۰ نفر

گرانی زعفران در فصل برداشت محصول

۲۰ آبان ۱۳۹۵، ۷:۲۵
کد خبر: 157355
گرانی زعفران در فصل برداشت محصول

فصل برداشت زعفران مدتی است آغازشده و قیمت این محصول هم در بازار گران‌تر شده است.

اتفاق منطقی این است که با ورود محصول جدید به بازار زعفران به جا مانده از سال قبل با قیمت ارزان‌تری عرضه شود و قیمت این محصول گرانبها متعادل شود ولی قیمت طلای سرخ برخلاف انتظار مسیر گرانی را در پیش گرفته است. چرایی این اتفاق را از مسئولان و دست‌اندرکاران این بازار پرسیدیم و جواب‌ها یک نقطه را نشان می‌دهد؛ دلالان.

افزایش 900 هزار تومانی قیمت هر کیلو زعفران در 10 روز اخیر

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، نایب‌رئیس شورای ملی زعفران از افزایش حدود ۹۰۰هزار تومانی قیمت این محصول طی ۱۰ روز اخیر خبر داد و گفت: همزمان با برداشت این محصول، جولان دلالان در بازار افزایش یافته است. غلامرضا میری از افزایش قیمت زعفران در بازار خبر داد و اظهارداشت: به طور متوسط قیمت هرکیلوگرم از این محصول طی حدود ۱۰ روز اخیر تقریبا ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. وی درباره دلیل این امر گفت: به طور کلی با ورود محصول نو به بازار، دلالان نیز وارد شده و پول‌های سرگردان به سمت خرید طلای سرخ در بازار هدایت می‌شوند.

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه دلالان عمده طلای سرخ را از بازار جمع‌آوری کرده و در منازل خود دپو می‌کنند، اضافه کرد: همین مساله باعث افزایش قیمت زعفران در بازار شده است. میری گفت: قیمت هر کیلوگرم زعفران در حال حاضر، حداقل ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و حداکثر ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. وی درباره میزان صادرات این محصول نیز افزود: تا پایان مهرماه سال جاری صادرات طلای سرخ از کشور حدود ۷ درصد افزایش یافته است. نایب‌رئیس شورای ملی زعفران همچنین اضافه کرد: در آغاز فصل برداشت زعفران که قیمت این محصول رو به کاهش بود، قرار شد برای جلوگیری از این مساله سازمان مرکزی تعاون روستایی زعفران کشاورزی را خریداری کند. میری با بیان اینکه قرار بود این خرید از روز شنبه هفته جاری آغاز شود اما هنوز این اتفاق رخ نداده است، گفت: امیدوار هستیم چنین اتفاقی رخ ندهد، چرا که به اعتقاد ما با این اقدام، بازار دچار اختلال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح با یک شرط امکان‌پذیر است، تصریح کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی باید موظف باشد زعفران خریداری شده را با درصدی سود مشخص به صادرکنندگان بفروشد، نه اینکه در زمینه آن انحصار ایجاد کند.

سودجویی دلالان از کاهش تولید امسال

یک کشاورز زعفران‌کار با بیان اینکه افزایش قیمت زعفران طی روزهای اخیر به علت کاهش محصول در برخی مناطق و استان‌های کشور اتفاق افتاده است،  گفت: تغییرات ناگهانی هوا در استان‌های شرقی و مرکزی موجب خسارت و کاهش محصول شده و دلالان هم با اطلاع از کاهش محصول نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام کرده‌اند. آذر خطیری با انتقاد از بی‌برنامگی وزارت جهادکشاورزی در محصولی که بازار پرتقاضای داخلی و خارجی دارد، افزود: زنجیره توزیع و فروش داخلی زعفران کاملا در دست دلالان است و با وجودی که طی سال‌های اخیر کشت زعفران در بسیاری از استان‌های کشور گسترش یافته، وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت بازار این محصول برنامه‌ای ندارد.

 این فعال بازار زعفران، همچنین نبود برنامه جامع صادراتی زعفران را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: اگر زعفران‌کاران نخواهند قیمت‌های پیشنهادی دلالان را بپذیرند، باید شخصا مشغول بازاریابی و فروش محصول‌شان شوند و این کار به دلیل زمان‌بر بودن سود آنها را از بین می‌برد.

 وی پیشنهاد کرد صندوقی برای حمایت از زعفران‌کاران تاسیس شود و محصول هر سال به صورت امانی در اختیار این صندوق قرار گیرد و مبلغی به عنوان علی‌الحساب به کشاورزان پرداخت شود و پس از صادرات، بهای زعفران به صورت کامل با کشاورز تسویه شود.