۰ نفر

ترفندهای دلالان برای میکروب‌کشی در شیر

۱۸ مرداد ۱۳۹۶، ۲۲:۰۶
کد خبر: 211173
ترفندهای دلالان برای میکروب‌کشی در شیر

یک کارشناس آزمایشگاه کنترل کیفی غذا و دارو با اشاره به اینکه روش‌های زیادی برای تشخیص تقلبات در شیر شناسایی شده است، تعدادی از این روش‌ها را به‌منظور آشنایی بیشتر تشریح کرد.

یعقوبی ــ کارشناس آزمایشگاه کنترل کیفی غذا و دارو به تعریف شیر اشاره کرد و اظهار داشت: شیر محصولی است که از غدد پستانی گاو ماده شیرده، چند روز بعد از زایش خارج می‌شود، مشروط بر اینکه آن گاو سالم باشد، تغذیه آن مناسب باشد، چیزی به شیر اضافه یا کم نشده باشد و حاوی آغوز یا کلستروم نباشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی افزود: بعضی افراد سودجو، برخی مواد میکروب‌کش، آب‌اکسیژنه و یا جوش‌شیرین و... را به شیر اضافه می‌کنند تا بار میکروبی شیر را پایین بیاورند و شیرشان را به شاخص‌های دریافت نزدیک کنند.

یعقوبی با بیان اینکه دامداری‌های صنعتی کمتر اقدام به تقلب می‌کنند و بیشتر شیرجمع‌کن‌ها و دلال‌های شیر این تقلبات را انجام می‌دهند، اظهار کرد: بیشتر شیرهایی که توسط مسئولان برگشت داده می‌شود توسط دلالان با قیمت پایین خریداری می‌شود و آنها با اضافه کردن سود، جوش‌شیرین و... بار میکروبی آن را به‌طور مصنوعی پایین می‌آورند و آن را با قیمت‌های بالاتر می‌فروشند.

وی افزود: در حال حاضر روش‌های زیادی برای مشخص شدن تقلبات وجود دارد مثلاً اگر کسی به شیر جوش‌شیرین اضافه کند با تست جوش می‌شود متوجه شد و اگر از ترکیبات سوءاستفاده کنند، باعث بالا رفتن نقطه انجماد شیر می‌شود. البته شناسایی برخی از تقلبات دشوار است، چون در حال حاضر تقلبات مضاعف و گاهی بیشتر صورت می‌گیرد، طوری که گاهی حتی با تست جوش نمی‌شود وجود جوش‌شیرین را تشخیص داد.

مدرس این دوره آموزشی به‌عنوان پیشنهاد گفت: به نظر می‌رسد مسئولان بهداشت و اداره استاندارد در این ارتباط قانونی وضع کنند که به مسئولان صنایع غذایی در صنایع و ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر اجازه دهند که در صورت فاسد بودن شیر معدوم شود زیرا در اغلب شیرهای برگشتی تقلبات گوناگون انجام می‌شود که تشخیص این تقلبات دشوار و گاهی ناممکن است.

یعقوبی با ابراز اینکه روش‌های زیادی برای تشخیص تقلبات در شیر شناسایی شده است، تعدادی از این روش‌ها را به‌منظور  آشنایی بیشتر برای حاضران شرح داد.