۰ نفر

عضو اتاق بازرگانی ایران؛

قاچاق ارز به اقتصاد لطمه وارد خواهد کرد

۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۳
کد خبر: 281600
قاچاق ارز به اقتصاد لطمه وارد خواهد کرد

عضو اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: قاچاق ارز به اقتصاد لطمه وارد خواهد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، بهرام شکوری افزود: باید پول‌های سرگردان و نقدینگی مردم هدایت شود، تا از این طریق ضمن تقویت زیرساخت بنگاه‌های اقتصادی به فضای کسب و کار و تولید کمک کنیم.

شکوری با اشاره به التهاب بازار ارز گفت: اگر نقدینگی در بازار ساماندهی نشود، فعالیت‌های اقتصادی تعدیل خواهد شد و می‌تواند برای دولت مشکلاتی را ایجاد کند.

وی افزود: پیش از این باید قیمت ارز براساس تورم داخلی و حتی بدون درنظر گرفتن تورم خارجی افزایش می‌یافت تا امروزه با یک عدد معقولی در بازار روبرو می‌شد.

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: دولت باید بخشی از بازار ارز را که از طریق فروش نفت بود، مدیریت می‌کرد و الباقی آن را در اختیار بازار و صرافان قرار دهد تا دولت با کسری تراز تجاری روبرو نشود.

وی افزود: سامانه نیما به منظور کنترل التهاب بازار طراحی شده است. درصورتی که بازار معلول است و باید به دنبال علت آن بود.

شکوری گفت: برای برون رفت از مشکلات اقتصادی باید نظم بانکی کشور اصلاح شود.

تیمور رحمانی؛ استاد اقتصاد دانشگاه نیز در این برنامه گفت: هر زمان جامعه‌ای با رشد نقدینگی در بازار روبرو باشد، تورم به همراه خواهد داشت.

وی افزود: رشد نقدینگی مردم در بازار آنقدر نیست که با هدایت در تولید التهاب بازار را مدیریت کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به آثار التهاب در بازار گفت: التهاب کنونی در بازار فقط با افزایش نقدینگی نبوده، بلکه تحریم‌ها و فشارهای بیرونی موجب تحرک آن شده است.

وی افزود: این التهاب بازار را باید با استفاده از ابزارهای مدیریت پولی مدیریت کرد.

رحمانی با تاکید به اینکه بخشی از اقشار جامعه از این وضعیت اقتصادی دچار خسارت شده‌اند، گفت: این التهاب بازار برای برخی‌ افراد سودآور بوده، ولی برای اقشار طبقه متوسط و پایین جامعه موجب خسارت شده است و دولت باید با پرداخت یارانه آن را جبران کند.

وی گفت: باید مشکلات اقتصادی در کشور حل شود و این مکث به مصلحت کشور نیست و عوارض منفی دارد.