۰ نفر

حجم صادرات به قطر ۱۱درصد کاهش یافت

۲۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۲۹
کد خبر: 316317
حجم صادرات به قطر ۱۱درصد کاهش یافت

بررسی وضعیت تجارت ایران با قطر طی هفت ماه ابتدایی سال جاری نشان می دهد صادرات به این کشور از لحاظ وزنی ۱۱.۲۳ درصد کاهش و از لحاظ ارزشی ۴۴.۲ درصد افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، حدود یک سال پیش بود که عربستان سعودی، مصر، امارات متحده و بحرین بنا به دلایل سیاسی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند که در نهایت این مساله منجر به قطع رابطه کشورهای دیگری از جمله لیبی، مالدیو، سنگال، موریتانی، کومور، نیجر و گابن نیز با قطر شد و این کشور را در محاصره اقتصادی قرار داد.

با پیش آمدن محاصره اقتصادی قطر، یک فرصت استثنایی در اختیار ایران و کشورهای همسو با قطر، از جمله ترکیه و عمان قرار گرفت اما این طور که آمار می گویند ایران چندان نتوانسته از بازار قطر استفاده کند.

از سویی دیگر با توجه به تبعیت امارات متحده عربی از تحریم های دوباره آمریکا علیه کشورمان، بهتر است مسئولان اقتصادی و سیاسی کشور توجه ویژه ای به بازار قطر داشته باشند.

بررسی های صورت گرفته از آمار تجارت خارجی ایران با ۱۰۰ کشور دنیا طی هفت ماه سال جاری نشان می دهد، تبادل تجاری در حوزه کالاهای غیرنفتی با قطر در حد ۸۵۸ هزار و ۵۴۱ تن به ارزش ۱۶۰ میلیون و ۵۶۸ هزار دلار بوده است و تنها ۱.۲۸ درصد از وزن و ۰.۵۹ درصد از ارزش کل صادرات ایران در این مدت را در بر گرفته و قطر را در رده ۲۱ کشورهای دریافت کننده کالا از ایران قرار داده است.

بر اساس آمار، طی هفت ماه ابتدایی سال گذشته، ۹۶۷ هزار و ۱۵۲ تن کالا به ارزش ۱۱۱ میلیون و ۴۹۰ هزار دلار به قطر صادر شده بود که ۱.۴۲ درصد از وزن و ۰.۴۶ درصد از ارزش کل صادرات ایران را در برگرفته بود.

به این ترتیب آمار نشان م یدهد صادرات به قطر در هفت ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از لحاظ وزنی ۱۱.۲۳ کاهش یافته اما از لحاظ ارزشی ۴۴.۰۲ درصد افزایش یافته است.

نکته مهم این آمار افزایش قیمت کالاهای صادراتی به قطر است که نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته کالاهای با ارزش بالاتری به این کشور صادر شده است، اما با توجه به شرایط پیش آمده برای قطر، قطعا امکان صادرات بیشتر به این کشور وجود داشته است.

بی تردید استفاده از این فرصت نه تنها منجر به فتح بازار جدیدی از سوی تجار ایرانی می شود بلکه می تواند به رونق بندرها، کشتیرانی و اشتغالزایی در استان هایی مانند بوشهر کمک کند.