۰ نفر

انتقال بار از اوکراین به انزلی و کاسپین

۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۸:۴۳
کد خبر: 219842
انتقال بار از اوکراین به انزلی و کاسپین

انتقال آزمایشی نخستین محموله بار از اودسا در اوکراین به دو بندر خزری ایران در مذاکرات ولادیمیر اوملیان وزیر زیرساخت های این کشور و محمد بهشتی منفرد سفیر جمهوری اسلامی در کی یف مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، در این دیدار که روز دوشنبه برگزار شد، اوملیان با تأکید بر ادامه گسترش همکاری های دو کشور به ویژه در بخش حمل و نقل، انتقال کالا به اروپا و منطقه خلیج فارس از طریق اوکراین و ایران را بسیار ارزشمند بر شمرد.

وی در ادامه با استقبال از پیشنهاد طرف ایرانی در این زمینه، گفت که مدیران حوزه مسئول در وزارت زیر ساخت های اوکراین موظف خواهند شد در هماهنگی با طرف های ایرانی، مقدمات حمل یک کانتینر کالا از بندر اودسا در کناره دریای سیاه را به بنادر شمالی ایران (انزلی- کاسپین) و مسیر برگشت فراهم کنند.

سفیر جمهوری اسلامی نیز با استقبال از توسعه همکاری های حمل و نقلی و بازرگانی با اوکراین، ضمن اشاره به کاهش هزینه ها در مسیر پیشنهادی طرف ایرانی، برای اجرایی کردن این برنامه اعلام آمادگی کرد.

بهشتی منفرد همچنین در این دیدار که به دعوت وزیر زیر ساخت های اوکراین انجام شد، برای میزبانی از اوملیان در سفر به ایران اعلام آمادگی کرد.

اوکراین با بیش از 603 هزار کیلومتر مربع مساحت به پایتختی کی یف در شرق اروپای هم مرز روسیه، بلاروس، لهستان، اسلوواکی، مجارستان، رومانی و مولداوی است و همچنین در کناره دریای سیاه و دریای آزوف با موقعیتی راهبردی قرار دارد.

اوکراین که تا پیش از سال 1991 و فروپاشی شوروی یکی از 15 جمهوری این کشور وقت بود، به دلیل جایگاه راهبردی دفاعی در برابر غرب و همچنین موقعیت های اقتصادی، پیشرفت های زیادی در عرصه های مختلف از جمله صنعت جنگ افزاری و هواپیماسازی کرد که هنوز بسیاری از این توانمندی ها را حفظ کرده است و اکنون نیز روابط رو به گسترش سیاسی و اقتصادی با اتحادیه اروپا دارد.