۰ نفر

اشتغالزایی ۹۰ هزار نفری مناطق آزاد

۵ دی ۱۳۹۶، ۱۹:۵۲
کد خبر: 240381
اشتغالزایی ۹۰ هزار نفری مناطق آزاد

مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان این که توسعه اقتصادی و اشتغال در مناطق آزاد در کنار فعالیت های صنعتی، بازرگانی و گردشگری در اولویت است

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، مرتضی بانک شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران در کیش گفت: هم اینک 265 هزار نفر در مناطق آزاد و 180 هزار نفر نیز در مناطق ویژه اقتصادی کشور مشغول به کار هستند.

وی اظهار کرد: در جزیره کیش نیز تنها در حوزه گردشگری 6 هزار نفر فعالیت دارند.

مشاور رئیس جمهوری گفت: در حوزه صادرات نیز در چهار سال گذشته تا کنون بالغ بر 2 و نیم میلیارد دلار کالا از مناطق آزاد صادر شده است.

وی تاکید کرد: در سال 92 این رقم 190 میلیون دلار بوده و در سال 96 به یک میلیارد دلار حداقل خواهد رسید و این رقم در مناطق ویژه بسیار بالاتر است به طوریکه در چهار سال گذشته 77 میلیارد دلار صادرات در مناطق ویژه اقتصادی انجام شده است.

بانک گفت: هم چنین در چهار سال گذشته 18 میلیارد دلار واردات در مناطق آزاد و ویژه داشتیم که اغلب مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات بزرگ از قبیل پتروشیمی و فولاد بوده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در ادامه خاطر نشان کرد: مهم ترین راهبرد و هدف فعالیت منطقه آزاد کیش گردشگری است و محور گردشگری در صدر برنامه های منطقه آزاد کیش قرار دارد.

بانک افزود: در کنار زیر ساخت های گردشگری کیش، فعالیت های تجاری، مالی و بندری در این جزیره به عنوان مهم ترین عملکردها مورد توجه قرار گرفته و بخش مهمی از زیرساخت ها تامین شده است.

توسعه گردشگری دریایی

مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تصریح کرد: هدف ما توسعه گردشگری در گستره دریا است که این بخش مهم گردشگری دریایی را با همکاری سازمان بنادر در کیش ، قشم و چابهار ایجاد کنیم تا ارتباط کاملی بین بنادر در حاشیه جنوبی خلیج فارس برقرار شود.

بانک افزود: برای توسعه گردشگری دریایی جزیره هندورابی را نیز باید تقویت کرد و اقدام های اولیه ای برای فرودگاه و هتل در حدود یک سال و نیم پیش در این جزیره آغاز شده که باید توسعه پیدا کند.

وی با بیان این که در خشکی ، دریا و هوا باید بتوانیم گردشگری را در منطقه آزاد کیش توسعه دهیم ، اظهار کرد: از مهم ترین اقدام های ارزشمند، ایجاد اسکله 35 هزار تنی در کیش است که تجارت کیش را از جمله از دوبی به دیگر مناطق آزاد و کشور بطور مستقیم مهیا می کند.

وی تاکید کرد: برای ما ارزشمند نیست که تجار ما بدلیل کمبود امکانات کالای خود را به دوبی برده و از آنجا وارد کشور کنند و این مساله به دلیل این است که بندرگاه مناسبی نداریم که کالا از مقصد اصلی وارد کشور شود.

وی اعلام کرد بزودی در تمامی بنادر مناطق آزاد شرایط و امکان زیرساخت برای مبادلات کالا فراهم و کالا بر اساس قوانین گمرکی کشور مبادله خواهد شد.