۰ نفر

عسل آذربایجان غربی با برند ترکیه

۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۰۳
کد خبر: 201094
عسل آذربایجان غربی با برند ترکیه

نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب موجب شده است عسل آذربایجان غربی قطب تولید این محصول در کشور، با برند کشور ترکیه در بازارهای جهانی عرضه شود.

استان آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از ۲۰ هزارتن عسل که ۳۰ درصد کل کشور محسوب می‌شود یکی از قطب‌های مهم تولید این محصول به شمار می‌رود و سالهاست رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وجود اتحادیه تولیدکنندگان عسل در استان، فعالیت ۱۴ تعاونی زنبورداری فعال، شش کارخانه موم آج کنی، پنج کارگاه بسته بندی عسل نیمه اتوماتیک با ظرفیت ۵۰۰ تن و شش کارخانه بسته‌بندی عسل مدرن در شهرستان‌های ارومیه، خوی و مهاباد بخشی از ظرفیت این استان در زمینه صنعت تولید عسل است.

این استان با دارا بودن بیش از یک میلیون و یکصد کندوی زنبور عسل و فعالیت بیش از شش هزار نفر در این بخش نشان از پتانسیل بالای استان در زمینه صنعت عسل و زنبورداری دارد اما متاسفانه نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب سالها موجب شده کام دلالان این بخش هر روز شیرین و شیرین‌تر شود.

صدور عسل استان با برند ترکیه و عرضه آن در بازارهای اروپایی حکایت مشکل امروز و دیروز این منطقه نیست بلکه سالهاست دسترنج زنبورداران استان به دلیل بی توجهی و نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب به جیب دلالان در کشورهای همسایه می‌رود.

ترکیه و سودآوری از عسل های تولیدی آذربایجان غربی و ایران

در این میان زنبورداران پرداخت نشدن بیمه خسارات توسط صندوق بیمه کشاورزی و نبود امکان دسترسی به موقع به استفاده از سموم مبارزه با آفات را از جمله عوامل مؤثر در از بین رفتن کندوها و کاهش تولید عنوان می‌کنند که آینده این صنعت پرسود را با چالش مواجه

نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب سالها موجب شده کام دلالان صنعت عسل هر روز شیرین و شیرین‌تر شود

می‌کند.

سالیانه با صادرات ۱۵۰۰ تن عسل از آذربایجان غربی به کشورهای همسایه، شرق آسیا و اروپا بیش از ۶ میلیون دلار ارز عاید کشور می‌شود و این درحالی است که در این استان ظرفیت بالایی برای تولید سایر فرآورده‌های عسل از جمله موم، گرده، ژل رویال و حتی زهر زنبور عسل وجود دارد.

خرید ناعادلانه محصولات تولیدی زنبورداران به صورت فله ای و به قیمتی بسیار نازل از سوی دلالان و واسطه گران داخلی و یا خارجی و فروش آن به چندین برابر نرخ خرید به طرفهای خارجی یکی از چالش های اصلی این بخش است.

عسل خریداری شده به صورت فله ای پس از انتقال به داخل ترکیه و بسته بندی در قالبهای زیبا و تحت عنوان عسل ترکیه در برندهای تجاری متعددی به کشورهای حوزه خلیج فارس، قفقاز و اروپا صادر می شود و بدین ترتیب ترکیه سودهای کلانی را به جیب می زند.

عسل آذربایجان غربی با برند ترکیه در بازارهای جهانی عرضه می‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص صنعت تولید عسل در استان گفت: استان با داشتن ظرفیت‌های در بخش عسل از جمله مراتع وسیع و سرسبز و همچنین تشکل‌های توانمند شامل اتحادیه تولید کنندگان عسل، ۱۴ شرکت تعاونی زنبورداری، شش کارگاه موم آج‌کنی، شش کارخانه مدرن بسته‌بندی عسل در شهرستان‌های ارومیه، خوی، مهاباد و نیز وجود پنج کارگاه بسته بندی عسل به صورت نیمه اتوماتیک قطب اول تولید عسل کشور است.

سیدفضل الله قریشی ادامه داد: بر اساس آخرین آمارگیری انجام گرفته درسال ۹۵ استان آذربایجان‌غربی با داشتن بیش از یک میلیون و یکصد هزار کندوی مدرن و بومی و با تولید نزدیک به ۲۱ هزار تن عسل که ۲۷ درصد عسل کل کشور را شامل می‌شود، چندین سال متوالی مقام نخست کشوری را از نظر میزان تولید و تعداد کندوهای مدرن به خود اختصاص داده است.

متاسفانه سالیان متمادی است عسل تولیدی استان به اسم کشورهای همسایه در بازارهای جهانی عرضه می‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: میانگین تولید از هرکندوی مدرن ۱۹.۹ کیلو گرم و از کندوهای بومی ۶.۷ کیلوگرم است در این راستا شهرستان خوی با داشتن بیش از ۳۹۸ هزار کندو و با تولید بیش از ۱۰ هزار تن عسل مقام اول را در استان به خود اختصاص داده است.

قریشی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد بهره‌برداران شاغل در بخش صنعت زنبور عسل استان در حدود شش هزار نفر مشغول به کار هستند عنوان کرد: متاسفانه سالیان متمادی است عسل تولیدی استان به اسم کشورهای همسایه در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

۲۶۰ تن عسل تولیدی آذربایجان غربی به خارج از کشور صادر شد

وی با بیان اینکه بر اساس توسعه سطح روابط با کشورهای همسایه تلاش می‌شود وضعیت صدور عسل تولیدی استان با برند کشور به بازارهای جهانی و اروپایی بهبود خواهد یافت افزود: سال گذشته ۲۶۰ تن عسل تولیدی استان به خارج از کشور صادر شد.

قریشی اظهارداشت: این میزان عسل به کشورهای کویت، اندونزی، مالزی و چین صادر شد که تلاش می‌شود از طریق رایزنی و توسعه سطح روابط با کشورهای همسایه زمینه صدور عسل تولیدی استان و کشور به اسم خودمان از طریق بسته بندی‌های مناسب به بازارهای جهانی صادر شود.

وی در خصوص سایر مشکلات این صنعت از جمله پرداخت نشدن بیمه خسارات توسط صندوق بیمه کشاورزی و نبود امکان دسترسی به موقع به استفاده از سموم مبارزه با آفات افزود: عضویت تشکل‌های زنبورداری درصندوق توسعه ملی و همچنین عضویت در صندوق توسعه زنبورداری کشور که بیشترین سهام مربوط به استان آذربایجان غربی بوده موجب تخصیص تسهیلات کم بهره به تعاونی‌های زنبورداری و افزایش نقدینگی در تأمین نهاده‌های زنبورداری شده است.

کمبود نقدینگی صندوق بیمه کشاورزی از دلایل عدم پرداخت خسارات به زنبورداران است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در خصوص مسائل و مشکلات پیش روی صنعت عسل استان گفت: مسئله پرداخت نشدن خسارت زنبورداران را ناشی از کمبود نقدینگی صندوق بیمه کشاورزی عنوان و اظهار امیدواری کرد به زودی مشکل برطرف شود.

 اسمعیل کریم زاده با بیان اینکه یکی از شاخص‌ها و اهداف مهم این سازمان خارج کردن بخش زنبور عسل از تولید تک محصولی است افزود: در این رابطه مقدار ۴۳ کیلوگرم ژله رویال، یک هزار و ۱۹۰ کیلوگرم گرده گل و چهارهزارو ۲۳۸ کیلوگرم بره موم از زنبورستانهای استان توسط زنبورداران تولید شده که در سطح کشور نیز بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: همچنین تشکیل دو کلاس تخصصی تولید ژله رویال در شهرستان‌های ارومیه و خوی که با استقبال کم سابقه زنبورداران روبه رو شد موجب ایجاد تحولی اساسی در توسعه تولید سایر محصولات زنبور عسل در سال ۹۶ خواهد شد.

یکی از شاخص‌ها و اهداف مهم جهاد کشاورزی خارج کردن بخش زنبور عسل از تولید تک محصولی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذرباجان غربی با بیان اینکه آذربایجان غربی اولین استان دارای زنجیره‌های تولید عسل در کشور به شمار می‌رود افزود: این استان به لحاظ داشتن منابع لایزال الهی و شرایط آب و هوایی مناسب وجود مراتع و منابع غنی سرشار از شهد و گرده یکی از قطب‌های مهم برای پرورش زنبورعسل در سطح کشور به شمار می‌آید.

کریم زاده افزود: حداقل سه شرکت در استان به عنوان زنجیره تولید عسل با دارا بودن تعداد قابل ملاحظه کندوی زنبورعسل، کارخانه بسته‌بندی و فروشگاه‌های متعدد عرضه محصولات تولیدی از زنبورعسل فعالیت می‌کنند که امیدواریم با توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی مدرن زمینه صادرات این محصول با نام استان و کشور بزودی فراهم شود.

به هر روی سالهاست دسترنج زنبورداران استان به دلیل بی توجهی مسئولان به صنایع تبدیلی و بسته بندی این محصول سودآور به راحتی به جیب دلالان و واسطه ها می رود دسترنجی که در صورت حمایت اشتغال، اقتصاد ومعیشت اهالی منطقه را در پی دارد.