۰ نفر

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در گفت‌‌و گو با اقتصادآنلاین:

ریسک ارزی تحریم در اقتصاد تخلیه شد/ بخش خصوصی دنبال حذف تحریم‌ها است نه دور زدن آن

۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۳۱
کد خبر: 313813
ریسک ارزی تحریم در اقتصاد تخلیه شد/ بخش خصوصی دنبال حذف تحریم‌ها است نه دور زدن آن

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره تاثیر دور دوم تحریم‌ها بیان کرد: انتظار این بود با راه‌اندازی تحریم‌ها نرخ ارز صعود کند اما بازار غیر قابل پیش‌بینی حرکت کرد.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ مهدی پورقاضی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به این که اثرات تحریم از قبل در اقتصاد تخلیه شده است، افزود: به دلیل بالا رفتن ریسک در اقتصاد کشور حتی روز دوشنبه با آغاز تحریم‌ها، بازارهای ایران هیچ واکنشی نشان ندادند چرا که قبل از این، نرخ ارز به اندازه کافی بالا رفته و در واقع اقتصاد ریسک را تخلیه کرده است.

وی با بیان این که تاثیر تحریم‌ها در آینده هنوز مشخص نیست، اظهار کرد: همه چیز به اخذ سیاست‌های درست بازمی‌گردد، اگر با شعار جلو نرویم و راه موقتی در پیش نگیریم مسلما نرخ ارز کاهش خواهد یافت.

پورقاضی با اشاره به تحریم‌های سی و چند ساله ایران خاطرنشان کرد: برخی توقع دارند ما همیشه در تحریم بمانیم و فقط راه دور زدن آن را پیدا کنیم در حالی که بخش خصوصی به عنوان فعال اقتصادی کشور به دنبال بهبود فضای کسب‌و کار و کاهش ریسک است.

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: بخش خصوصی برعکس دولت به دنبال برداشتن تحریم‌ها است نه دور زدن آن؛ ما نمی‌توانیم هم سرمایه‌گذاری کنیم و هم ریسک‌پذیر باشیم.

او همچنین با اشاره به همکاری اروپا با ایران در زمان تحریم‌ها توضیح داد: اگر اروپا در این شرایط وساطت و راه حلی برای تفاهم بین ایران و آمریکا پیدا کند می‌توان به ثبات اقتصادی کشور امیدوار بود.

پورقاضی همچنین درباره ذخایر ارزی کشور اظهار کرد: اگرچه دولت میزان ذخایر ارزی خود را به درستی اعلام نمی‌کند اما این صندوق در سال‌های اخیر دستکاری شده و مبالغ زیادی برای مصارف مختلف از آن برداشت شده است، در حالی که قرار بود صندوق ذخیره ارزی تنها برای سرمایه‌گذاری و اشتغال در کشور صرف شود.

عضو اتاق تهران تاکید کرد: در اساس‌نامه این صندوق قید شده که منابع ارزی نباید تبدیل به ریال و همچنین خرج شود، چرا که در این شرایط ما بیش از هر زمانی به حفظ و افزایش ذخایر ارزی نیازمندیم.