۰ نفر

سهم ایران از صادرات گل و گیاه جهان چقدر است؟

۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۳۳
کد خبر: 141877
سهم ایران از صادرات گل و گیاه جهان چقدر است؟

رئیس دفتر گل و گیاهان زینتی وزارت جهادکشاورزی با تاکید براینکه ایران سهمی در صادرات گل و گیاه جهان ندارد، تصریح کرد: برای افزایش صادرات گل و گیاه کشور باید از اقداماتی از جمله نمایش ارقام گل غیرقانونی جلوگیری کرد.

سید محمد کیایی امروز دوم شهریور ماه در اولین کنگره بین‌المللی و دومین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی ایران که در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با تاکید براینکه حرکت به سمت کشت گلخانه‌ای یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: سطح زیر کشت گلخانه‌ها در کشور 10 هزار هکتار بوده و سه درصد از گلخانه‌های جهان مربوط به ایران است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی گفت: راه‌اندازی گرایش تکنولوژی محصولات گلخانه‌ای در مقطع کارشناسی ارشد در وزارت علوم در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس دفتر گل و گیاهان زینتی وزارت جهاد کشاورزی کشور با بیان اینکه مصرف صحیح آب هدف عمده طرح اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی است در همین راستا انتقال کشت خیار و گوجه به گلخانه در دستور کار است، افزود: توسعه 148 هزار و 355 هکتار کشت گلخانه‌ای و افزایش تولیدات گیاهان زینتی طی یک برنامه 10 ساله  از اهداف کلی این طرح است.

کیایی اضافه کرد: انتقال تکنولوژی نوین و بیوتکنولوژی، ارتقا دانش کارشناسان و بهره وران و ایجاد صندوق ملی محصولات گلخانه‌ای از دیگر برنامه‌های ما است.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات گلخانه‌ها عدم ورود ماشین‌ها به واحدهای تولیدی است.

کیایی با تاکید براینکه متاسفانه تشکل قوی در زمینه گل و گیاهان زینتی نداریم، عنوان کرد: مراکز تولید و تشکل‌های خصوصی در زمینه گیاهان زینتی باید تقویت شوند و ساماندهی آن‌ها در برنامه ما قرار دارد همچنین افزایش صادرات و پایانه‌های گل وگیاه نیز دیده شده است و امیدواریم تا پایان سال فاز اول پایانه‌های بین‌المللی راه‌اندازی شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه منطقه خشک و نیمه خشک قرار گفته و از طرفی نزولات جوی کاهش یافته است، مشکلات عدیده‌ای را با خود به دنبال داشته است و طرح اقتصاد مقاومتی در وزارت جهاد کشاورزی  طی 10 سال ثابت خواهد بود و عملیاتی می‌شود.