۰ نفر

تنوع و کیفیت؛ درد و درمان کالای وطنی

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۰۳
کد خبر: 272652
تنوع و کیفیت؛ درد و درمان کالای وطنی

تنوع و کیفیت کالای وطنی درد مشترک تولید کننده و مصرف کننده ها است؛ دردی که ریشه صنعتگر را خشک و مشتری ایرانی را با تولید داخلی بیگانه می کند؛ دردی که باید درمانش را در ریشه هایش یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، همه بی پروا و بی پرده از دردهایشان می گویند؛ تولید کننده، بازرگان و خریدار! گویی به مطب پزشکی آمده اند، همه از دردی شکوه دارند که جان کالای وطنی را می آزارد.

اینجا اتاق بازرگانی، صنعت، تجارت و کشاورزی همدان است که در اردیبهشت سالی که شعارش 'حمایت از کالای ایرانی' است، دردمندان کالای وطنی را گرد هم آورده تا برای درمانش نسخه ای شفا دهنده بپیچند.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازگانی همدان گرداننده این گردهمایی است که بی مقدمه بر سر اصل مطلب می رود و از فاصله کالای وطنی با روزهای رونق حسرت می خورد و آرزوی بازگشت کالای ایرانی به دوران خوش گذشته می کند. آرزوی «حمیدرضا بطحایی» همه را آرزومند می کند و ندای آمین از دل های دردمندشان برمی خیزد.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی نخستین کسی است که درد نامه کالای وطنی را می گشاید و نبود خلاقیت، تنوع و کیفیت را دردناک ترین زخم پیکر نحیف کالای وطنی می داند و بر نبود کارخانه های فرآوری و صنایع تبدیلی که کالای وطنی را از رمق انداخته افسوس می خورد.

«هادی خورشیدی» که موهایش را در سیستم بانکداری کشور سفید کرده، عمده دلایل از نفس افتادن کارخانه های همدان را نداشتن نقدینگی و انباشت بدهی های عقب افتاده بانکی عنوان می کند و چاره کار را حمایت دوباره و اعطای وام های با سود کمتر از 10 درصد می داند.

هرچند به همت دولت نرخ سود بانکی از 36 به 18 درصد کاهش یافت و اکنون در سیستم بانکی تسهیلات از 6 تا 16 درصد به صنایع پرداخت می شود، اما واحدهای تولیدی تمایلی برای استفاده از این فرصت نشان نداده اند و باید آنها را با سازوکاری اطمینان بخش به این سمت تشویق و هدایت کرد؛ اینها را رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی می گوید.

** کالای وطنی با کیفیت و تنوع آشتی کند

او به استناد آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان می کند که از 163هزار و 800 نوع کالای تولید شده در کشور 2 هزار و 495 نوع در همدان تولید می شود و این تنوع کم محصول در همدان با وجود کارخانه ها و صنایع موجود جای سوال دارد.

به اعتقاد او، کیفیت و تنوع یعنی همان دو عاملی که در تولیدات ایرانی کمتر به آنها توجه می شود، می تواند مشتری را جذب کند؛ نکته ای که نباید از آن غافل شد و برای تقویت آن بیش از پیش تلاش کرد.

مشاور اتاق بازگانی تاکید دارد که کالا باید باب میل و مورد پسند مشتری تولید شود؛ بویژه در لوازم خانگی که تنوع رنگ بسیار کمی دارد می توان با ارایه محصولات رنگین، این کمبود را جبران و بر اساس ذائقه مشتری عمل کرد.

خورشیدی که گویی دستی بر همه آتش ها دارد، گریزی هم به بخش کشاورزی می زند و از هدر رفت یک و نیم میلیون تن محصول کشاورزی استان به عنوان ضربه ای مهلک به اقتصاد همدان نام می برد.

به گفته او، پنج و نیم میلیون تن محصول کشاورزی که با مهمترین منابع استان یعنی آب و خاک استان تولید می شود نیاز مبرم به وجود کارخانه های فرآوری و صنایع تبدیلی دارد تا ارزش افزوده بیشتری نصیب اقتصاد استان کند.

** برند ایرانی فراملی تبلیغ شود

با پایان گرفتن گزارش خورشیدی، یکی از حاضران در این نشست که به گفته خودش 62 سال از عمرش را در جابه جایی اجناس ایرانی در داخل و لب مرزها گذرانده است، از روزگار خوش جنس ایرانی در کشورهای حوزه خلیج فارس نقل ها دارد و از آن وقت هایی می گوید که جنس ایرانی انتخاب نخست مشتری ها بود و حتی فروشنده ها اجناسی که روی دستشان مانده بود را به نام تولید ایران به مشتری ها غالب می کردند.

پیر مو سفید کرده جاده ها علت رنجوری کالای وطنی در آنسوی مرزها را نبود ترویج و تبلیغ برند ایرانی می داند؛ هرچند که اگر جنس ایرانی مانند قدیم خوب باشد نیازی به تعریف و تمجید ندارد و به قول معروف 'مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید.'

** انتقادها از مالیات و ارزش افزوده

نماینده یکی از اتحادیه ها نیز به نمایندگی از هم صنفی هایش برای احقاق حق، چند دقیقه ای اجازه صحبت می خواهد که از مالیات، عوارض و ارزش افزوده که به گفته وی کمر تولید کننده را خم کرده است، بگوید.

او اخذ مالیات در همان روزهای نخست شروع به کار واحدهای تولیدی را ظلم بزرگی می داند که روا می شود.

به اعتقاد او، باید چندسالی فرصت داده شود تا تولید کننده، مشتری و بازار اجناسش را پیدا کند و به سود دهی برسد.

وی می گوید: ارزش افزوده ای که به جای یک بار به کرات از تولیدکننده، فروشنده و مصرف کننده گرفته می شود علاوه بر فشار مضاعف بر صاحبان صنایع موجب گرانی محصول می شود.

** همدان شرکت حمل و نقل بین المللی ندارد

عظیمی مهمان ویژه این نشست از معاونت راهداری حمل و نقل جاده ای همدان بود که برای هموار کردن راه تجارت و حمل کالا در کشور دعوت شده است. او نیز از چالشی عجیب پرده برمی گیرد و می گوید: در استانی با 20 هزار کامیون و تریلر، تنها یک شرکت بین المللی حمل و نقل وجود دارد! آنهم تاکنون فعالیت چشمگیری نداشته زیرا یارای رقابت با هم صنف های خود را ندارد.

عظیمی بشارت می دهد دولت از کسانی که خواهان تاسیس شرکت حمل و نقل باشند پشتیبانی می کند.

او از صنایع و تولیدکننده های همدان نیز گلایه دارد که چرا جابه جایی بارشان را به کامیون های غریبه می سپارند اما به هم استانی خود خیری نمی رسانند.

** درمان این درد را ملتی باید

وقت نشست به پایان می رسد، اما درد دل ها و گفتن از پیچ و خم اما و اگرها پایانی ندارد.

صبوری و قناعت تولیدکنندگان، بازرگانان و تجار همدانی شاید از حد گذشته و تبدیل به عادت شده و همین کنار آمدن با مشکلات و گرفتاری ها موجب شده آنها برای خواسته هایشان نجنگند و مطالبه گر نباشند.

واقعیتی تلخ که همه ما را سزاوار سرزنش می کند؛ چرا که به عنوان ملتی که باید بیشترین سهم را در حمایت و پشتیبانی از کالای وطنی داشته باشیم، هنگام خرید کالا چشم تیز کرده و به جای نام زیبای ایران، بر روی کالا دنبال حروف لاتین، ژاپنی و چینی و... می گردیم.

گویی رونق کالای وطنی هنوز دغدغه ی ملی ما نشده است و هنوز به این باور نرسیده ایم که اشتغال، زندگی و آینده فرزندانمان در گرو رونق کالای وطنی است؛ که اگر به این باور برسیم می توان دست در دست هم شتاب پیشرفت کشور را بیشتر کنیم.