۰ نفر

نایب رییس اتاق ایران و چین در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین:

همکاری تجاری ایران و چین متوقف می‌شود؟

۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۳۷
کد خبر: 312297
همکاری تجاری ایران و چین متوقف می‌شود؟

نائب رییس اتاق ایران و چین در رابطه با به تعلیق درآمدن ارتباط بانکى بین دو کشور گفت: ما همچنان به ادامه همکارى با کشور چین امیدواریم.

اقتصاد آنلاین-فاطمه اکبرخانى؛ مجیدرضا حریرى در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان این که ایران با هیچ کشورى رابطه بانکى روان ندارد، اظهار کرد: براى کار بین ایران و چین یک بانک طراحى شده بود که از اواخر دهه ٨٠شروع به کار کرد و در زمان تحریم گذشته نیز کانال مراودات ما با چین بود.

وى ادامه داد: بعد از برجام کونلون بانک چین بود که امور تجارى ما را سرو سامان مى داد و پرداخت هاى واردات ما از چین از طریق همین بانک انجام مى شد.

حریرى با بیان این که براى فاینانس پروژه‌ها چندین موسسه مالى و بانکى چینى هم با ایران کار مى کردند، افزود: با خروج آمریکا از برجام موضوع ارتباط مالى ایران با جهان تحت عنوان ٤+١ یعنى کشورهاى اروپایى به اضافه روسیه و چین ادامه پیدا کرد و بر همین اساس کار با کونلون بانک چین تحت تاثیر آن مذاکره قرار گرفت.

این فعال بخش خصوصى از ارائه یک بسته پولى بانکى توسط اتحادیه اروپا به ایران خبر داد و گفت: بر همین اساس کونلون بانک چین ارتباط خود با ایران را از اول نوامبر به صورت موقت متوقف کرده و ادامه  فعالیت را به شرایط جدید پیش رو منوط کرده است.

حریرى اضافه کرد: با توجه به شرایط جدیدى که براى ارتباط و همکارى ایران و اروپا در پیش است باید روابط خود با این بانک چینى را نیز بازنگرى مى کردیم؛ به همین دلیل یک تعلیق کوتاه مدت پیش آمده است.

این عضو اتاق بازرگانى با بیان این که کونلون بانک چین هنوز اعلام ادامه همکارى یا عدم همکارى با ایران نکرده است، افزود: فعلا براى بازنگرى در ارتباط بانکى این دو کشور وقفه افتاده و نتیجه آن به بسته پیشنهادى اروپا بستگى دارد.

او همچنین درمورد رایزنى هایى که باید با چین انجام شود توضیح داد: رایزنى هایى در این سطح باید توسط بانک مرکزى و دستگاه دیپلماسى ما و چین انجام شود که متاسفانه طى چند ماه گذشته دیپلماسى ما در زمینه ارتباط اقتصادى با چین خیلى فعال نبوده است.

حریرى با گلایه از عملکرد وزارت خارجه و بانک مرکزى در این رابطه، تصریح کرد: وزارت خارجه ما بیشتر چشم به دستان اروپایى ها دوخته است، بنابراین بیش از این که طرف چینى را نکوهش کنیم باید از عملکرد نادرست وخدمات ناراضى باشیم.

نایب رییس اتاق ایران و چین بیان کرد: نبود سفیر در کشور چین، تغییراتى که در بانک مرکزى ایجاد شد و حذف گروه هایى که براى مذاکره با این کشور تجربه داشتند از جمله اقدامات نادرست ایران در راه توسعه روابط اقتصادى با کشور چین بوده است.

این فعال بخش خصوصى با تاکید بر این که چین همچنان اولین شریک تجارى ایران است، گفت: کشور عراق اولین مقصد صادراتى ما در هفت ماه نخست امسال بوده که دلیل آن هم پایین آمدن ارزش ریال و خروج بى رویه کالا از ایران و صادرات به این کشور بوده است که تا پایان سال تعدیل خواهد شد.

وى با بیان این که عراق اصلا از لحاظ تجارت با ایران قابل مقایسه با چین نیست، افزود: ما نه کالاهاى اصلى صادرات غیر نفتى مثل میعانات گازى و پتروشیمى و مواد خام را مى توانیم به عراق صادر کنیم و نه عراق مى تواند نیاز واردات ما را تامین کند.

حریرى در پایان تاکید کرد: حتما مى توانیم به ادامه همکارى با کشور چین امیدوار باشیم، همانطور که مقامات رسمى چین اعلام کرده اند روابط خود با ایران را ادامه مى دهند و تحریم هاى یک جانبه آمریکا را به رسمیت نمى شناسند و حتى این تحریم ها مى تواند زمینه گسترش مبادلات ما با کشور چین را فراهم کنند.