۰ نفر

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی مطرح کرد:

قاچاق دلیل گرانی گوشت

۸ شهریور ۱۳۹۵، ۷:۰۴
کد خبر: 142711
قاچاق دلیل گرانی گوشت

بازار گوشت و مرغ در روزها و هفته اخیر دستخوش تحولات نسبتا زیادی شده است. بعد از نوسانات و به ویژه روند افزایشی نرخ گوشت مرغ در حدود یک ماه اخیر، نوبت به گوشت قرمز رسیده است که با افزایش قیمت مواجه شود؛

 و حتی به گفته رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی، شوک تدریجی به بازار گوشت قرمز وارد شده و طی یک ماه و نیم گذشته شاهد افزایش ۴۰۰۰ تومانی قیمت گوشت قرمز بوده‌ایم. بررسی‌ها از بازار گوشت، مرغ و محصولات پروتئینی نشان می‌دهد که انواع گوشت قرمز با سیر صعودی قیمت همراه شده است. در میان انواع گوشت قرمز به‌طور متوسط هر کیلوگرم گوشت گوساله راسته ۳۸ هزار تومان، گوشت گوساله ران کیلویی ۳۶ هزار تومان، ‌گوشت گوساله فیله کیلویی  ۴۸ هزار تومان، گوشت گوسفندی ماهیچه کیلویی ۴۱ هزار تومان و گوشت استیکی کیلویی ۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار قیمت دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، یکی از مهم‌ترین عواملی که برای این افزایش قیمت عنوان می‌شود، صادرات و خارج شدن بی‌رویه دام زنده به صورت مجاز و غیرمجاز به کشورهای عراق، امارات، قطر و کویت است و حتی برخی فعالان این صنعت هشدار داده‌اند اگر این روند ادامه‌دار باشد، روند افزایشی قیمت گوشت قرمز نیز در روزها و هفته‌های آینده تشدید می‌شود.

اما گوشت مرغ پس از افزایش قیمتی که از حدود یک ماه پیش آغاز کرد، همچنان در مرز کیلویی ۸۰۰۰ تومان و حتی بالاتر به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد، این در حالیست که وزارت جهاد کشاورزی در آخرین اظهارنظر خود اعلام کرده که قیمت منطقی گوشت مرغ در بازار نباید از کیلویی ۷۳۰۰ تومان بیشتر باشد و اگر بیش از این قیمت عرضه شود گران‌فروشی است که با توجه به این صحبت‌ها گران‌فروشی آشکار گوشت مرغ همچنان ادامه دارد و تاکنون برخورد جدی توسط دستگاه‌های نظارتی مربوطه با آن صورت نگرفته است.

به غیر از گوشت قرمز و گوشت مرغ، گوشت بوقلمون به عنوان یکی از گوشت‌های پرمصرف از ثبات نسبی قیمت برخوردار بوده است، به‌طوری که هر کیلوگرم گوشت بوقلمون ۱۳ هزار تومان و فیله بوقلمون نیز ۲۳ هزار تومان عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در این باره گفت: طی این چند روز شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار بوده‌ایم که یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت، قاچاق آن از مرزهای کشور است.

علی‌اصغر ملکی در پاسخ به اینکه در گزارش‌های منتشر شده طی چند روز اخیر آمده است که افزایش قیمت‌ها به دلیل بازگشت دیرهنگام عشایر از مراتع بوده است، توضیح داد: اطلاعی در این زمینه نداریم. اینکه دلیل افزایش قیمت گوشت بازگشت دیرتر عشایر از مراتع و ترجیح پروارتر شدن دام به‌جای فروش آن عنوان شده، موضوعی است که به ما گزارشی در این مورد اعلام نشده ولی آنچه ما مطلع هستیم کاهش دام در بازار و تاثیر آن در افزایش قیمت است.

تا 20 روز ینآده عشایر دام‌های خود را وارد بازار می‌کنند

وی با بیان اینکه قیمت گوشت از هفته گذشته تغییری نکرده است، ادامه داد: در حال حاضر مغازه‌داران نرخ هر کیلو گوشت گوسفندی را 29 تا 30 هزار تومان تهیه می‌کنند و 33 تا 34 هزار تومان (شقه) نیز تحویل مشتری می‌شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی خاطرنشان کرد: با توجه به رصد بازار میزان عرضه دام نسبت به نیاز مردم کمتر بوده و امیدواریم با توجه به اینکه گفته شده تا 20 روز آینده عشایر دام‌های خود را وارد بازار می‌کنند، قیمت‌ها متعادل شود زیرا این تاریخ نزدیک عید قربان است و باید سعی کنیم تا آن زمان قیمت‌ها را متعادل کنیم. ملکی درباره یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت، قاچاق آن از مرزهای کشور است که طی گزارشی به سازمان حمایت، این مسائل را مطرح کرده و آنها نیز قول داده‌اند برخورد و حتما حل شود. وی تاکید کرد: در صورت برخورد با قاچاق که بیشتر از مرز‌های غرب کشور و استان کردستان انجام می‌شود، اثرات آن در بازار و قیمت مشخص خواهد شد.

افزایش قیمت گوشت در آستانه عید قربان

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی همچنین با بیان اینکه با کمبود عرضه دام مواجه‌ایم، گفت: اگر عرضه دام در همین حد باشد با پیش‌رو داشتن عید قربان، احتمال افزایش قیمت وجود دارد.

علی‌اصغر ملکی با بیان اینکه قیمتی که برای گوشت در نظر گرفته شده است برای شقه بدون دنبه بوده، گفت: درباره افزایش یا کاهش قیمت گوشت در آینده نمی‌توان به‌طور کلی نظر داد چون در حال حاضر تا حدودی کمبود دام در سطح شهر داریم و همین کمبود باعث شده با افزایش قیمت مواجه شویم. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی ادامه داد: اگر عرضه دام در همین حد باشد با پیش‌رو داشتن عیدسعیدقربان، احتمال افزایش قیمت وجود دارد. وی ادامه داد: مسئولان امور می‌گویند که دام در میان عشایر وجود دارد و ما خواسته‌ایم که ما را حمایت کنند و دام را به سطح شهر و بازار فروش برسانند تا جلوی این تنش قیمت گرفته شود. ملکی با تاکید بر اینکه قیمت گوشت همیشه ارتباط مستقیم با عرضه و تقاضا دارد، بیان کرد: اگر عرضه بیشتر شود مسلما کاهش قیمت خواهیم داشت و در صورت کم شدن عرضه افزایش قیمت خواهیم داشت.

وی در ادامه با اشاره به تشکیل جلسه مسئولان سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، وزارت جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نمایندگان صنف گوشت گاوی و گوسفندی اظهار کرد: با توجه به روند ادامه‌دار افزایش قیمت گوشت قرمز و نابه سامانی‌های پیش آمده در بازار این فرآورده جلسه‌ای تشکیل شد، هرچند برخی از مسئولان معتقد بودند این افزایش قیمت‌ها و شرایط موجود بازار مقطعی است. ملکی درباره جلسه تشکیل شده توسط مسئولان ذی‌ربط گفت: مسائل مربوط به بازار گوشت قرمز در این جلسه رصد شد و افزایش قیمت‌ها در بازار مورد تایید قرار گرفت. علت اصلی افزایش قیمت‌ها در این حوزه قطعا کمبود گوشت و دام در بازار و نیز خروج غیرمجاز و مجاز گوشت از کشور است، هر چند مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نظرشان این بود که شرایط پیش آمده مقطعی است.