۰ نفر

رییس اتحادیه ناشران تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

تولید کاغذ داخل کشور توجیه اقتصادی ندارد/ ضرورت کاهش تعرفه واردات

۲۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۰۰
کد خبر: 175789
تولید کاغذ داخل کشور توجیه اقتصادی ندارد/ ضرورت کاهش تعرفه واردات

رییس اتحادیه ناشران تهران گفت: در ایران با وجود خشکسالی مکرر و کمبود درخت کافی برای تولید کاغذ تولید کاغذ داخلی توجیهی ندارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سال گذشته طرح افزایش تعرفه واردات کاغذ از پنج درصد به ۱۴ درصد به منظور حمایت از تولید داخلی به کمیسیون ماده یک اتاق بازرگانی رفت که با مخالفت نمایندگان اصناف مصرف کننده کاغذ و وزارت ارشاد اجرایی نشد.

امسال نیز دوباره بحث افزایش این تعرفه این بار تا سقف ۱۰ درصد بیان شد که وزیر ارشاد در دیدار با وزیر صنعت، دوباره با این موضوع مخالفت کرد و افزایش این تعرفه را عامل به وجود آمدن مشکلات زیاد در صنعت چاپ دانست. در همین خصوص با رییس اتحادیه ناشران تهران گفت و گو کردیم.

محمود آموزگار در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص لزوم افزایش نیافتن تعرفه واردات کاغذ گفت: نرخ تعرفه همواره به منظور حمایت از تولید داخلی تعیین می شود. در شرایطی که تولید داخلی کیفیت مناسبی داشته باشد و نیاز داخلی را برآورده کند دولت ها نرخ تعرفه را بالا می برند تا تولید کننده داخلی بتواند نیاز داخل کشورش را تامین کند.

وی افزود: در خصوص تولید کاغذ سه فاکتور اصلی وجود دارد که تولید کاغذ را در شرایط کنونی توجیه ناپذیر می کند و نیاز به واردات کاغذ را مطرح می کند. عامل اول کیفیت پایین کاغذ تولیدی است، دیگر عامل تاثیر گذار برآورده نکردن نیاز کشور از میزان تولیدات داخلی است و مهم ترین عامل این است که  کشور ایران در خشکسالی به سر می برد و درخت مورد نیاز برای تولید کاغذ فراهم نیست. که با در نظر گرفتن مجموع این عوامل این طور به نظر می رسد که واردات کاغذ بهتر است.

رییس اتحادیه ناشران تهران با اشاره به اینکه تولید داخلی کاغذ تنها نیاز 20 درصد واحدهای مصرف کننده کاغذ را برآورده می سازد، گفت: تولید کاغذ کشور به حدی پایین است که دولت هم روزنامه خود را با کاغذ خارجی به چاپ می کند.

آموزگار معافیت مالیات بر ارزش افزوده صنوف مرتبط با کاغذ را در تناقض بالابردن تعرفه دانست و این طور گفت: وقتی در کشور مقرر شده است که از مشاغل مرتبط با مطبوعات و کتاب حمایت شود، دلیلی ندارد با افزایش تعرفه واردات کاغذ به گونه دیگری هزینه های تولید را بالا برد.

وی در خصوص چگونگی حمایت از تولید کاغذ در کشور اعلام کرد: اگر خشکسالی کشور و کمبود درخت را در نظر نگیریم به منظور حمایت از تولید کاغذ در کشور دو راه وجود دارد. اول اینکه از طریق مزارع نیشکر جنوب کشور با نوسازی ماشین آلات کاغذسازی این مناطق تولید کاغذ را افزایش دهیم. راه دوم در بخش های شمالی کشور است که نیاز به واردات خمیر کاغذ دارد. هر چند واردات خمیر کاغذ نیاز به بررسی کارشناسی دارد و نباید این تصمیم با شتاب اتخاذ شود.