۰ نفر

رئیس شورای تامین‌کنندگان گوشت گوسفندی کشور:

گرانی گوشت قرمز ربطی به عرضه ندارد

۱۷ اسفند ۱۳۹۵، ۷:۰۶
کد خبر: 181010
گرانی گوشت قرمز ربطی به عرضه ندارد

عرضه گسترده لاشه گوشت گوسفندی به بازار درحالی رو به افزایش است که این سیاست، تاثیر قابل توجهی در کنترل قیمت گوشت گوسفندی در بازار خرده فروشی نداشته و می‌بینیم همواره تمایل به صعود قیمت در این کالا دیده‌می‌شود.

برخی کارشناسان براین باورند که حضور دلال‌ها عامل اصلی افزایش قیمت گوشت در بازار است و عرضه گسترده نمی‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در قیمت‌ها داشته باشد.گروه دیگر معتقدند افزایش غیرمنطقی عرضه لاشه گوشت گوسفندی در بازار بزودی می‌تواند عامل ضایعات قابل توجه باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم ، از این رو گفت‌وگویی کوتاه با منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان گوشت گوسفندی کشور داشته است که در ادامه می‌خوانیم.

میزان ورود لاشه گوسفندی به بازار تهران چقدر است؟

در شرایط فعلی، روزانه 45 هزار لاشه گوسفندی وارد بازار تهران می‌شود، در حالی که تنها 35 هزار لاشه در بهترین شرایط متقاضی دارد. این روند غیرمنطقی و بیش از اندازه ورود لاشه گوشت گوسفندی به بازار تهران می‌تواند در آینده چالشی بزرگ برای صنعت دامپروری ایجاد کند.

مازاد لاشه‌ها چه سرنوشتی خواهند داشت؟

همان طور که می‌دانید، حداکثر مدت زمان نگهداری لاشه گوشت گرم، 48 ساعت است و باید پس از آن منجمد شود. البته گوشت منجمد هم حداکثر شش ماه تاریخ مصرف دارد. بنابراین افزایش لاشه‌های منجمد، مشکلی در پایتخت است.

سرریز لاشه‌های منجمد یا گرم چطور نگهداری می‌شوند؟

باید لاشه‌های گرم یا منجمد را به استان‌های دیگر منتقل کنیم در حالی که مثلا تا چند روز پیش، لاشه‌های اضافه برای انجماد به مشهد ارسال می‌شدند، ولی این استان اعلام کرده ظرفیت سردخانه‌های مشهد تکمیل شده و قابلیت پذیرش لاشه بیشتر را ندارد.

تمام لاشه‌های وارد شده به استان تهران تولید داخل هستند؟

خیر، از زمانی که قیمت گوشت قرمز افزایش یافت، مسئولان برای تامین بازار، بیشتر نیاز را از تولید داخل تامین کردند و بخشی هم وارداتی است ولی مشکل اصلی اینجاست که ورود لاشه به استان تهران بی‌سابقه است و همین نکته، باعث نگرانی شده و باید مدیریت شود.

ارسال این لاشه‌ها به چه منظور صورت گرفته است؟

برای مدیریت قیمت و کنترل بازار انجام شد ولی عملا این اتفاق نیفتاده است.

بی‌تفاوتی بازار به ورود این لاشه‌ها بیانگر چیست؟

اجازه دهید یک کلمه بگویم؛‌ دلالی.

لطفا بیشتر توضیح دهید.

ببینید، سیاست ارسال لاشه‌های گوشت گوسفندی به بازار تهران برای کنترل بازار بوده ولی وقتی می‌بینیم روزانه حتی تا بیش از ده هزار لاشه اضافه به بازار تهران وارد می‌شود و قیمت خرده فروشی بازار تغییری به خود نمی‌بیند یعنی بازار گسترده دلالی درحال فعالیت است و باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم، چون نبود دام، مشکل افزایش قیمت نیست.

برای خروج دلال‌ها از بازار چه سیاستی لازم است؟

لازم است به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که فاصله میان عرضه عمده و خرده فروشی‌ها حذف شود. به این ترتیب که امروز در مراکز عمده‌فروشی عرضه گسترده لاشه وجود دارد ولی از سوی دیگر می‌بینیم، بسیاری از فروشگاه‌های محلی، لاشه مورد نیازشان را شخصا تامین می‌کنند. به همین دلیل ابتدا باید این فاصله حذف شود تا دلال‌ها فرصت سوء استفاده نداشته باشند.

پیشنهاد شما چیست؟

حالا که در بخش خرده فروشی تقاضا نیست، بهتر است تعاونی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کنار میادین میوه و تره‌بار وارد عمل شوند تا بتوانند این روند را کنترل کنند.

اشاره کردید به منجمد کردن لاشه‌ها. آینده این لاشه‌های منجمد چیست؟

به طور کلی، گوشت گرم باید ظرف مدت 48 ساعت وارد بازار شود، ولی وقتی بازار نداریم، لازم است با انجماد، مدت زمان بیشتری برای توزیع آن ایجاد کنیم. وقتی گوشت منجمد شده خریدار ندارد، پس از گذشت چند ماه به ضایعات گوشت تبدیل می‌شود و قابل مصرف نیست.

نبود تقاضا برای گوشت منجمد به دلیل فرهنگ تغذیه کشورمان است؟

بله، فرهنگ مصرف مردم، گوشت منجمد نیست و اگر این گوشت‌های منجمد شده طی یکی دو ماه آینده به بازار مصرف راه پیدا نکند، آینده نامناسبی پیش روی آنهاست.

در صورت ادامه این روند، چه مشکلاتی ایجاد می‌شود؟

اول از همه این که سرمایه‌زیادی از بین می‌رود و منابع داخلی کشورمان هدر می‌شود، اما پس از آن صنعت دامپروری آسیب جدی خواهد دید. اگر این روند ادمه داشته باشد، مشکلات قابل توجهی برای این بخش از اقتصاد ایران ایجاد خواهد شد.

قیمت دام زنده و قیمت مصوب گوشت گرم گوسفندی چقدر است؟

دام زنده، کیلویی 13 هزار تومان عرضه می‌شود و در میادین میوه و تره‌بار هم گوشت تازه گوسفندی 31 هزار و 500تومان عرضه می‌شود.

صادرات می‌تواند درباره لاشه‌های منجمد تاثیرگذار باشد؟

بله، صادرات می‌تواند مفید باشد در صورتی که شرایط صادرات و بازار وجود داشته باشد.