۰ نفر

یخچال 17 میلیونی 40 میلیون تومان فروخته می‌شود

۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۶:۱۰
کد خبر: 304421
یخچال 17 میلیونی 40 میلیون تومان فروخته می‌شود

با بررسی قیمت لوازم خانگی بانه که کالاها بدون عوارض گمرکی وارد می‌شود می‌توان قیمت‌های واقعی را با قیمت‌هایی که واردکنندگان در سطح شهر عرضه می‌کنند مقایسه کرد. بخشی از گرانی‌ها به خاطر قیمت ارز و عوارض گمرکی قابل قبول است اما اختلاف 23 میلیون تومانی قیمت‌ها از سوی هیچ کارشناسی پذیرفتنی و باور کردنی نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین، ایران نوشت: حتماً شما هم پیامک‌های فروش لوازم خانگی بانه به دست‌تان رسیده است و از شما خواسته شده قیمت‌ها را مقایسه کنید و سپس سفارش خرید بدهید. در طول سالیان متمادی بانه مرکز فروش لوازم خانگی بوده است و تعداد قابل توجهی از مردم برای آنکه قیمت کالاهایی که خریداری می‌کنند، به صرفه باشد هشت ساعت از تهران به سمت بانه رانندگی می‌کردند. تا سال گذشته به خاطر موضوع خدمات پس از فروش و بیم از تقلبی بودن کالا، خیلی از متقاضیان لوازم خانگی نسبت به خرید کالاهای عرضه شده در آن منطقه مردد بودند اما این روزها با ارز بالای 15 هزار تومانی تردیدها نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است و خیلی از مردم با علم بر اینکه ممکن است خدمات پس از فروش مناسبی دریافت نکنند و یا حتی کالایی که خریداری می‌کنند اصل نباشد، خریدهای خود را به سمت بانه برده‌اند.فاصله بانه تا پایتخت 661 کیلومتر است اما از نظر قیمتی حداقل 23 میلیون تومان فاصله وجود دارد و همین امر خرید از بانه را بسیار باصرفه کرده است.

اختلاف 23 میلیون تومانی قیمت‌ها باور کردنی نیست

روز گذشته با یکی از مغازه‌داران منطقه بانه صحبت کردیم. وی درباره قیمت لوازم خانگی گفت: ما سود خود را بسیار کم کردیم تا مردم با شرایط بهتری خرید داشته باشند اما واردکنندگان و حتی تولیدکنندگان داخلی سود خود را به بهانه افزایش قیمت دلار بیشتر کردند. در مقایسه با گذشته حجم خریدها روند کاهشی دارد و معلوم نیست بازار لوازم خانگی با چند درصد افزایش دیگر روبه‌رو خواهد شد.

فقط دو برند لوازم خانگی در بانه عرضه می‌شود

وی ادامه داد: در منطقه بانه دو برند حضور دارد و مابقی برندها یا به تولید داخلی رسیدند و یا اینکه واردات آن توجیه اقتصادی ندارد.

در جدول آمده قیمت لوازم خانگی منطقه بانه با پایتخت مقایسه شده است، قیمت‌ها اختلاف زیادی دارند و از آنجا که نظارت‌ها بر بازار عرضه کاهش یافته است، قیمت‌ها سلیقه‌ای افزایش پیدا می‌کند و دقیقاً همان اتفاقی که در صنعت خودرو رخ داد در این صنعت هم پدیدار شد. رشد قیمت‌ها نشان می‌دهد که تولیدکنندگان داخلی نتوانستند برای خودکفایی کاری انجام دادند و خودشان نیز دوشادوش برندهای خارجی گران می‌کنند.

لباسشویی 3 میلیون و 700 هزار تومانی چرا 13 میلیون تومان است؟

محمد طحان‌پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی اولین جمله‌ای که می‌گوید این است که کنترل بازار از دست سازمان حمایت خارج شده است و برخی‌ها در حال سوء‌استفاده از افزایش قیمت ارز به نفع خود هستند.

وی می‌گوید: وقتی قیمت یک لباسشویی 3 میلیون و 700 هزار تومان است چرا یک برند قیمت آن را 13 میلیون تومان کرده است؟ این در حالی است که آن کالا با ارز 3هزار و 700 تومانی وارد شده است.

طحان‌پور خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی  برندها، در فروش کالا به مردم تخلف می‌کنند به گونه‌ای که بین فاکتور و کالایی که به مردم می‌فروشند، تفاوت زیادی وجود دارد. فروشندگان به خریدار فاکتور 3 میلیون و 700 هزار تومان می‌دهند اما 13 میلیون تومان با دو کارت بانکی می‌گیرند. در این مدت بارها شکایت در این زمینه به اتحادیه شده است. از مردم می‌خواهیم در صورت دیدن چنین تخلف‌هایی مستندات خود را ارائه کنند تا اتحادیه رسیدگی کند و پول آنها را پس بگیرد.

راه جدید تخلف فروشندگان لوازم خانگی

 وی ادامه داد: تخلف دیگری که طی چند وقت اخیر در بازار لوازم خانگی دیده می‌شود، اجاره مغازه از سوی برندهای معتبر است. یک برند وارداتی که در کشور هیچ تولیدی ندارد، مغازه‌ای را اجاره می‌کند و وقتی مردم به مراکز خرید می‌روند آنها را به سمت مغازه‌های زنجیره‌ای که در سطح کشور ایجاد کردند، هدایت می‌کنند. آنها می‌گویند ما کالای مورد نظر را نداریم اما در مغازه (مغازه‌های زنجیره‌ای اجاره‌ای برند) با ارز 15 هزار تومانی دارد. بدین شکل مردم را به سمت خرید کالاهای گرانقیمت می‌برند.

انحصار واردات باید شکسته شود

وی با بیان اینکه برخی  برندها به صورت انحصاری در کشور در حال فعالیت هستند، گفت: واردات انحصاری یک برند باعث شده که مردم دچار مشکلات زیادی شوند و نتوانند کالای مورد نظر خود را خریداری کنند. طی یک ماه اخیر این برندها 150 درصد گران کردند و این موضوع با توجه به قیمت ارز مبنای علمی ندارد.رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: چرا یک برند یخچال و فریزر را 40 میلیون تومان عرضه می‌کند. این اعداد به منزله فشار بیشتر روی مردم است. دولت در کنترل قیمت لوازم خانگی وارداتی و داخلی باید فعالانه عمل کند و اجازه ندهد قیمت‌ها خودسرانه افزایش پیدا کند و از طرفی به سمت شکست انحصار‌های اتفاق افتاده در صنعت لوازم خانگی برود.