۰ نفر

افزایش ۲۷ درصدی صادرات نفت ایران به آسیا

۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۱۸
کد خبر: 190497
افزایش ۲۷ درصدی صادرات نفت ایران به آسیا

در حالی که ایران به لطف معافیت از توافق کاهش تحریم توانسته تولید خود را افزایش دهد، میزان صادرات نفت ایران به ۴ مشتری عمده آسیایی در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش رویترز، در حالی که ایران به لطف معافیت از توافق کاهش تحریم توانسته تولید خود را افزایش دهد، میزان صادرات نفت ایران به 4 مشتری عمده آسیایی در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 27 درصد افزایش یافته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، بر اساس آمارهای دولتی و داده های موسسات رصد کننده رفت و آمد کشتی ها، 4 مشتری عمده آسیایی ایران (چین، هند، کره جنوبی و ژاپن) در ماه گذشته میلادی 1.97 میلیون بشکه نفت از این کشور وارد کرده اند. این رقم اندکی کمتر از ماه فوریه، یعنی زمانی است که میزان فروش نفت ایران به بالاترین رقم از سال 2010 تاکنون رسیده بود.

در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، این 4 کشور، 1.87 میلیون بشکه در روز از ایران نفت خریده اند که 47 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2016 رشد نشان می دهد.

ایران از توافق کاهش تولید بین اوپک و 11 کشور غیر اوپکی تولید کننده نفت معاف است. این معافیت یک پیروزی برای ایران بود که استدلال می کرد قصد دارد پس از لغو تحریم های غرب سهم از دست رفته خود از بازار نفت را باز یابد.

وزارت تجارت ژاپن اعلام کرد در ماه گذشته میلادی روزانه 224 هزار و 604 بشکه نفت از ایران خریداری کرده که رشدی 13 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد، اما اندکی کمتر از ماه قبل است.

میزان واردات نفت چین از ایران نیز در ماه مارس به 626 هزار و 185 بشکه در روز رسیده، در حالی که این رقم در ماه مارس سال گذشته 590 هزار و 830 بشکه بوده که رشدی 6 درصدی را نشان می دهد. میزان خرید نفت هند از ایران نیز با رشدی 13.2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 525 هزار و 700 بشکه رسیده است. همچنین میزان خرید نفت کره جنوبی از ایران 126.1 درصد رشد داشته و به 597 هزار و 935 بشکه در روز رسیده است. کل خرید نفت این 4 کشور از ایران در ماه مارس یک میلیون و 974 هزار و 424 بشکه در روز بوده که 26.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.