۰ نفر

مشکل تولید در ایران چیست؟

۱۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۰۰
کد خبر: 313427
مشکل تولید در ایران چیست؟

همزمان با نوسانات متعدد ارزی و تحریم ها در اقتصاد مشاهده می کنیم که بخش تولیدی و صنعتی ایران گرفتار مشکلات متعددی است و بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی این کشور خالی است، اما حالا باید دید آیا مشکل واحدهای تولیدی فقط پول است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، کمبود نقدینگی،مشکلات  تأمین مواد اولیه،فرسودگی ماشین آلات و تکنولوژی،نوسانات نرخ ارز،  افزایش بی رویه قاچاق کالا، عدم حمایت دولت از تولید،معوقات بانکی را می توان مهمترین مشکل واحدهای تولیدی دانست که نتیجه آن فعالیت با حداقل ظرفیت می شود. یکی از این مشکلات و چالش ها در مسیر تولید، به موضوع بروکراسی پیچیده اداری باز می گردد.

عارضه ای که متاسفانه هزینه های بسیاری را برای کشور در عرصه های گوناگون ایجاد کرده در واقع یکی از عوامل اصلی هدر رفت هزینه و انرژی بسیاری از دستگاه ها و نهادهای اداری محسوب می شود.

 در نشست  هم اندیشی فعالان اقتصادی اتاق تعاون ایران با محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در اتاق تعاون تولیدکنندگان گلایه هایی داشتند.

ارسلان قاسمی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران گفت: 25 هزار تعاونی فعال در حوزه کشاورزی داریم که در قالب 19 هزار اتحادیه ملی فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد تولیدات کشاورزی در بخش تعاون است به وجود تعاونی‌های مشابه اتحادیه‌های تعاونی در سازمان تعاون روستایی که به موازی کاری ختم می‌شود انتقاد کرد.

قاسمی با تاکید بر ضرورت حمایت از تولید بیان کرد: تنها راه خروج از شرایط تحریمی حمایت از تولید است اما تصمیم گیری های خلق الساعه مانع از رونق تولید می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران در عین حال که تصمیم دولت برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور را مثبت برشمرد گفت: برخی کالاها با ارز آزاد و برخی با ارز نیمایی وارد شده‌اند که اختلاف قیمت دارند و صادرات را با مشکل مواجه می کنند، همین امر باعث بروز شده و صادرکنندگان باتجربه را از بازار بین‌الملل خارج می‌کند و در میان مدت باعث از دست رفتن بازارهای هدف می شود.

قاسمی همچنین درباره کشت فراسرزمینی به خاطر مشکلات کمبود آب در کشور این اقدام را مثبت اما نیازمند برنامه ریزی هدفمند دانست.

قاسمی درباره صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری نیز گفت : در بخش کشاورزی نیاز به سه صندوق حمایت از سرمایه گذاری در بخش آبزیان، گل و گیاه و پسته داریم. 

*شبکه تامین و توزیع در بخش تعاون شبکه ای بی نظیر است

محمدعلی ضیغمی، معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران  با اشاره به اینکه شبکه تامین و توزیع در بخش تعاون شبکه ای بی نظیر است گفت: در کمتر جایی چنین حلقه‌های متصل این داریم و با اتکا به تجاربی که در شبکه توزیع از سنوات گذشته داشتیم، می‌توانیم الان نیز ایفای نقش موثری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه 25 میلیون نفر در این شبکه تحت پوشش هستند، گفت: این امکان برای دولت وجود دارد که در هر توزع نظام مندی از این شبکه استفاده کند.

وی در عین حال تاکید کرد که شبکه توزیع زیر نظر اتاق تعاون به صورت برخط قابلیت نظارت بر روند تولید تا توزیع کالا را دارد. 

*کاهش 90درصدی تولید پسته در سال جاری

 محمود صادقی مدیرعامل اتحادیه سراسری پسته گفت: سال گذشته ما 283 هزار تن تولید پسته داشتیم اما امسال 90 درصد از تولید پسته ما از دست رفت.

وی با انتقاد از عدم اجرای تصویب نامه هیات وزیران درباره سه سال امهال بدهی‌های کشاورزان گفت: بانک کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه به خاطر بار مالی آن را غیر قابل اجرا دانستند؛ تقاضای ما این است اجرای این برنامه از طریق بانک مرکزی پیگیری شودچرا که کشاورزان بدهکاری که دیون بانکی دارند حالا حتی اجازه دریافت دسته چک ندارند.

صادقی در خصوص پیمان سپاری ارزی گفت: پیمان سپاری ارزی با وجود عرضه نیمایی به صلاح نیست، سیاستگذار خواسته در ارتباط با پتروشیمی‌ها یک مدت زمان بازپرداخت تعیین کند تا ارز به شبکه باز گردد اما زمان سه ماه کفایت نمی‌کند و دست دلالان را باز می گذارد. مخصوصا در خصوص پسته باعث خروج دست اندرکاران اصلی خواهد شد.

*کاهش 50درصدی شیر کارخانه ها

امیرحسین صفری از تولیدکنندگان محصولات لبنی نیز  به کمبود شیر خام برای صنایع لبنی اشاره کرد و گفت در این جا ادعایی برای تولید شیر نداریم اما شیری که وارد کارخانه‌ها می‌شود کم است.

این فعال صنایع لبنی تاکید کرد: شیری که وارد کارخانه ها میشود 30 تا 50 درصد کاهش یافته است؛ علی‌رغم اعمال ممنوعیت برای صادرات شیرخشک اما مشکل جذب شیر کارخانه ها هنوز حل نشده است.

وی درباره افزایش قیمت محصولات لبنی نیز به مشکلاتی از جمله گرانی مواد اولیه و افزایش هزینه‌های بسته‌بندی اشاره کرد و گفت: در این شرایط تولید کننده برای رهایی از ورشکستگی ناچار به گران کردن محصولات است که با برخورد قهری دستگاه‌های نظارتی هم مواجه می‌شود. 

 آزاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری داخل دامپروران نیز گفت: ما نه تنها کمبود شیر نداریم بلکه مازاد تولید شیر و توان تولید بیشتر هم داریم.

وی ادامه داد: گرچه شعار واگذاری امور به بخش خصوصی داده شده اما در عمل حتی با وجود اتحادیه های موازی مواجهیم و دود این موازی‌کاری در چشم تولید کننده می‌رود.

مسعودی، نماینده اتحادیه کارخانجات خوراک کشور نیز از عدم توجه و جدی نگرفتن تولید کارخانجات خوراک در کشور گلایه کرد.

اکبر داوودی مسئول اتحادیه دامپروران سیستان و بلوچستان نیز گفت: ما در سال جاری با خشکسالی در شمال استان مواجه بودیم و وزیر کشور با رئیس‌جمهور به منطقه آمدند مصوباتی داشتند اما اقدامی درباره آنها انجام نشد.

وی به مشکلات کشاورزان و دامپروران این استان و سیر نزولی خوراک دام در این استان اشاره کرد و اجرای مصوبه امهال بدهی‌های کشاورزان را خواستار شد. ما می‌خواهیم در تولیدات کشور سهمی داشته باشیم اما نمی شود.

شرفی، مدیر عامل شرکت تعاونی دانه های روغنی نیز بزرگترین مشکل این اتحادیه را هزینه‌های بالای حمل و نقل دانست. همچنین از دولت خواست تا در شبکه های توزیع و تنظیم بازار از آنها کمک بگیرند.