۰ نفر

مناطق آزاد به سیستم یکپارچه گمرک متصل می‌شوند

۱۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱:۱۵
کد خبر: 250262
مناطق آزاد به سیستم یکپارچه گمرک متصل می‌شوند

مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری گفت: در بخش گمرک و جلوگیری از قاچاق توافقاتی صورت گرفته که براساسآن، تا پایان سال مناطق آزاد به طور کامل به سیستم یکپارچه گمرک متصل می شوند.

مرتضی بانک در نشست خود با نمایندگان مجلس که با حضور نمایندگان شمال غرب کشور، مسعود پزشکیان، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص وضعیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: البته منطقه آزاد اروند در حال حاضر هم در ورود و خروج و فرآیند کالا به این سیستم متصل است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خانه ملت، مرتضی بانک در این نشست به توسعه مناطق و تقویت زیرساخت های اشتغال پایدار، جذب سرمایه گذاری خارجی و ارتقاء مبادلات تجاری اشاره کرد و گفت: براساس قوانین موجود باید در کوران رقابت از سایر کشورها عقب نمانیم لذا به جای مقایسه وضعیت کشورمان با سایر کشورهای دنیا باید نسبت به وحدت و استقلال به عنوان بارزترین شاخص های جمهوری اسلامی ایران تکیه کنیم، زیرا جمهوری اسلامی ایران بر پایه وحدت و استقلال در طول 40 سال گذشته تحریم ها را تحمل و در مسیر رشد گام برداشته است.

مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری با بیان اقدامات انجام شده در حوزه اقتصاد مناطق آزاد بیان کرد: در سال های اخیر حدود یک و نیم میلیارد دلار کالا وارد مناطق آزاد شده و این کالاها در بخش های مسافری، تولیدات اولیه، ماشین آلات، تجهیزات و غیره قرار می گیرد.

بانک تاکید کرد: در بخش گمرک و جلوگیری از قاچاق توافقاتی صورت گرفته و تا پایان سال مناطق آزاد به طور کامل به سیستم یکپارچه گمرک متصل می شود البته منطقه آزاد اروند در حال حاضر هم در ورود و خروج و فرآیند کالا به این سیستم متصل است.

وی ادامه داد: ارتباط ما با کمیسیون اقتصادی مجلس برای تقویت و توسعه مناطق آزاد به خوبی برقرار شده، لایحه ای نیز از دولت به کمیسیون رفته تا تعداد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را بتوانیم افزایش دهیم.

مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری تصریح کرد: برای رفع مشکلاتی چون عملکرد ضعیف دستگاه های دولتی و نظارتی در مناطق آزاد، تقویت بانک، بیمه و بورس خارجی در مناطق آزاد و تهیه آئین نامه مرتبط با این موارد برنامه هایی در دستورکار قرار گرفته و جلساتی نیز با رئیس جمهوری، وزیر اقتصاد و دارایی و معاون اول رئیس جمهور برای تسهیل روند سرمایه اولیه بانک ها برگزار شده است.

**تاکید نمایندگان بر ایجاد فرصت سرمایه گذاری و اشتغال زایی در مناطق آزاد

نمایندگان شمال غرب کشور در ادامه توضیحات مرتضی بانک به رفع موانعی چون افزایش صادرات و کاهش واردات در مناطق آزاد، توجه به مناطق ویژه اقتصادی، ایجاد فرصت افزایش سرمایه گذاری و اشتغال زایی و اصلاح مدیریت در برخی مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری برای بهبود وضعیت تاکید کردند.

**لزوم استفاده از ظرفیت دانشگاهیان و کارشناسان خارجی برای تقویت مناطق آزاد

مسعود پزشکیان یادآور شد: تعیین تکلیف لایحه دولت درخصوص توسعه و افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گامی مثبت در رفع مشکلات این مناطق است به خصوص اینکه توسعه مناطق آزاد در کاهش ورود جمعیت به تهران تاثیرگذار خواهد بود زیرا تقویت و رونق اقتصادی در مناطق به خصوص مرزی سبب اشتغال زایی مردم در این مناطق می شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در خاتمه این جلسه و جمع بندی این نشست تاکید کرد: برای بهبود وضعیت مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی علاوه بر درگیر کردن دانشگاه ها باید از ظرفیت کارشناسان خارجی برای بهبود بستر و بازار این مناطق استفاده کرد تا فرصت ها شناسایی و تقویت شود.