۰ نفر

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو در گفت‌و‌گو با اقتصاد‌آنلاین:

دارو قابل احتکار نیست/ نگران تامین دارو نباشید

۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۳۹
کد خبر: 299919
دارو قابل احتکار نیست/ نگران تامین دارو نباشید

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو با تکذیب خبر‌های مبتنی بر احتکار دارو گفت: از صفر تا صد واردات و توزیع دارو در نظارت مستقیم وزارت بهداشت قرار دارد، بنابراین این کالا قابل احتکار نیست.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ ناصر ریاحی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره گرانی دارو اظهار کرد: وزیر بهداشت از قبل گفته بودند که قیمت دارو تا 9درصد گران خواهد شد چرا که بالاخره نرخ ارز افزایش پیدا کرده و دارو مستقیما از این گرانی تاثیر می‌پذیرد.

ریاحی در ادامه توضیح داد: قرار شد بیمه سهم خود را در این زمینه اضافه کند تا گرانی بر دوش مصرف کننده نیفتد اما در مورد افرادی که داروی آزاد و یا برند می‌خرند افزایش قیمتش طبیعی است.

این عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر این که حدود 98 درصد قیمت دارو مربوط به ارز است، تصریح کرد: تحریم‌های پیش رو افزایش قیمتی به همراه نخواهد داشت و اگر هم تا حدودی گران شود قرار است مابه‌التفاوت آن را به بیمه پرداخت کنند، تا مصرف‌کننده متوجه این افزایش نشود.

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو اضافه کرد: البته این منوط به این است که دولت بودجه پرداخت طلب ما را به روز و ارز مورد نظرمان را به میزان کافی به تولیدکننده و واردکننده بدهد.(ارز مورد نیاز برای واردات یورو و برای تولید، یوان است)

ریاحی با تاکید بر این که امکان تحریم دارو اصلا وجود ندارد، گفت: در تحریم‌های الان و یا گذشته یک مسیر بانکی مشخص برای واردات تعریف می‌شود اما تاخیراتی در این مسیر وجود دارد که البته تاکید می‌کنم به اندازه این دوران ذخیره‌سازی دارو داریم.

وی همچنین با اشاره به میزان خودکفایی ایران در زمینه تولید دارو خاطرنشان کرد: دارو حدود 97 درصد از لحاظ عددی و 65 درصد ارزشی تولید داخل است اما 3درصد باقی مانده حدود یک سوم یعنی 35 درصد ارزشی را شامل می‌شود.

ریاحی درمورد پاک شدن تاریخ انقضای برخی از داروها اظهار کرد: داروهایی که تاریخ انقضای آن پاک شده نظارت خواهند شد اما موضوع اینجا است که خود وزارت بهداشت برای ارزان کردن دارو به یکسری از شرکت‌های فوریتی اجازه واردات دارو با قیمت کم آن هم برای یکی دوبار را داد که متاسفانه این شرکت‌ها مجبور بودند برای ارزان بودن، از عمده فروشان ترکیه دارو بخرند که در میان این‌ها داروی تاریخ گذشته و تقلبی نیز وارد شد.

او افزود: از طرف دیگر قاچاق دارو برای مدتی زیاد شده بود اما در حال حاضر با توجه به پایین بودن قیمت دارو در داخل کشور برای قاچاقچی به صرفه نیست که وارد کند.

رییس اتحادیه واردکنندگان با بیان این که ما خواستار دریافت ارز دولتی نیستیم، اضافه کرد: با توجه به این که دارو با سفارش و در مدت حدود دو ماه ساخته می‌شود در صورت قاچاق با کمبود مواجه خواهیم شد، بنابراین برای جلوگیری از ضربه خوردن مردم و جلوگیری از قاچاق پیشنهاد کرده‌ایم ارز دولتی به ما ندهند به شرطی که ارز آزاد ما را بانک مرکزی تامین کند نه نیما و دیگر این که مابه‌التفاوت قیمت را به بیمه بدهیم که مصرف کننده ضرر نکند.

ریاحی همچین درباره احتکار دارو توضیح داد: احتکار در موضوع دارو وجود ندارد و صحبت‌هایی که درخصوص این موضوع در بین مردم پیچیده کذب است. از طرفی ما برای برای ترخیص دارو از  گمرک مشکلی نداریم و از طرف دیگر وقتی دارو به گمرک می‌رسد ما برای ترخیص از وزارت بهداشت مجوز می‌گیریم بنابراین وزارتخانه به سرعت با خبر می‌شود.

این فعال صنعت دارو ادامه داد:پس از آن دارو را تحویل شرکت پخش برای توزیع در داروخانه‌ها می‌دهیم. پخش یک سیستم آنلاین و الکترونیکی دارد که داروخانه در لحظه از داروی خود با خبر می‌شود، بنابراین از صفر تا صد این مراحل با نظارت کامل انجام می‌شود.

این عضو اتاق بازرگانی در پایان گفت: البته داروهایی نیز خارج از سیستم به صورت قاچاق وارد و در انبار نگه‌داری می‌شود که اسم این موضوع احتکار نیست.