۰ نفر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با اقتصاد‌آنلاین عنوان کرد:

کاهش 60درصدی تولید پسته/ تنزل ایران به رتبه دوم صادرات پسته

۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۳۴
کد خبر: 300602
کاهش 60درصدی تولید پسته/ تنزل ایران به رتبه دوم صادرات پسته

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به کاهش 60 درصدی تولید پسته در سال جاری گفت: امسال ایران جایگاه نخست صادرات پسته را از دست خواهد داد و به رتبه دوم صادرات این محصول تنزل می کند.

اقتصاد آنلاین - المیرا اکرمی ؛ احمد انارکی محمدی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین اظهار کرد: متاسفانه در فروردین ماه امسال، تغییرات اقلیمی خسارات سنگینی را به باغ های پسته وارد کرد؛ به گونه ای که امسال با کاهش 60 درصدی میزان تولید مواجه خواهیم بود.

وی با اشاره به تولید بیش از 50 درصد پسته کشور در استان کرمان گفت: به دنبال تغییرات اقلیمی ابتدای سال، خسارت 90 درصدی به باغ‌های پسته این استان وارد شد و همین موضوع میزان تولید این محصول را کاملا تحت الشعاع قرار داد.

انارکی محمدی با بیان اینکه امسال، ایران در صادرات پسته به جایگاه دوم دنیا تنزل خواهد یافت، عنوان کرد: کاهش میزان صادرات و قرار گرفتن در رتبه دوم صادرات پسته بعد از آمریکا به واسطه کاهش تولید پسته است و تحریم‌ها در آن اثر چندانی ندارد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس با اشاره به این موضوع که 95 درصد از پسته تولید داخل صادر می‌شود، گفت: با توجه به شرایطی که امسال به وجود آمده، حفظ بازارهای صادراتی و زنجیره صادرات بسیار مهم است و با کوچک ترین خطا، آمریکا بازارهای ایران را تصاحب خواهد کرد که خسارات و لطمات این موضوع تا سال ها برای ما باقی خواهد ماند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بخشی از افزایش قیمت پسته را ناشی از کاهش تولید دانست و اظهار کرد: در چند ماه اخیر، شرایط اقتصادی موجب افزایش قیمت اغلب اقلام و کالاها شده که پسته هم از این موضوع مستثنی نیست؛ ضمن اینکه کاهش میزان تولید هم بر این رشد قیمت تاثیر داشته است.