۰ نفر

تاکید بر تشکیل کمیته ویژه صادرات

۲۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۹:۰۶
کد خبر: 151555
تاکید بر تشکیل کمیته ویژه صادرات

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روز جمعه خواستار تشکیل کمیته ویژه بخش صادرات کشور شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «تقی کبیری» نماینده مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی گفت: باید با آسیب شناسی در حوزه صادرات به ارایه راهکارهای لازم پرداخت تا در میدان عمل از موانعی که پیشرفت در این بخش را به تاخیر انداخته جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی به موضوع صادرات توجه ویژه دارد، ابراز امیدواری کرد فضای مناسبی برای رشد و رونق بخش صادرات وجود داشته باشد.

کبیری افزود: در کمیته ویژه بخش صادرات باید در باره موانع و مشکلات بخش صادرات کار کارشناسی صورت پذیرد و اگر موانع قانونی در این راه وجود دارد که توسط مجلس و دولت قابل حل است، در دستور کار قرار گیرد.

به گفته وی، اگر در این بخش نیاز به نظارت بیشتر وجود دشته باشد، مجلس شورای اسلامی و به تبع آن دولت به آن ورود می کنند تا فضای بخش صادرات کشور دچار تحول شده و بهبود یابد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید از ظرفیت مراسم روز ملی صادرات به نحو مطلوب استفاده کرد، اما نباید توجه به صادرات به یک روز خلاصه شود.

29 مهر ماه در تقویم کشور به عنوان روز صادرات نامگذاری شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، بازاریابی را یکی از نکات کلیدی در امر صادرات توصیف کرد و گفت: باید کشورهای هدف تبادلات تجاری در امر صادرات تعیین شوند.

کبیری درباره موانع پیش روی صادرکنندگان و بخش صادرات، گفت: باید با تزریق هرچه سریعتر مشوق های صادراتی که در بسته حمایت از صادرات غیر نفتی لحاظ شده، محرک های لازم برای توسعه و رشد صادرات کشور ایجاد و موتور این بخش روشن شود.

وی عدم حضور بانک های خارجی در ایران را به عنوان یکی از مشکلات اصلی و اساسی بخش صادرات عنوان کرد و گفت: بانک های خارجی هنوز اعتماد لازم و کافی را برای حضور در کشور به دست نیاورده اند و به دلیل نقش آفرینی آمریکا در این زمینه و در فضای ناامنی که ایجاد شده، هنوز در این رابطه مردد هستند.

کبیری تصریح کرد: باید با دیپلماسی، اطمینان و امنیت لازم را برای بانک های خارجی و به ویژه بانک های بزرگ بین المللی ایجاد کرد تا در ایران حضوری فعال داشته باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، علت نبود اعتماد برای فعالیت بانک ها در ایران را فضاسازی هایی برشمرد که شکل گرفته است تا مانع از انجام برخی ارتباطات شده و برخی فرایندهای کار به کندی پیش برود.

بیستمن سالروز ملی صادرات 29 مهرماه امسال در سالن اجلاس سران برگزار و طی مراسمی از صادرکنندگان نمونه و ممتاز کشور تجلیل خواهد شد.