۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

کلاه گشاد قصابان بر سر مردم/ عرضه گوشت وارداتی به قیمت گوشت داخلی

۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۸
کد خبر: 308917
کلاه گشاد قصابان بر سر مردم/ عرضه گوشت وارداتی به قیمت گوشت داخلی

رییس شورای تامین دام کشور گفت: به دلیل عدم نظارت بر قصابان نتیجه واردات لاشه گرم گوسفندی خدمت به قصابان و تضمین سود برای آن ها شده است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ منصور پوریان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه علی رغم افزایش قابل توجه واردات گوشت گوسفندی به دلیل توزیع خارج از چارچوب و قواعد تعیین شده قیمت‌ها در بازار کاهش پیدا نمی کند، اظهار کرد: بر اساس چارچوب و قواعد تعیین شده لاشه گرم گوسفندی وارداتی باید به چهار قسمت تقسیم و توزیع می‌شد اما اکنون لاشه‌ها خرد و در اوزان پایین به بازار عرضه می‌شوند.

وی ادامه داد: توزیع کنندگان یا قصابان لاشه‌ها را پس از تحویل به ران، سردست و اجرای دیگر خرد و هر بخش را با قیمت بسیار بالاتر از قیمت مصوب به دست مصرف کننده می‌دهند.

پوریان قیمت مصوب هر کیلو گرم لاشه  گرم گوسفندی وارداتی را برای واردکنندگان را 34 هزار و 800 تومان و برای عرضه در قصابی 38 هزار تومان عنوان کرد و افزود: در حالی که قصابان هر بخش از لاشه را حداقل 8 تا بیش از 10 هزار توامان گرانتر به مشتریان خود می‌فروشند.

به گفته وی؛ از دیگر تخلفات قصابان فروش لاشه وارداتی به جای تولید داخلی است.

رییس شورای تامین دام کشور مهمترین نتیجه واردات بی قاعده و بدون نظارت لاشه گرم را رکود در بازار دام داخلی دانست و گفت: افزایش واردات همراه با تخلفات که در عرضه لاشه گرم وارداتی می‌شود تولید داخلی را وارد رکود کرده است.

پوریان تاکید کرد: رکود، قیمت دام زنده داخلی را کاهش داده به نحوی که پاسخگوی هزینه دامداران نیست و نگرانی از کاهش تولید در پی ادامه رکود وجود دارد.

وی پیشنهاد داد که به دامداران  داخلی اجازه صادرات بخشی از تولید آن‌ها به ازای تحویل عمده دام های خود به کشتارگاه‌های مورد تایید بخش دولتی داده شود تا پایداری تولید در کنار واردات حفظ گردد.

رییس شورای تامین دام کشور اظهار کرد: صادرات موجب پویای بخش تولید و تضمینی برای توسعه آن خواهد بود در غیر این صورت هر روز این بخش ضعیف تر شده و زمانی خواهد رسید که واردت تولید داخل را می‌بلعد.

پوریان در پایان میزان واردات روزانه لاشه گرم گوسفندی را 120 تن عنوان کرد.