۰ نفر

بازار عینک در دست خارجی‌ها

۱۶ فروردین ۱۳۹۷، ۶:۴۱
کد خبر: 261898
بازار عینک در دست خارجی‌ها

با شروع فصل بهار و به دنبال آن با فرارسیدن فصل تابستان بازار خرید عینک همچون سال‌های گذشته تا حدودی از رکود خارج شده و رونق می‌گیرد.

در این بین هرساله هنگامی که نیاز بازار بررسی می‌شود، متاسفانه مشاهده می‌شود که سود هنگفت حاصل از نیاز بازار در جیب خارجی‌ها رفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  کسب و کار ، متاسفانه در حوزه عینک بیشتر از بقیه حوزه‌ها واردات داریم، چراکه همان تولید داخلی محدود که در دیگر حوزه‌ها وجود دارد، در بخش عینک به چشم نمی‌خورد. به عبارت بهتر بازار عینک را دو دستی تقدیم خارجی‌ها کرده‌ایم و از این بابت سود بسیاری نصیب دیگر کشورها می‌شود. کارشناسان این حوزه بر این باورند که اگر تعرفه‌های گمرک مخصوصاً راجع به ورود دستگاه‌ها برای تولید به صفر برسد، در این راستا حمایت بیشتری از تولیدکنندگان صورت می‌گیرد. در حال حاضر چند لابراتوار مشغول تولید عدسی در کشور هستند که این واحدها کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهند، ولی برای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید دولت توجه بیشتری به واحد‌های صنفی داشته باشد و از تولیدکنندگان در جهت تولید کالای باکیفیت حمایت ویژه کند. بدون حمایت دولت و پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به واحد‌های تولیدی، نمی‌توان انتظار رونق و تحقق شعار سال را داشت. همچنین در حال حاضر تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه، دستگاه‌های کارخانه‌ای و تجهیزات باید از ارز آزاد استفاده کنند که برای بهبود روند این امر باید تعرفه واردات به حداقل برسد تا تولیدکنندگان اشتیاق به تولید پیدا کنند. مشکل دیگری که مدت‌هاست این صنف و سایر بخش‌های اقتصادی را درگیر کرده، موضوع تکراری قاچاق کالاست. کالاهایی که به این صورت وارد بازار مصرف می‌شوند، علاوه بر به خطر انداختن سلامت مردم، نظم بازار را به هم می‌زنند و به اصطلاح بازار را خراب می‌کنند. این کارهای خلاف قانون توسط عده‌ای سودجو انجام می‌شود که از ناآگاهی مردم سوءاستفاده می‌کنند و اقلام تقلبی به مردم می‌فروشند. آنها به پول‌شان می‌رسند، ولی دودش به چشم عینک‌ساز می‌رود.

تحقق تولید داخلی عینک با جذب سرمایه‌گذاری خارجی

حمید ثابت‌قدم، رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان عینک

متاسفانه در زمینه تولید داخلی عینک حرفی برای گفتن نداریم، چراکه در طول این سال‌ها حمایتی در این زمینه صورت نگرفته است. چند واحد انگشت‌شمار نیز که تا چندی پیش در این زمینه فعالیت می‌کردند به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی در کشور از جمله رکود و قاچاق کار خود را متوقف کرده‌اند. در این شرایط که تولید داخلی به دلایلی که ذکر شد و عدم توانایی رقابت تولیدات داخلی با نمونه‌های خارجی، تنها چند تولیدکننده محدود تنها به تولید عینک‌های حفاظتی مشغول هستند. همچنین در حال حاضر تنها ۴ واحد عدسی‌تراشی در کشور فعالیت می‌کنند و نیاز عمده کشور از کشورهای فرانسه، ایتالیا، چین، ترکیه و آلمان تامین می‌شود.در این رابطه که چرا تولید داخلی انجام نشده و در طول این همه سال تحقق نیافته است، علاوه بر دلایل ذکرشده باید اشاره شود که تولید این کالا در ایران مقرون به صرفه نیست. عینک کالایی است که اگر در حجم انبوه تولید نشود به طور قطع ضرر می‌دهد و در این شرایط که تعرفه‌های گمرکی واردات دستگاه‌های ساخت عینک بسیار زیاد است و نمونه‌های باکیفیت خارجی در بازار وجود دارند اگر کالا در تعداد زیاد و با کیفیت مطلوب تولید نشود ورشکستگی کارخانه تولید آن حتمی است. البته با توجه به جمعیت زیاد و متقاضی فراوان در کشور برای استفاده از انواع عینک‌های طبی و آفتابی، تولید و راه‌اندازی صنعت عینک در کشور می‌تواند پرسود، زودبازده و اشتغالزا باشد. در صورتی که منابع مالی و حمایت‌های دولتی از این صنعت ظریف شکل بگیرد و تداوم پیدا کند، یکی از راه‌های تامین مالی برای این واحدهای تولیدی استفاده از منابع و سرمایه‌گذاری خارجی است.

ضرورت کاهش تعرفه گمرکی واردات دستگاه‌های ساخت عینک

احمد معظمی، فعال بازار عینک

به طور کلی ایران برای تمام کشورها بهشت صادرات شده است. در تمام زمینه‌ها شاهد واردات کالا هستیم. اصولی بر این موضوع حاکم نیست و واردکنندگان با وجود آگاهی درباره زیان‌هایی که به اقتصاد و تولید داخلی می‌زنند، واردات کالاها را ادامه می‌دهند. در رابطه با بازار عینک متاسفانه اوضاع بسیار بدی را شاهد هستیم. هیچ‌گونه تولید داخلی نداریم و همین امر دلیل افزایش سالانه واردات عینک به کشور است. متاسفانه هیچ زمانی را سراغ نداریم که دست‌اندرکاران برای راه‌اندازی خطوط تولید عینک در کشور جدی بوده باشند. اینکه کشوری مانند ایران با این جمعیت و نیاز بازار و همچنین پتانسیل‌های صنعتی و انسانی که دارد نتوانسته تا به امروز عینک تولید کند، جای تاسف بسیاری دارد. از طرفی ضرورت دارد اشاره شود که دستگاه‌هایی که برای تولید عینک باید به کشور وارد شود دارای تعرفه گمرکی بسیار بالایی است. بنابراین در سالی که با نام حمایت از تولید داخلی نام‌گذاری شده است باید تمام عوامل مربوطه دست به دست هم دهند تا تولید عینک در کشور کلید بخورد. در همین رابطه ضرورت دارد تعرفه گمرکی واردات دستگاه‌های مربوطه نیز کاهش پیدا کند. در این شرایط که ایران عینک تولید نمی‌کند و توان تامین نیازهای مردم با نیروی داخل وجود ندارد باید تعرفه‌های گمرکی کاهش یابد، حمایت‌ها از تولیدکننده‌ای که واقعاً قصد تولید دارد جدی شود، تسهیلات و وام‌های بلاعوض و کم‌بهره اختصاص پیدا کند و جلوی واردات بی‌رویه و قاچاق نیز گرفته شود تا انگیزه تولید در داخل ایجاد شود. البته باید تسهیلات به گونه‌ای پرداخت شود که فساد ایجاد نشود و برخی از تولیدکنندگان این تسهیلات را در جاهای دیگر هزینه نکنند. در این رابطه بهترین کار پرداخت تسهیلات برای تحریک تقاضا و به مصرف‌کننده است. البته باید این کار به گونه‌ای صورت گیرد که از طریق مصرف‌کننده مستقیماً به تولید برسد همانند کارت خرید اعتباری که در سال‌های گذشته اجرا شد. هرچند اجرای آن به خوبی صورت نگرفت و بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه از آن حمایت نکردند. کالای قاچاق نیز معضلی است که در کنار واردات وجود دارد. برخی واردکنندگان به این دلیل که نمی‌خواهند تعرفه گمرکی را پرداخت کنند اقدام به قاچاق این کالا می‌کنند و از آنجایی که عینک کالایی بزرگ نیست، به راحتی می‌توان آن را از طریق قاچاق وارد کرد. متاسفانه معضل قاچاق همچون سایر اجناس درباره عینک طبی نیز وجود دارد و ما از مسئولان امر در گمرکات و نهادهای نظارتی می‌خواهیم که با این معضل به صورت اصولی مقابله کنند.