۰ نفر

مناطق آزاد محل ورود کالاهای بی‎کیفیت شده است

۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۲۳:۳۱
کد خبر: 157349
مناطق آزاد محل ورود کالاهای بی‎کیفیت شده است

وزیر راه و شهرسازی گفت: مناطق ویژه اقتصادی کشور تاکنون نشان داده اند که نقش مهمتری از مناطق آزاد در تولید و صادرات دارند به همین سبب باید نگاه ها به ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و توسعه این مناطق معطوف شود.

عباس آخوندی چهارشنبه شب در پانزدهمین نشست راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: مناطق آزاد کشور به جز کیش که در بخش گردشگری فعال بوده بقیه آنها نقش بسیار مهمی در تولید و صادرات نداشته اند بر این اساس در مناطقی همانند چابهار که مبنا توسعه صادرات است باید اصل را بر این موضوع قرار داد و پایه را برمناطق ویژه اقتصادی استوار کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی با بیان این که برخی افراد تصور می کنند به محض ایجاد منطقه آزاد آن منطقه بلافاصله به بهشت تبدیل می شود گفت: برخلاف تصور اذهان مناطق آزاد به محل ورود کالاهای بی کیفیت به کشور تبدیل شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مناطق آزاد دروازه ورود کالاهای خارجی به کشور است باید مناطق ویژه اقتصادی که نقش مهمی در تولید دارند مورد توجه قرارگیرد.

وی با بیان اینکه عمران و آبادانی به تنهایی نمی تواند توسعه ایجاد کند گفت: عمده ترین ثروت سیستان و بلوچستان با وجود بیش از 12 هزار دانشجو و نیروهای توانمند، میراث تاریخی، اجتماعی و اقتصادی آن است.

وی افزود: توسعه سیستان و بلوچستان بدون در نظر گرفتن افغانستان، پاکستان و شبه قاره هند امکان پذیر نیست.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با وجود شبکه ارتباطی بسیار عمیق تمدنی و تاریخی بین مردمان این دیار با کشورهای همسایه می توان در توسعه منطقه از این ظرفیت ارزشمند به بهترین نحو بهره گرفت.

وی افزود: سیستان و بلوچستان در واقع به عنوان مرز تمدنی می تواند نقطه اتصال ایران با آسیای میانه، شبه قاره هند و سایر نقاط مهم تجاری و اقتصادی دنیا باشد.

دکتر آخوندی تاکید کرد: سیستان به عنوان دروازه ورود به افغانستان نقش ترانزیتی بسیار بسیار مهمی را ایفا می کند و وجود چاه نیمه امکان توسعه کشاورزی و صنعتی را برای منطقه فراهم کرده است.

وی گفت: شهرستان های مختلف سیستان و بلوچستان نظیر زاهدان با دارا بودن ماهیت تجاری نقش مهی در تبادلات اقتصادی، ایرانشهر در کشاورزی، چابهار در حوزه دریایی و شیلاتی می توانند نقش مهمی در توسعه داشته باشند.

وی افزود: هر نوع برنامه ریزی در سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری با دریای عمان و 2 کشور افغانستان و پاکستان باید برمبنای تسهیل ارتباط با این کشورها باشد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با توجه به اینکه احداث خط ریلی چابهار- خواف با بیش از هزار کیلومتر به 6.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد باید این منابع از طریق سرمایه گذاری خارجی و صندوق توسعه ملی تامین شود تا نقش این شبکه مهم ریلی در مبادلات اقتصادی دیده شود.

وی تاکید کرد: از آنجایی که نقش تجاری سیستان و بلوچستان بسیار مهم است توسعه شبکه حمل و نقلی مدنظر قرار گرفته است به طوری که توسعه بندر چابهار با سرعت در دست انجام است که امیدواریم اواخر امسال به بهره برداری برسد.

وی افزود: همچنین راه آهن چابهار به زاهدان با سرعت بسیار خوب در دست ساخت است که امیدواریم با تامین منابع بین المللی این خط تا استان خراسان گسترش یابد تا به شبکه ریلی وصل شود.

وی با تاکید بر اینکه باید به یک پس کرانه مطلوب برای چابهار بیاندیشم ادامه داد: با توجه به اهمیت این بندر اقیانوسی از نظر فرودگاه و شبکه ریلی و غیره مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در سیستان و بلوچستان هنوز کلانشهر بزرگ نداریم گفت: این مهم به عنوان مزیت محسوب می شود و اگر بتوانیم یک ماموریت برای شهرها تعریف کنیم تاثیر بسزایی در اقتصاد مقاومتی دارد.

وی با اشاره به قابلیت های فرودگاه زاهدان گفت: این فرودگاه به عنوان فرودگاه تراز اول در منطقه پس از راه اندازی باند دوم آن ظرفیت پذیرش هواپیماهای پهن پیکر بوئینگ 747 و ایرباس 350 را خواهد داشت و می تواند به عنوان فرودگاه منطقه ای مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه در سفر یک روزه به زاهدان ضمن بازدید از عملیات اجرایی باند دوم فرودگاه بین المللی زاهدان، مناطق حاشیه ای و سکونت گاههای غیر رسمی این شهر و مرکز توانمند سازی فنی و حرفه ای، همچنین در نشست ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان شرکت کرد.

وزیر راه و شهرسازی را در این سفر امینی معاون برنامه ریزی، مظاهریان معاون مسکن و ساختمان، کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل، میر شفیع مشاور وزیر در راههای روستایی، سعید نژاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، محمد زاده مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه راهها، ایزدی مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی کشور و یعقوبی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و بودجه این وزارتخانه همراهی کرد.