۰ نفر

شرکت‌های خارجی در مناطق آزاد حضور دارند

تدوین آئین‌نامه تاسیس بانک خارجی درمناطق آزاد/ اختصاص سهم ویژه ۳۰میلیارد دلاری فاینانس خارجی برای مناطق آزاد

۱۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۴۳
کد خبر: 257298
تدوین آئین‌نامه تاسیس بانک خارجی درمناطق آزاد/ اختصاص سهم ویژه ۳۰میلیارد دلاری فاینانس خارجی برای مناطق آزاد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی از اتمام تدوین آئین نامه تاسیس بانک خارجی در مناطق آزاد و ارسال آن به شورای اقتصاد خبر داد.

مرتضی بانک در نشست هم اندیشی مدیران مناطق آزاد کشور در فرودگاه امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران گفت: این نشست برای تبادل تجربیات مدیران مناطق آزاد برگزار می شود و برای اینکه بتوانیم هماهنگی های گسترده ای بین مناطق آزاد تجاری-صنعتی ایجاد کنی، هر دو هفته یک بار این جلسات را در یکی از مناطق آزاد برگزار خواهیم کرد که اولین جلسه آن دو هفته قبل در منطقه آزاد قشم برگزار شد و امروز دومین نشست را در منطقه آزاد فرودگاه امام خمینی (ره) برگزار می کنیم.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی با بیان اینکه مدیران عامل و معاونان مناطق آزاد و اعضای شورای عالی مناطق آزاد در این نشست ها حضور دارند و با پیشرفت های هر منطقه به صورت مستقل آشنا می شوند، افزود: به نظر می رسد فعالیت های اقتصادی صرفاً در چارچوب رقابت آزاد و سالم ایجاد خواهد شد. مناطق آزاد نیز به عنوان مناطقی که برای فعالیت آزاد اقتصادی، تجاری و صنعتی در نظر گرفته شده اند و در کشورهای مختلف نیز این نوع مناطق بر پایه رقابت سالم حرکت می کنند، رقیب اصلی ما کسانی خواهند بود که بتوانند فعالیت جدی تر اقتصادی را در حوزه منطقه ای انجام دهند.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: شرکت های خارجی در مناطق آزاد حضور دارند و با توجه به توافقات خوبی که انجام داده ایم تلاش شده سهم ویژه ای از ۳۰ میلیارد دلار فاینانس خارجی را برای مناطق آزاد تخصیص دهیم. طبیعی است که مرحله اجرایی هر نوع فعالیت اقتصادی منوط به سرمایه گذاری است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تصریح کرد: پس از برجام از ترکیه، چین، ایتالیا، کره جنوبی و فرانسه در مناطق آزاد در حوزه بنگاه های کوچک و متوسط سرمایه گذاری شده است.

به گفته بانک: در چهار سال اخیر ۴.۵ میلیارد دلار در مناطق آزاد سرمایه گذاری مصوب شده که ۹۰۰ میلیون دلار آن به مرحله اجرا و عملیاتی رسیده است.

وی تاکید کرد: امتیازاتی که قانون در مناطق آزاد برای فعالیت های اقتصادی در نظر گرفته برای سرمایه گذاران در این مناطق اعمال خواهیم کرد که شامل معافیت مالیاتی و عوارض گمرکی به مدت ۲۰ سال، تردد بلامانع اتباع خارجی در حوزه مناطق آزاد و اختصاص زمین ۱۰۰ درصد رایگان به سرمایه گذاران است.

این مقام مسئول در وزارت امور اقتصادی و دارای یادآور شد: آئین نامه تاسیس بانک خارجی از سوی بانک مرکزی تدوین و به شورای اقتصاد ارسال شده است که نتیجه آن امکان ایجاد بانک خارجی در مناطق آزاد است.

بانک خاطرنشان کرد: تاکنون ارتباط منسجمی میان شورای عالی مناطق آزاد و منطقه آزاد فرودگاه امام خمینی (ره) وجود نداشت که پس از تغییر مدیر فرودگاه امام خمینی(ره)، این ارتباط برقرار شده و زیرساختهایی نیز ایجاد شده است.