۰ نفر

براساس گزارش گمرک؛

10کشوری که بیشترین کالای ایران را می‌خرند

۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۲۷
کد خبر: 279866
10کشوری که بیشترین کالای ایران را می‌خرند

10 کشوری که بیشترین کالای ایرانی را می خرندکشورهای چین، امارات متحده عربی، عراق، افغانستان، هند، کره جنوبی، پاکستان، اندونزی، تایلند و ترکیه ۱۰ مقصد اول کالاهای صادراتی ایران در دو ماهه ابتدایی سال جاری بوده اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، ۴۷.۴۱ درصد از سهم ارزشی صادرات در دو ماهه ابتدای سال جاری به کشورهای چین، امارات متحده عربی و عراق تعلق دارد به طوری که چین با یک میلیارد و ۴۵۱ میلیون و ۲۴۲ هزار دلار رتبه نخست در خرید کالاهای ایرانی را دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۲.۹۴ درصدی روبه‌رو بوده است و سهم ارزشی آن از کل صادرات ۱۸.۷۵ درصد است.

امارات متحده عربی با خرید یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون و ۷۱۵ هزار دلاری در رتبه دوم کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۴۴.۶۷ درصد رشد روبه‌رو بوده و ۱۷.۷۱ صدم درصد از کل سهم ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.

عراق در رتبه سوم کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار دارد این کشور با خرید یک میلیارد و ۱۶۱ میلیون و ۸۲۵ هزار دلار، ۱۵.۱ درصد از کل سهم ارزش صادرات ایران را دارد.

همچنین صادرات کالاهای ایرانی به کشور افغانستان طی مدت مذکور ۵۷۷ میلیون و ۳۶۷ هزار دلار بوده که با رشد ۴۵.۲۰ درصدی مواجه بوده است.

کشور هند در رتبه پنجم خریداران کالاهای ایرانی قرار دارد این کشور با خرید ۴۶۰ میلیون و ۲۰۳ هزار دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۱۴.۵۴ درصدی را داشته است.

صادرات کالاهای ایرانی به کره جنوبی به لحاظ وزنی ۸۲۲ هزار و ۱۳۵ تن به ارزش ۴۵۵ میلیون و ۷۷۷ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ از لحاظ وزنی ۱۵ صدم درصد کاهش و از لحاظ ارزشی ۲۲.۶۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

۳۶۳ هزار و ۳۱۳ تن به ارزش ۲۹۲ میلیون و ۲۹۲ هزار دلار نیز حاصل صادرات کالاهای ایرانی به کشور ترکیه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۵۶.۹۷ درصد و از حیث ارزش ۳۰.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

پاکستان هشتمین کشور مقصد صادرات کالاهای ایرانی است و طی مدت مذکور ۴۵۵ هزار تن کالا به ارزش ۱۸۹ میلیون و ۵۲۹ هزار دلار انواع کالای ایرانی را خریداری کرده است و به ترتیب از نظر وزنی و ارزش ۳۳.۱۲ درصد و ۶۶.۲۷ درصد رشد داشته است.

صادرات کشورمان به اندونزی با رشد ۲۲۰.۲۴ درصدی روبه‌رو بوده است به طوری که طی دو ماهه نخست سال‌جاری ۱۸۷ میلیون و ۱۴ هزار دلار کالاهای ایرانی را خریداری کرده است.

تایلند با خرید ۱۷۹ میلیون و ۶۱۵ هزار دلار انواع کالاهای ایرانی دهمین کشور مقصد کالاهای صادراتی ایران بوده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷.۷۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.