۰ نفر

فقط ۱۰درصد از بسته حمایت از صادرات سال ۹۵ عملیاتی شد

۲۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۷:۰۲
کد خبر: 251060
فقط ۱۰درصد از بسته حمایت از صادرات سال ۹۵ عملیاتی شد

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دولت‌ها به درآمدهای نفتی معتاد شده‌اند، گفت: اگر رشد قیمت دلار در چند ماه اخیر طی 2 سال انجام می‌شد در آن صورت این اتفاق به نفع صادرکننده بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، عدنان موسی‌پور با اشاره به وضعیت صادرات در 10 ماهه سال 1396، گفت: وقتی عوامل مؤثر بر صادرات جدی گرفته نشود، افت صادرات بسیار طبیعی است. 

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با اشاره به کاهش 2 درصدی ارزش صادرات در 10 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: این موضوع قابل انتظار بود و با بی‌توجهی به عوامل مؤثر بر صادرات روز به روز از شرایط صادرات دور می‌شویم. 

وی با بیان اینکه صادرات در چند ماه اخیر رشد اندکی داشته است، بیان داشت: این افزایش، ناشی از افزایش قیمت ارز بوده و موقت است و نمی‌تواند مستمر باشد. 

صادرکننده خواستار واقعی شدن قیمت ارز است نه جهش آن

وی با تاکید بر اینکه یکی از خواسته‌ها و مطالبات صادرکنندگان و تولید‌کنندگان واقعی شدن قیمت ارز است، گفت: ممکن است افزایش قیمت ارز، در مقطعی منجر به افزایش حاشیه سود صادرکنندگان شود اما پس از مدتی این افزایش قیمت بر افزایش قیمت مواد اولیه اثر می‌گذارد و گرانی را رقم می‌زند. 

این صادرکننده بیان داشت: صادرکننده و تولید‌کننده خواستار شیب ملایم افزایش نرخ ارز است و هیچگاه نمی‌خواهد که ناگهان با افزایش و جهش 26 درصدی قیمت یا امثال آن، مواجه شود. 

موسی‌پور گفت: در مورد نرخ ارز باید به شکل جدی تصمیم‌گیری شود و یک بار برای همیشه باید در آن مورد تصمیم‌ گرفت. 

وی با بیان اینکه 80 تا 90 درصد فرآیند صادرات خارج از کشور رقم می‌خورد، گفت: بخشی از عوامل اثرگذار بر صادرات دست رقبای ماست. 

مذاکره دولت‌ها برای خلق فرصت‌های تجاری ناشی از دیپلماسی قوی اقتصادی است

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه تاجر یا صادرکننده ایرانی در بازارهای هدف هر روز با رقبای جدیدی روبرو می‌شود، افزود: برای خلق فرصت‌های جدید تجاری این دولت‌ها هستند که هر روز با هم وارد مذاکره و مناقصه می‌شوند که ناشی از دیپلماسی قوی اقتصادی آنهاست. 

موسی پور  با بیان اینکه در دیپلماسی سیاسی و تجاری عملکردمان ضعیف است، گفت: دستگاه دیپلماسی و بخش خصوصی هر جا که یک فرصت تجاری ایجاد شود بسیار کند عمل می‌کند، بنابراین رقبای ما در بازارهای هدف خود را جاگیر می‌کنند و سهم عمده بازار را می‌گیرند. 

وی در پاسخ به این سؤال که رشد قیمت ارز به نفع صادرکننده است یا خیر، گفت: اگر رشد قیمت دلار در چند ماه اخیر طی 2 سال انجام می‌شد در آن صورت این اتفاق به نفع صادرکننده بود. 

افزایش قیمت ارز به نفع صادرات نیست

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی افزود: افزایش قیمت ارز منجر به افزایش هزینه‌ها از جمله حمل و نقل و افزایش هزینه‌های تولید می‌شود که در نهایت به نفع صادرات نیست. 

موسی‌پور با بیان اینکه تجارت از دو بخش صادرات و واردات تشکیل شده است بیان داشت: باید بررسی کرد که علاوه بر تأثیر افزایش قیمت ارز، بخش واردات چقدر از افزایش قیمت‌ها مؤثر می‌شود.

اعتیاد دولت‌ها به درآمدهای نفتی

وی در پاسخ به این سوال که چرا در صادرات غیرنفتی چندان موفق عمل نکرده‌ایم گفت: دولت عنوان می‌کند که خواستار افزایش صادرات غیرنفتی است ولی این دولت و دولت‌های قبلی دچار اعتیاد به درآمدهای نفتی شده‌اند و سیستم اداری و حاکمیتی در حمایت‌ از صادرات غیرنفتی شعارگونه عمل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید به اقدامات کشورها در حمایت از بخش تولید و صادرات توجه شود، گفت: در یک دهه گذشته در دادن بدهی دولت به صادرکنندگان تعلل شده است و سال‌هاست که جوایز صادراتی پرداخت نمی‌شود. 

موسی‌پور با اشاره به اینکه صادرکنندگان نسبت به سیستم بانکی نا امید هستند، گفت: رقبای ما تسهیلات بانکی با نرخ حدود 4 درصد می‌گیرند اما اگر صادرکنندگان ما پس از بوروکراسی‌های سخت بانکی موفق به اخذ وام شوند این تسهیلات با نرخ‌های بالای 15 درصد به آن‌ها پرداخت می‌شود. 

وی افزود: از بسته حمایت از صادرات سال 95، فقط 10 الی 15 درصد عملیاتی شد و بسته حمایت از صادرات سال 96 شهریور امسال ابلاغ شد که منابع مالی آن دقیق در نظر گرفته نشده است. 

لازمه تنوع بازارهای صادراتی تقویت دیپلماسی اقتصادی است

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که چرا بازارهای صادراتی ایران محدود است گفت: تنوع بازار صادراتی منوط به تنوع محصوات صادراتی و تقویت دیپلماسی اقتصادی است. 

وی افزود: بعد از برجام کشورها اغلب در رابطه تجاری با ایران فروشنده هستند و اگر تسهیلاتی هم در بخش بانکی برای مراودات تجاری فراهم کرده‌اند بیشتر در تلاش برای فروش کالاهای خودشان به ما هستند. 

موسی‌پور گفت: مشکلات بانکی در منطقه، چین و روسیه وجود دارد و شرایط از این لحاظ هنوز مطلوب نیست. 

براساس آمار گمرک در 10 ماه منتهی به دی ماه سال جاری، صادرکنندگان 99 میلیون و 309 هزار تن کالا به ارزش 35 میلیارد و 612 میلیون دلار به بازارهای هدف صادر کردند و در مدت زمان مشابه سال گذشته 107 میلیون و 267 هزار تن کالار به ارزش 36 میلیارد و 456 میلیون دلار صادر کردند. 

مقایسه صادرات کالا در 10 ماه منتهی به دی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت از افت بیش از 7 درصد در وزن کالاهای صادراتی و افت بیش از 2 درصدی در ارزش آنها دارد. 

در 10 ماه منتهی به دی سال جاری 30 میلیون و 491 هزار تن کالا به ارزش 42 میلیارد و 805 میلیون دلار وارد کشور شده است و نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، به لحاظ وزنی بیش از 10 درصد و به لحاظ ارزشی حدود 22 درصد افزایش داشته است. 

براین اساس وزن کالاهای وارداتی در 10 ماه منتهی به دی سال گذشته 27 میلیون و 623 هزار تن و ارزش آن نیز 35 میلیارد و 106 میلیون دلار بوده است.   

براساس این آمار، حجم تجارت خارجی ایران در مدت زمان مذکور معادل 78 میلیارد و 471 میلیون دلار و تراز تجاری نیز منفی 7 میلیارد و 193 میلیون دلار بوده است.