۰ نفر

احتمال کاهش همکاری های ایران و ترکمنستان در حمل و نقل جاده ای

۱۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۲۷
کد خبر: 276434
احتمال کاهش همکاری های ایران و ترکمنستان در حمل و نقل جاده ای

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور از تلاش ترکمنستان برای افزایش یک جانبه اخذ عوارض از ناوگان ترانزیتی ایرانی در خاک این کشور انتقاد کرد و گفت:این اقدام احتمال کاهش روند همکاری های حمل و نقل جاده ای دو کشور را به همراه خواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از وزارت راه وشهرسازی، عبدالهاشم حسن‌نیا در دیداربا « احمد قربانف »سفیر ترکمنستان در محل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با انتقاد از افزایش 50 درصدی عوارض برای کامیون‌های ترانزیتی ایرانی در ترکمنستان، بر کاهش هزینه‌ها و بهینه ‌سازی همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد.

وی احتمال دارد با افزایش یک جانبه 50 درصدی عوارض از کامیون‌های ایرانی، روند همکاری‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و ترانزیتی دو کشور رو به کاهش ‌رود و خاطرنشان ساخت: انتظار می‌رود سفیر ترکمنستان با انتقال این پیام به مقام ها و مسئولان حمل‌ونقل ترکمنستان در زمینه کاهش و یا حذف این عوارض تلاش کنند.

معاون وزیرراه وشهرسازی ادامه داد: با توجه به اینکه طرف ایرانی با حسن‌نیت و با هدف ارایه تسهیلات بهتر برای ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای دو کشور، عوارض متقابل افزایش نداده و کامیون‌های ترکمن عازم بندر عباس ​از پرداخت عوارض معاف هستند ، انتظار همکاری بیشتر از طرف ترکمنستان در این زمینه وجود دارد.

حسن‌نیا تصریح کرد: با هدف دستیابی به توافق و اعمال رفتار مناسب و متقابل در زمینه دریافت عوارض از ناوگان دو کشور نشست کارشناسی بررسی مسائل و مشکلات موجود می‌بایست هرچه زودتر برگزارو مذاکره ها با دیدگاه مثبت تداوم پیدا کند.

بر اساس این گزارش «احمد قربانف» سفیر ترکمنستان ضمن ابراز علاقمندی به توسعه مناسبات و همکاری‌های حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو کشور اظهار داشت: ما از طرح پیشنهادهای خوب و گزینه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای با صرفه اقتصادی و تسهیل در روابط ترانزیت میان دو کشور استقبال کرده و انتظار می‌رود با برگزاری نشست‌های کارشناسی به نتایج خوبی دست یافت.

«رضا نفیسی» مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی نیز با حضور در این نشست گزارشی از عملکرد ترانزیت از سوی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای دو کشور ارایه و بر کاهش عوارضی‌ها و کاهش هزینه‌های دولتی و بهینه‌سازی همکاری های تجاری و اقتصادی تاکید کرد.

 «عباس آخوندی»وزیر راه و شهرسازی 23 اردیبهشت ماه امسال گفت: هزینه های حمل و نقل و ترانزیت کالا در بین کشورهای ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان، ایران و عمان با فعال شدن پیمان عشق آباد،کاهش می یابد.

پیمان عشق آباد، توافق نامه‌ای در زمینه حمل و نقل میان کشورهای عمان، ایران، ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان و برای ایجاد یک کرویدور ترانزیتی و حمل و نقل بین المللی است و هدف امضای آن تسهیل حمل و نقل کالا بین دو منطقه آسیای مرکزی و حوزه خلیج فارس است که در سال 2011 میلادی به امضای کشورهای عضو رسید؛ به تازگی هند نیز به عضویت این پیمان درآمده است.