۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سایه بی‌اعتمادی در پس قصه همیشه تکراری احتکار خانگی/ چرا مردم در اوج گرانی برای خرید هجوم می‌برند؟

۲۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۴
کد خبر: 308659
سایه بی‌اعتمادی در پس قصه همیشه تکراری احتکار خانگی/ چرا مردم در اوج گرانی برای خرید هجوم می‌برند؟

این روزها دلار و نرخ بی‌ثبات آن بر تمام سطوح جامعه و زندگی مردم تاثیر گذاشته به طوری که امروزه همه جا صحبت از افزایش نرخ دلار است؛ عده‌ای می گویند که دلار نابودمان کرد و یک عده خوشحال از این که در این بی‌ثباتی نانی بر روغن زده و نوش جان کرده‌اند.

اقتصادآنلاین- سمانه برمخ‌شاد؛ در روزهایی که اقتصاد ایران دچار بی‌ثباتی شده و همه قیمت‌ها همپای نرخ دلار حرکت می‌کند، مردم به فکر خرید بیشتر و انبار کردن کالا حتی در اوج گرانی هستند.

رب 15هزار تومانی حتی در تصور مردم هم نمی‌گنجید اما در همین محدوده قیمت بود که رب کمیاب شد و وقتی علت آن را جویا ‌شدیم دیدیم که مردم با وجهود افزایش قیمت حتی اگر غیر منطقی هم باشد، به بازار هجوم برده و شروع به ذخیره‌سازی می‌کنند.

این قصه تکراری ادامه داشت و علاوه بر رب و روغن، پوشک و محصولات سلولزی نیز جزو اقلامی بود که به یکباره از قفسه سوپرمارکت‌‍‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای خالی شد و این تا جایی ادامه پیدا کرد که مسئولان به مراتب هشدار می‌دادند برای خرید کالاها هجوم نبرید چرا که همه چیز به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود! 

خانه‌هایی که همگام با افزایش نرخ دلار در حد توان و به تناسب این که کالا قابل احتکار خانگی باشد یا خیر، از ارز و طلا و محصولات غذایی و بهداشتی، پر شد، تنها نمایانگر عدم ثبات در اقتصاد و بی‌اعتمادی مردم به تصمیمات دولت و ترس از آینده است.

رییس اتاق اصناف: 13آبان را جدی نمی‌بینم

در این باره  رییس اتاق اصناف ایران در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین علت هجوم مردم به بازار را این‌گونه بیان کرد: ما در بعضی موارد رعایت اوضاع جامعه را نمی‌کنیم و با شایعات و جریانات مخالف نظام همگام می‌شویم.

علی فاضلی ادامه داد: نمی‌توان ریشه این موضوع را بی اعتمادی به تصمیمات دولت دانست بلکه مقصر خود ما هستیم که گاهی بدون فکر اقدام به انجام کاری می‌کنیم، ریشه این موضوع بیشتر در عدم فرهنگ‌سازی صحیح برای چگونگی رفتار در شرایط جنگ اقتصادی است چرا که ما بعد از انقلاب شرایط بدتری نسبت به الان داشتیم اما مردم هیچ‌گاه به این صورت برای خرید هجوم نمی‌بردند.

رییس اتاق اصناف ایران با بیان این که احتکار‌های خانگی دلیل منطقی نداشت اظهار کرد: اکنون در بهترین شرایط تولید و تامین کالا‌های اساسی هستیم اما مردم همپای شایعات حرکت کرده و به گمان این که با کمبود مواجه خواهیم شد، انبار‌های خانگی خود را پر کردند.

فاضلی اضافه کرد: شاید به دلیل بی‌تدبیری برخی مدیران، با کمی مشکل در امر تولید و توزیع مواجه شدیم اما امروز تمام آن موارد حل شده و بازار نیز با آن حجم از تقاضای کاذب روبه رو نیست.

وی با تاکید بر این که اکنون ذخیره کالا‌های اساسی ما در شرایط بسیار فوق‌العاده‌ای قرار دارد، گفت: مردم به هیچ وجه نگران کمبود کالا نباشند چرا که ما به اندازه کافی و حتی بیشتر از نیاز ذخیره‌سازی کرده‌ایم.

رییس اتاق اصناف ایران مغازه‌داران و بنکداران مواد غذایی را در افزایش جو روانی بازار بی تاثیر  دانست و افزود: هیچ شکایتی مبنی بر این که مغازه‌دار یا بنکداری وعده افزایش قیمت و یا کمبود کالا را داده باشد، نداشته‌ایم.

فاضلی از رکود حاکم بر بازار در چند روز گذشته خبر داد و گفت: اکنون بازار‌های ما با مشکل کم خریدن و یا نخریدن و درواقع رکود مواجه شده‌اند.

وی با اشاره به ادامه‌دار بودن افزایش قیمت رب و روغن توضیح داد: ما در تولید صنعتی مشکلاتی همچون تخصیص ارز، تامین خدمات جنبی را نتوانسته‌ایم به خوبی مدیریت کنیم و از طرفی هزینه‌های سربار تولید با افزایش روبه رو شد که تا کنون آن‌ها را حل نکرده‌ایم.

رییس اتاق اصناف درباره دور جدید تحریم‌ها وعده داد: به عنوان کارشناسی که بیش از 40سال در حوزه بازار فعالیت دارم خیلی شرایط را سخت نمی‌بینم چرا که دشمن سیاه نمایی می‌کند؛ گرچه در جنگ اقتصادی که بر ما تحمیل شده طبیعتا مشکلاتی خواهیم داشت اما با مقاومت جانانه مردم این توطئه خنثی خواهد شد.

رییس اتحادیه بنکداران: عدم بازگشت قیمت‌ها عمده‌ترین ترس مردم است/ قاچاق گوجه همچنان ادامه‌ دارد

رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی نیز درباره هجوم مردم برای  خرید اجناس گران قیمت به خبرنگار اقتصادآنلاین توضیح داد: علاوه بر تحریم‌های فعلی و پیش رو و جو روانی ناشی از آن، تجربه چندین ساله به مردم این را آموخته که اگر کالایی گران شود دیگر به قیمت قبلی خود بازنمی‌گردد.

محمد آقاطاهر اظهار کرد: در روزهایی که کالایی افزایش قیمت پیدا می‌کند حتی اگر منطقی نباشد ما شاهد سیل عظیم تقاضا برای خرید کالا هستیم اما همین که قیمت‌ها ثابت یا ارزان می‌شود عطش مردم نیز از بین می‌رود.

رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره افزایش هیجانی قیمت‌ها توضیح داد: درباره افزایش قیمت رب باید بگوییم که از طرفی شاهد افزایش قیمت قوطی، مقوا و درب آسان باز‌شو و گوجه فرنگی بودیم و از طرف دیگر میزان صادرات گوجه به کشور‌های همسایه افزایش پیدا کرد.

آقاطاهر از ادامه قاچاق گوجه فرنگی در زیر محصولات غذایی دیگر از جمله فلفل دلمه‌ای خبر داد و گفت: اگرچه صادرات گوجه فرنگی به سایر کشور‌ها ممنوع شده اما همچنان شاهد قاچاق آن به صورت مخفیانه هستیم که نظارتی در این زمینه نمی‌شود.

وی درباره آینده این بازار تصریح کرد: به کاهش قیمت‌ها همچنان امید دارم به شرطی که در زمان موج جدید تحریم‌ها دولتمردان با مردم شفاف صحبت کنند تا این دوره از تاریخ کشورمان نیز سپری شود.