۰ نفر

انتقاد از کوتاهی وزارت کشاورزی در اجرای سند توسعه تعاون

۱۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۲۳
کد خبر: 313091
انتقاد از کوتاهی وزارت کشاورزی در اجرای سند توسعه تعاون

رئیس اتاق تعاون ایران گفت: در سند توسعه بخش تعاون وزارت جهاد کشاورزی موظف به واگذاری ۵۰ درصد از اراضی قابل کشت به تعاونی‌ها و 40 درصد توزیع محصولات کشاورزی به فروشگاه‌های تعاونی مصرف است، اما تا کنون آن را محقق نکرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون ایران، امروز در نشست هم‌اندیشی تعاونگران حوزه کشاورزی با وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه بر اساس احکام برنامه پنجم توسعه قرار بود سهم تعاونی‌ها از اقتصاد به 25 درصد برسد، اظهار کرد:  بخش قابل توجه ای از محصولات کشاورزی توسط تعاونی‌ها تولید می‌شود بر همین اساس یکی از الزامات رسیدن به سهم 25 درصدی تعاونی‌ها در اقتصاد کشور افزایش سهم تعاونی‌های کشاورزی به 65 درصد از بخش کشاورزی کشور است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل عدم تحقق این اهداف را حمایت نشدن تعاونی‌ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی است.

عبداللهی یکی از اصلی ترین مشکلات تعاون‌گران را تصمیم گیری وزارت جهاد کشاورزی بدون حضور آن‌ها دانست و گفت: در تصمیمات معمولا نظر انجمن‌ها و اتحادیه‌های کشاورزی مورد توجه قرار می‌گیرد اما تعاون‌گران را مشارکت نمی‌دهند در حالی که گستردگی انجمن‌ها و اتحادیه‌ها به اندازه تشکل‌های تعاونی نیست.

رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به دستورالعمل معاون اول رئیس جمهور برای اخذ نظرات اتاق‌ها در هنگام صدور بخشنامه‌ها، یادآرو شد: معاون اول رئیس جمهور دستورالعملی صادر کرده است که در هنگام صدور بخشنامه‌ها نظرات تشکل‌ها به خصوص اتاق‌ها اخذ شود اما این مهم صورت نمی‌گیرد.

عبداللهی در پایان سخنان خود از وزیر جهاد کشاورزی خواست تا به همان میزان که از تشکل‌های زیرمجموعه سازمان تعاون روستایی حمایت می‌کند از تشکل‌های تعاونی زیرمجموعه قانون تعاون نیز حمایت کند.