۰ نفر

رئیس اتاق ایران:

کالای ایرانی در کشورهای هدف بدون مشتری است

۲۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۴۹
کد خبر: 159087
کالای ایرانی در کشورهای هدف بدون مشتری است

رئیس اتاق ایران گفت: کالای ایرانی در کشورهای هدف بدون مشتری است.

غلامحسین شافعی در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مازندران در ساری با بیان اینکه صادرکنندگان در شرایط نابرابر توانسته اند موقعیت خود را حفظ کنند، اظهار کرد: بین قدرت اقتصادی و توان صادراتی رابطه مستقیم وجود دارد یعنی صادراتی قوی پشتوانه یک تولید موفق را می طلبد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به حجم صادراتی کشور بیان کرد: صادرات 31 میلیارد دلاری کشور در سال 2011 ، امروز به بیش از 37 میلیارد دلار رسیده است اما نظر کارشناسان و صاحب نظران بر این است تا عدد واقعی بسیار فاصله داریم.

وی افزود: در مقایسه با دیگر کشورهای همطراز متوجه می شویم که در سطح قابل قبولی قرار نداریم به گونه ای که مالزی با 30 میلیون نفر جمعیت و منابع محدود طبیعی، بیش از 200 میلیارد دلار صادرات دارد اما ایران با این پهنه ی وسیع، جایگاهی درخور توجهی کسب نکرده که نشان می دهد جای کاری زیادی داریم.

شافعی تاکید کرد: صادرات ما بر اساس یک نقشه راه از پیش ترسیم شده حرکت نمی کند اما مسئولیت ترسیم این نقشه راه  برعهده اتاق نیست.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه آینده درستی از وضعیت اقتصادی وجود ندارند و ما دورنمایی در این خصوص نداریم گفت: وقتی تولیدکننده از وضعیت اقتصادی آینده خبری ندارد روی شانس حرکت می کند از این رو این معضل می طلبد که نقشه راه جامع قابل اطمینان بلند مدت برای صادرات ترسیم شود.

وی کالای ایرانی را در کشورهای هدف بدون مشتری دانست و خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده و کیفیت عوامل اصلی موضوع هستند که بهبود این دو مورد برعهده دولت و برنامه ریزان کشور است.

شافعی کشور را داری یک عقب ماندگی شدید در بهره مندی از تکنولوژی دانست و خاطرنشان کرد: اگر این شکاف پر نشود در تقابل رقابتی حرفی برای گفتن نداریم و این موضوع باید در اولویت مسئولان تصمیم گیر و تصمیم ساز قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دولت ها متوجه شده اند دیپلماسی سیاسی بدون دیپلماسی اقتصادی معنایی ندارد، تصریح کرد: راهکارهایی در این باره باید تبیین گردد تا رفت و آمد های تجاری نتیجه بخش باشد اما نباید انتظار داشت که در این دیدار اقتصادی، مجموعه ای از قراداد ها بین دو طرف بسته شود بلکه این به مرور زمان میسر خواهد شد.

وی افزود: باید از قابلیت همه کشورها در تقویت تولید بهره برد.

شافعی گفت: امیدواریم در سال های بعد بتوانیم در روز ملی صادرات آمارهای بهتری را به مردم ارائه دهیم و شاهد رونق هرچه بیشتر توسعه اقتصادی مازندران و ایران باشیم.