۰ نفر

قیمت منطقی تخم مرغ ۵۷۰۰تومان است

توقف واردات تخم مرغ

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۰۵
کد خبر: 267987
توقف واردات تخم مرغ

دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار از کاهش قیمت تخم مرغ از خردادماه امسال خبرداد و گفت: نیاز کشور بویژه در ماه مبارک رمضان از محل تولیدات داخلی تامین است و واردات آن متوقف شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «سید فرزاد طلاکش»  درباره وضعیت تولید تخم مرغ کشور و عرضه آن در ماه مبارک رمضان افزود: با شروع ماه مبارک رمضان همزمان با فصل گرما و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها از خردادماه، مصرف این محصول و قیمت آن شهریورماه روند کاهشی می یابد.

وی ادامه داد: با توجه به تشدید آنفلوانزای فوق حادپرندگان دراواخر سال گذشته و درگیری واحدهای مرغ تخمگذار مادر، قیمت تخم مرغ به دلیل عدم توازن در توزیع در استان های بزرگ همچون تهران افزایش یافت در حالی که در بحران بیماری آنفلوانزای مرغی نیز در خرده فروشی ها تخم مرغ تولید داخل عرضه می شد و در همان زمان نیز نیازی به واردات نداشتیم.

به گفته وی، تنها آن بخش از تولیدات تخم مرغ کاهش یاقت که برای افزایش سرانه مصرف و صادرات در نظر گرفته شده بود.

وی براین باوراست اگر در اواخر سال گذشته با مدیریت تولید تخم مرغ استان های همچون خراسان رضوی، اصفهان، یزد و فارس، آن را به بازار تهران سوق دهیم، هیچ شوک قیمتی در این زمینه رخ نمی داد.

دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار پیش بینی کرد: در صورت بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال 97، با مدیریت بازار و عرضه تخم مرغ به میزان حداقل 200 تن از یک پایانه و رونق بسته بندی اقتصادی این محصول (درج قیمت روی بسته بندی تخم مرغ) به طور حتم با مشکلی مواجه نمی شویم.

** قیمت منطقی هرکیلوگرم تخم مرغ 5700 تومان است

طلاکش گفت: امسال قیمت تمام شده تخم مرغ به دلایل بروز بیماری آنفلوانزای فوق حادپرندگان و درگیری واحدهای مرغ مادر تخمگذار، افزایش قیمت جوجه یک روزه، افزایش نرخ نهاده های طیور رشد داشته است به طوری که سال گذشته به طور میانگین کیلویی 1200 تومان بود اما امروز 1600 تومان خریداری می شود.

وی افزود امروز قیمت تمام شده و منطقی هرکیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری 5700 تومان است تا مرغداران متضرر نشوند.وی یادآورشد: سال گذشته قیمت کارشناسی هرکیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری 4700 تومان برآورد شده بود.

 قیمت هر شانه تخم مرغ داخلی با کمتر از 12 هزار و 500 تومان عرضه می شود. طبق برآورد سال گذشته وزارت جهادکشاورزی، نزدیک به 930 هزارتن تخم مرغ در کشور تولید شد که قیمت تمام شده هر کیلوگرم آن 45 هزار ریال بود.

شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصل پاییز 96 سبب معدوم سازی 25 میلیون قطعه مرغ های آلوده در واحدهای تولیدی شد که این امر افزایش قیمت تخم مرغ را در بازار به دنبال داشت؛ به طوری که قیمت هر شانه تخم مرغ به مرز 21 هزار تومان رسید اما دولت برای متعادل سازی بازار اقدام به عرضه تخم مرغ وارداتی با نرخ 12 هزار و 600 تومان کرد.

وزارت جهادکشاورزی با جایگزینی 70 درصد گله های مرغ تخمگذار آسیب دیده از بیماری آنفلوانزای پرندگان، امیدوار است از خردادماه امسال شرایط تولید تخم مرغ پایدار شود و ایران دوباره به چرخه صادرکنندگان این محصول باز گردد.