۰ نفر

وزیر راه، مسکن و شهرسازی:

جاده ابریشم جدید، یک مسیر ریلی، هوایی و زمینی است

۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۵۰
کد خبر: 143602
جاده ابریشم جدید، یک مسیر ریلی، هوایی و زمینی است

وزیر راه و شهرسازی گفت: استان قزوین با دارا بودن سابقه تاریخی و فرهنگ غنی این ظرفیت را دارد که به به عنوان یک «ایران شهر» مطرح شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، عباس آخوندی در یازدهمین اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم در قزوین تصریح کرد: برگزاری اجلاس راه ابریشم سبب افزایش هماهنگی و همدلی بین ایران و سایر کشورها می‌شود و صلح و پیشرفت و توسعه را افزایش می‌دهد.

وی افزود: در ایران تحولات شهری در ۶ دهه اخیر به سرعت شکل گرفته است به طوری که جمعیت شهری  ما ۶۰ سال پیش کمتر از ۶ میلیون نفر بود و هم اکنون بعد از گذشت ۶۰ سال به بیش از ۹ برابر رسیده است که این رشد سریع و توسعه با چالش‌های فراوانی روبه رو است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حال حاضر در کشور ۱۹ میلیون نفر با مسائلی مانند با بد مسکنی، ساخت مسکن در حاشیه شهر و بافت فرسوده روبرو هستند که مهمترین چالش در عصر امروز است.

وی تصریح کرد: سیاست کلی وزرات راه و شهرسازی با دو رویکرد قابلیت زندگی و قابلیت حرکت در شهر و میان شهرها است که  در این میان توسعه حمل و نقل ریلی و یکپارچه سازی حمل و نقل مهمترین هدف ما است.

آخوندی یادآور شد: افزایش ۹ برابر جمعیت شهری و همچنین پشت سر گذاشتن ۸ سال متوالی شرایط جنگی، باعث شده مشکلاتی در عرصه شهرنشینی به وجود بیاید.

وی تصریح کرد: ثروت‌های مادی، فرهنگی و اقتصادی ما در شهرها پنهان شده، بنابراین راه استفاده مطلوب از این ثروت‌ها اجرای برنامه بازآفرینی شهری است، در بازآفرینی شهری به دنبال ساخت بناهای جدید نیستیم بلکه با توجه به ویژگی‌های تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهرهای خود به دنبال احیای آنها هستیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مفهوم یکپارچگی حمل و نقل و عبور و مرور سبز موجب شده است تا توسعه حمل و نقل ریلی در شهرهای بزرگ نیز در کنار سیاست بازآفرینی مورد توجه وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: حمل و نقل ریلی در آینده‌ای نزدیک مهم‌ترین شکل حمل و نقل درون و برون شهری در کشور خواهد بود و این نوع شبکه حمل و نقلی می‌تواند به عنوان کانون اصلی فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز مطرح باشد.

آخوندی تأکید کرد: تغییر چهره ریلی کشور در دستور کار این وزارت خانه قرار گرفته است در این راستا امیدواریم بتوانیم بخش زیادی از مسافرانی که از آزادراه ها سفر می کنند را به سمت استفاده از حمل و نقل ریلی هدایت کنیم.

وی تصریح کرد: در همین ارتباط امسال طرح دو خطه کردن راه آهن قزوین و تهران اجرایی می‌شود و ۴ خطه کردن راه آهن تهران و کرج نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: توسعه خطوط ریلی کشور و اتصال آن به خطوط ریلی آسیایی از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه است که در همین ارتباط در هفته جاری افتتاح خط ریلی ایران و افغانستان را شاهد خواهیم بود.

وی اظهار کرد: توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی نیز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: جاده ابریشم جدید، یک مسیر ریلی، هوایی و زمینی خواهد بود.

آخوندی یادآور شد: شهرهای ایران با شهرهای کشورهای همسایه و منطقه قرابت‌های فرهنگی زیادی دارند، واژه ایران شهر به عنوان یک نماد فرهنگی و تمدنی به ما هویت بخشیده و می‌توان همه شهرهای خود را با عنوان ایران شهر تعریف کنیم.

وی تصریح کرد: قزوین به عنوان یکی از شهرهای تاریخی کشور است که می‌تواند نماد یک ایران شهر باشد، ایران شهر به عنوان نهاد فرهنگی و تمدنی به ما هویت می‌بخشد و ما می‌توانیم تمام شهرهای ایران را که اسلام، فرهنگ و عرفان رکن اساسی آن است را به عنوان ایران شهر مطرح کنیم.

 وی یادآور شد: برگزاری این اجلاس به میزبانی ایران، در معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های کشور از جمله قزوین به خارجی‌ها تأثیرگذار است.