۰ نفر

ثبت صادرات ۳۹میلیون دلاری پوشاک طی ۹ماهه امسال

۲۵ دی ۱۳۹۶، ۲۱:۳۷
کد خبر: 245076
ثبت صادرات ۳۹میلیون دلاری پوشاک طی ۹ماهه امسال

گمرک ایران روز دوشنبه در گزارشی از ثبت صادرات ۳۹میلیون دلاری پوشاک طی ۹ماهه امسال خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،  گمرک ایران اعلام کرد، طی مدت 9 ماهه سال 1396 به میزان 3 هزار تن انواع پوشاک به ارزش 39 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است.

از جمله خریداران انواع پوشاک ایرانی در مدت یاد شده افغانستان، عراق، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان، امارات متحده عربی، ترکیه، عمان، آذربایجان، کویت، ارمنستان، گرجستان، یمن، آلمان، هلند، کانادا، انگلستان، لبنان، هند، نروژ، ژاپن، اسپانیا، استرالیا بوده‌اند.

همچنین گزارش حاکیست که سال گذشته ایران توانست در مجموع حدود 48 میلیون دلار پوشاک به کشورهای هدف از جمله افغانستان، عراق و کشورهای آسیای میانه صادر کند در حالی که میزان مصرف پوشاک در کشور 8 میلیارد و 132 میلیون دلار برآورد می شود.

حدود نیمی از بازار پوشاک ایران در اختیار کالاهای خارجی است که به شکل واردات رسمی یا قاچاق وارد کشور می شود؛ سهم تولیدکنندگان داخلی از این بازار در سال گذشته 5 میلیارد 541میلیون دلار و سهم واردات رسمی 95 میلیون دلار اعلام شده است در حالی که شکاف میان نیاز بازار مصرف و عرضه که با 2 میلیارد و 522 میلیون دلار برآورد می شود، از طریق قاچاق پوشش داده می شود.

دست اندرکاران صنعت پوشاک ایران، علت اصلی قاچاق بالای پوشاک به کشور را هزینه بالای تولید آن در داخل در مقایسه با نمونه های خارجی و غفلت از برند سازی در این صنعت می دانند که سبب شده بازار ایران در اختیار سایر کشورها بویژه ترکیه و چین قرار گیرد.