۰ نفر

بانه بزرگ‌ترین منطقه تجاری کشور می‌شود

۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۳
کد خبر: 284214
بانه بزرگ‌ترین منطقه تجاری کشور می‌شود

مناطق مرزی کانون توجه دولت شده است. دولت با انواع فشارها درصدد مهار قاچاق از مناطق مرزی است و بدین جهت سعی کرده با ارائه تسهیلات و حمایت از ساکنان مناطق مرزی شرایطی فراهم کند تا در این مناطق تولید شکل بگیرد و نرخ بیکاری کاهش پیدا کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، دولتی‌ها می‌گویند به جای آنکه ساکنان مناطق مرزی به فکر واردات کالای نهایی یا قاچاق باشند، قطعات و مواد اولیه وارد و در همان منطقه مونتاژ کنند. این امر باعث اشتغال پایدار و توسعه مناطق مرزی هم می‌شود. اما به طور قطع برنامه‌ای که دولت آغاز کرده است با موانع و مشکلاتی نیز روبه‌رو خواهد بود که باید به مرور برطرف شود.

در این میان، منطقه مرزی بانه اهمیت بیشتری دارد چرا که حجم انبوهی کالا از این منطقه وارد سرزمین اصلی می‌شود. کسی نیست که با بانه غریبه باشد. منطقه‌ای که بخوبی توانسته مشتری ریز و درشت برای خود دست و پا کند و در شهرهای اصلی هم شعبه بزند و البته کالاهایی را هم عرضه کند که گارانتی متفرقه دارد.

برای آنکه مناطق مرزی از شکل و شمایل فعلی خود دور شوند وزارت کشور برای ایجاد اشتغال تسهیلات 5 درصدی می‌دهد و وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌خواهد از بزرگ‌ترین شهرک صنعتی در بانه بهره‌برداری کند.

احمدیان یکی از افرادی است که کولر گازی را از بانه به تمام نقاط کشور ارسال می‌کند. وی در مورد اینکه آیا می‌توان تولید را در این منطقه شکل داد، با صراحت جواب داد؛ خیر. چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. در این منطقه تنها واردات حرف اول را می‌زند. در این منطقه واردکنندگان بزرگی وجود دارند که هیچ کس توان رقابت با آنها را ندارد. به‌عنوان مثال از یک برند و یک مدل 3 هزار دستگاه وارد می‌شود. در چنین شرایطی کدام تولیدکننده توان رقابت دارد.از طرفی واردکنندگان بزرگ اجازه نمی‌دهند رقیبی در کنار آنها متولد شود.

وی اظهار داشت: بیشتر از دو سال پیش بود که دولت، 35 هکتار از زمین‌های مردم بانه را گرفت تا در آنجا شهرک صنعتی ایجاد کند. کارهای کمی هم صورت گرفته است اما بعید می‌دانم به این زودی‌ها به بهره‌برداری برسد. مردم بانه با واردات خرد امرار معاش می‌کنند و توان تولید ندارند. بدین جهت اگر قرار است تولید در شهرک صنعتی پدید آید و مورد استقبال واقع شود دولت باید ورود کند و ما در کنار آنها به واردات قطعات و مواد اولیه بپردازیم.

چندی پیش عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در سفر به یکی از شهرهای مرزی در استان سیستان و بلوچستان گفته بود: برای ایجاد اشتغال و تولید درمناطق مرزی تسهیلات 5 درصدی و در مناطق خارج از محدوده مرزی، تسهیلات 9 درصدی پرداخت می‌شود. هر سرمایه‌گذاری که در مناطق مرزی سرمایه‌گذاری کند و به دلایل امنیتی با مشکلی روبه‌رو شود، ضرر و زیان او از سوی دولت پرداخت خواهد شد.

ایجاد بزرگ‌ترین منطقه تجاری کشور در بانه

درهمین راستا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از ایجاد شهرک صنعتی در منطقه آزاد ماکو تا ماه آینده خبر داد و اظهار کرد: بزرگ‌ترین منطقه ویژه اقتصادی کشور در نقطه صفر مرزی بانه ایجاد می‌شود.

در این میان صادق نجفی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به ایجاد بزرگ‌ترین منطقه ویژه اقتصادی کشور در نقطه صفر مرزی بانه اظهار کرد: با ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی شاهد کاهش میزان قاچاق خواهیم بود و از سوی دیگر با مونتاژ، از واردات کالا و محصول تمام شده به کشور جلوگیری می‌کنیم. وی ادامه داد: با ایجاد کارخانه‌های تولیدی که معاف از گمرک و مالیات هستند در این منطقه ویژه اقتصادی شاهد مونتاژ بهترین کالا و محصولات خواهیم بود و عمده فعالیت‌ها در حوزه تولید لوازم خانگی خواهد بود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی بانه دارای مساحت ۱۰۰ هکتاری است، گفت: واحدهای تولیدی متقاضی هر محصول و کالایی را که بخواهند به داخل یا خارج کشور عرضه کنند می‌توانند در این منطقه تولید کرده و با مونتاژ بهترین تولیدات از واردات محصول نهایی و نیز کالای تمام شده به کشور جلوگیری نمایند.

کریمی یکی دیگر از افرادی است که از بانه تجارت خود را شروع کرده است. وی می‌گوید: تا چندی پیش فعالیت ما سودده بود و براحتی کالاهای خود را وارد سرزمین اصلی می‌کردیم ولی اکنون کار برای ما سخت شده و میزان فروشمان هم کم شده است.

وی افزود: از زمانی که تعرفه‌های گمرکی افزایش پیدا کرده است ما با چالش‌های متعددی روبه‌رو شدیم. در گذشته با تعرفه کولبری حدود 160هزار تومان واردات انجام می‌دادیم ولی اکنون در قالب تعرفه گمرکی 300هزار تومان پرداخت می‌کنیم. البته هنوز از سایر شهرها این تعرفه کمتر است.در برخی از مناطق این تعرفه بین 600 تا 700 هزار تومان است.

وی با بیان اینکه خیلی از کالاهایی که وارد بانه می‌شود در سلیمانیه مونتاژ می‌شود، اظهار داشت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نمی‌تواند مانع واردات شود. ایجاد شهرک صنعتی آن هم برای منطقه بانه بسیار خوب است ولی در این منطقه دو معضل مهم وجود دارد؛ یک آنکه در این منطقه سرمایه‌گذار برای تولید نیست. بومی‌های بانه از نظر مالی توانایی سرمایه‌گذاری ندارند و دیگر آنکه واردکنندگان بزرگ که مردم بانه برای آنها کار می‌کنند نمی‌گذارند پروژه شهرک صنعتی موفق باشد. اما اگر دولت به سمت ایجاد منطقه ویژه حرکت کند شاید بتوان برخی از مشکلات را حل کرد و حتی بومی‌ها از این اتفاق رضایت نسبی پیدا کنند.

از طرفی طبق گفته مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران قرار است شهرک صنعتی هم در منطقه آزاد باکو احداث شود. وی گفته است توافق‌های اولیه برای احداث این شهرک صنعتی بین سازمان منطقه آزاد ماکو و نیز سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران صورت گرفته است و تا یک ماه آینده شاهد عملیاتی شدن ایجاد این شهرک هستیم.