۰ نفر

یک عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

تخلف کارت‌های بازرگانی به حداقل رسید

۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۰۶
کد خبر: 314526
تخلف کارت‌های بازرگانی به حداقل رسید

یک عضو اتاق بازرگانی با انتقاد از روش مالیات‌ستانی گفت: تعیین مالیات باید بر مبنای رسیدگی بر دفاتر و واقعیت‌های محقق شده باشد نه این که به صورت یکسان و بدون در نظر گرفتن سود و زیان شرکت از همه مالیات اخذ شود.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ عباس آرگون در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره روند دریافت مالیات از افراد حقیقی و حقوقی توضیح داد: برای افراد حقوقی که به قاعده صادرات و واردات را با کارت بازرگانی انجام می‌دهند بر حسب رسیدگی به دفاتر آن شرکت، نسبت به اخذ مالیات اقدام می‌شود.

وی ادامه داد: عمده کارت‌های بازرگانی مربوط به افراد حقوقی هستند اما افراد حقیقی هم که از کارت‌های بازرگانی برای تجارت خود استفاده می‌کنند از پرونده عملیاتی‌شان مالیات اخذ می‌شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره مالیات کارت‌های اجاره‌ای نیز اظهار کرد: به طور کل کارت اجاره‌ای خلاف قانون است اما مالیات به صاحب کارت تعلق می‌گیرد و وی موظف به پرداخت مالیات است.

آرگون اضافه کرد: بحث ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد مرتبط به کارت است و ربطی به اجاره دادن ندارد بنابراین شخص دارنده کارت اولا با اجاره کارت خود خلاف کرده و ثانیا خودش باید مالیات را پرداخت کند.

آرگون با اشاره به رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی و کاهش تخلف درپی این اقدام، تصریح کرد: مصوبه‌ای که دولت بر اساس رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی صادر کرد تخلفات را به حداقل رسانده است؛ بر اساس این مصوبه واردات در سال اول تنها به میزان 500هزار دلار، سال دوم سقف دو میلیون دلار و در سال سوم با وجود شفاف بودن حوزه عملکرد تاجر، سقفی برای آن در نظر نگرفته‌اند.

عضو کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی  در پایان افزود: عمده تخلفات در کارت‌های بازرگانی به عنوان کارت بازرگانی یکبار مصرف در همان سال اول رخ می‌دهد و بعد از آن تاجر باید برای واردات بعدی، مراحل پرداخت مالیات و بیمه را انجام داده باشد زیرا در غیر این صورت کارت به او تعلق نمی‌گیرد، بنابراین این رتبه بندی تخلفات را به حداقل رسانده است.