۰ نفر

رییس سابق اتحادیه فرش دستباف تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

تامین اجتماعی با قالیبافان نامهربانی می‌کند/ گردش مالی صنعت فرش‌ نزدیک به صفر

۲۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۰۹
کد خبر: 175790
تامین اجتماعی با قالیبافان نامهربانی می‌کند/ گردش مالی صنعت فرش‌ نزدیک به صفر

رییس سابق اتحادیه فرش دستباف تهران گفت: سازمان تامین اجتماعی با ارزیابی نادرست از کار فرش‌بافی منجر به خروج افراد فعال صنف از این بازار شده است.

ملیحه بلوری در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص شرایط فعالیت صنف قالیبافی گفت: فرش دستباف در شرایط کنونی به کالایی لوکس تبدیل شده است که هر کس قدرت خرید آن را ندارد. از طرفی هم مشتریان معدود این صنف تمایلی به خرید نشان نمی دهند.

وی افزود: شرایط به گونه ای است که گردش مالی در این صنف خیلی پایین آمده است و قالیبافی نمی تواند به عنوان شغل اول افراد مطرح شود.

رییس سابق اتحادیه فرش دستباف ادامه داد: در بخش صادرات هم که ایران دارای مزیت در تولید این گونه فرش هاست، بازار شرایط نامناسبی دارد و کشورهای هند، چین و پاکستان توانستند در بازارهای جهانی جایگاه مناسبی پیدا کنند و ایران از جایگاه اولیه خودش خارج شده است.

بلوری با اشاره به اینکه اگر کالایی به بازار عرضه شود و متقاضی برای آن وجود نداشته باشد به مرور عرضه هم از بین می رود، خاطرنشان کرد: تولید کننده های کنونی به دلیل نبود بازار مجبور هستند با قیمت هایی که تولید برایشان تمام می شود کارشان را عرضه کنند و هیچ سودی در کار دریافت نمی کنند. اما همین وضعیت هم چنانچه ادامه پیدا کند تولید کننده های بیشتری مجبورند کارشان را تعطیل کنند.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان تامین اجتماعی در برخورد با واحدهای صنفی قالیبافی و اظهار داشت: این سازمان با سخت گیری نسبت به کسانی که قالیبافی را به عنوان شغل خود انجام می دادند و قطع تعهد بیمه این افراد باعث شد بسیاری از افراد پشتوانه بیمه ای خود را از دست بدهند. قالیبافی در شرایط کنونی یک شغل جانبی برای خانواده هاست و سازمان تامین اجتماعی بدون لحاظ کردن این موضوع افراد زیادی را از کارشان بیکار کرده است.

رییس سابق اتحادیه دیگر مشکل فعالان صنف فرش بافی را در سازمان تامین اجتماعی، از بین رفتن سوابق افراد در شرکت بیمه دانست و گفت: افرادی که در این صنف بیمه شده اند با قطع تعهد بیمه ای بلاتکلیف شده اند و سازمان تامین اجتماعی نسبت به تعیین تکلیف این افراد کوتاهی می کند.

بلوری با بیان اینکه دولت می بایست برنامه های حمایتی متنوعی را برای ادامه بقای فعالیت قالیبافان به اجرا درآورد، اظهار داشت: بخشی از فعالان صنف قالیبافی توانایی شرکت در نمایشگاه های بین المللی را دارند اما هزینه شرکت در این نمایشگاه ها بالاست و دولت می تواند به نحوی کمک کند تا واحدهایی که تولیداتشان قدرت حضور در عرصه های جهانی را دارد بتوانند در این نمایشگاه ها شرکت کنند.

وی ادامه داد: برخی واحدهای تولیدی قالیبافی هم هستند که می توانند در بازارسازی های خرد مورد حمایت قرار گیرند. در شرایط کنونی تسهیلاتی که با سود 18 درصد و کارمزد 4 درصد پرداخت می شود برای بسیاری از واحدهای تولید امکان فعالیت مولد را از بین برده است. انتظار داریم دولت با حمایت واقعی از فعالیت قالیبافی کشور این صنعت را زنده نگاه دارد.