۰ نفر

رئیس اتحادیه نبات و آبنبات و قند ریز :

شکلات‌های خارجی جایگزین آبنبات شده اند

۲۸ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۵۰
کد خبر: 146369
شکلات‌های خارجی جایگزین  آبنبات شده اند

درباره نبات منبع خاصی وجود ندارد ولی آنچه آشکار است، این است که نبات نخستین‌بار درتاریخ توسط مردمان ایران زمین و شبه قاره هند مصرف می‌شده است.

واژه «نبات» به معنی گیاه بوده که منشا آن در نحوه استفاده مصریان و ایرانیان باستان از گیاهان دارویی به این شکل است. نبات در ایران از دیرباز سمبل شادمانی و شادباش بوده و جزو جدانشدنی مهریه و سفره عقد در پیوند ازدواج است. از خصوصیات نبات می‌توان به «گرم بودن» آن اشاره کرد که استفاده از آن در درمان سردی مزاج ریشه در سنت ایران زمین دارد، همچنین خاصیت ملین و ضدنفخ بودن آن مشهور است. جالب توجه این است که برخلاف تصور همگان نبات یکی از مهم‌ترین مواد غذایی مورد نیاز انسان است چراکه به‌واسطه قیمت مناسب آن در مقایسه با مقدار کالرى و انرژى‌ای که ایجاد مى‌کند، به منبعى اساسى در تامین انرژى تبدیل شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، این روزها اما ماده اولیه تولید نبات و آبنبات و قند ریز در بازار کمیاب شده و نبود مواد اولیه تولید شکر عامل اصلی افزایش قیمت قند و شکر در بازار عنوان می‌شود. رئیس اتحادیه نبات و آبنبات و قند ریز در گفتگویی گفت: در این سه سال هر روز روزگاری بدتر از روز گذشته را تجربه می‌کنیم زیرا رکود بسیار عمیق شده و تقاضا کاهش یافته است.حسن افخمی‌علیشاه ادامه داد: این کاهش تقاضا موجب شده تولیدکننده نیز تولید خود را کاهش دهد به‌طوری که برخی حتی ظرفیت تولید خود را به کمتر از نصف هم کاهش داده‌اند. علیشاه تاکید کرد: علاوه بر رکود موجود، در این ماه‌های اخیر نیز کمبود شکر که ماده اولیه این صنعت است و همچنین گرانی آن موجب شد تا با مشکلات زیادی روبه‌رو شویم، الان هم باوجود واردات،‏ ‏قیمت شکر تا به کارگاه و کارخانه‌ها برسد، افزایش بسیاری دارد.

وی افزود: همین افزایش قیمت شکر موجب شده تا به‌ناچار ما نیز 10 تا 15 درصد بر قیمت کالا بیفزاییم و این در حالیست که بازار نیز کشش این افزایش قیمت را ندارد اما چاره‌ای برای این صنعت باقی نمانده است.

شهرک‌های صنعتی فعالیت خود را کاهش داده‌اند

این فعال صنفی خاطرنشان کرد: الان به‌طور کلی شهرک‌های صنعتی فعالیت خود را کاهش داده و هر سال نیز نسبت به سال قبل وضعیت‌شان بدتر می‌شود، کارخانه‌هایی که اجاره‌ای هستند، به‌طور کلی فعالیت خود را متوقف کرده‌اند و آنها هم که خود صاحب کارخانه هستند، تولید را کاهش داده‌اند.

وی اظهار داشت: الان نیز وضعیت تولید بسیار نامناسب شده، به‌طوری که ظرف سال‌های گذشته و به‌مرور زمان تعداد تولیدکنندگان این صنف کاهش یافته‌اند و این یعنی نابودی این صنف و جایگزین شدن محصولات و شکلات‌های خارجی در بازار.

وی همچنین در ادامه توضیح داد: دولت تاکید دارد که شکر باید 2500 تومان فروخته شود و امیدوارم این مساله تا آخر مهرماه حل شود و شکر به نرخ مصوب دولت به فروش برسد. حسن افخمی‌علیشاه افزود: همچنین عرضه شکر در بورس از اشتباهات دیگری بود که به تولیدکننده ضربه زده است چراکه با عرضه در بورس، شرکت‌های کوچک و نوپا که نقدینگی کافی ندارند، برای خرید با مشکل مواجه شده‌اند.

برخی از تولیدکنندگان این حوزه توان پرداخت حقوق کارگر را ندارند، حالا چگونه شکر را نقد خریداری کنند و 20 روز بعد جنس را تحویل بگیرند؟ پیش از این برخی از اعضا شکر را خریداری می‌کردند اما مبلغ را دو ماهه پرداخت می‌کردند اما در حال حاضر این امکان در بورس کالا وجود ندارد.

فروشندگان آب‌نبات کم آوردند

رئیس اتحادیه فروشندگان نبات، آب‌نبات و قند ریز گفت: در پی فشارهای دستگاه‌های دولتی، بسیاری از فروشندگان نبات و آب‌نبات از میدان کسب‌وکار کنار رفتند. افخمی‌علیشاه با اشاره به وجود ۵۰۰ واحد صنفی در این اتحادیه گفت: اگرچه اعضای اتحادیه جزو صنوف مزاحم شهری نیستند و حتی به اندازه یک چلوکبابی آلودگی ایجاد نمی‌کنند اما وزارت بهداشت آنقدر فشار آورد که بسیاری از فروشندگان مجبور شدند به شهرک‌های صنعتی بروند یا از تهران خارج شوند.

این فعال صنفی افزود: فشارهای دستگاه‌های دولتی موجب شده تا بسیاری از اعضای اتحادیه ما کم بیاورند و از میدان کسب‌وکار خارج شوند. رئیس اتحادیه فروشندگان نبات، آب‌نبات و قند ریز در ادامه ضمن اشاره به کاهش قدرت خرید مردم گفت: متاسفانه امسال هم کسب‌وکار تعریفی ندارد و درآمد ما نسبت به سال‌های قبل افت کرده است. به گفته وی، وضع کسبه هر سال بدتر از سال قبل می‌شود و مواد اولیه هم روزبه‌روز گران‌تر می‌شود.

ادغام، سبب قدرتمندی اتحادیه‌های کوچک می‌شود

رئیس اتحادیه نبات، آب‌نبات ریز و قند همچنین در ادامه گفت: ادغام به قدرتمندی اتحادیه‌های کوچک کمک می‌کند.حسن افخمی‌علیشاه ضمن اعلام موافقت خود با ادغام و چابک‌سازی اتحادیه‌های همگن اظهار داشت: ادغام برای آن دسته از اتحادیه‌هایی که کمتر از ۳۰۰ عضو دارند، مفید است و این اقدام موجب می‌شود این اتحادیه‌ها قدرتمند شوند و سروسامان پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه نبات، آب‌نبات و قند ریز ۵۰۰ عضو دارد، گفت: پیش از این اتحادیه قند ریز را در اتحادیه ما ادغام کردند.

رئیس اتحادیه نبات، آب‌نبات و قند ریز با تاکید بر اینکه برای ادغام و چابک‌سازی اتحادیه‌های همگن باید بررسی کارشناسانه صورت گیرد، این نکته را متذکر شد که هم‌اینک اتحادیه‌هایی که ۱۲۰ عضو دارند، رضایت به ادغام ندارند چون تمایل ندارند که نظام اتحادیه‌شان بر هم بخورد. وی گفت: اتحادیه‌ها نباید از به خطر افتادن موقعیت خود در پی ادغام ترس و واهمه داشته باشند و درصورت ضرورت به ادغام، باید هماهنگی و همکاری‌های لازم انجام شود.