۰ نفر

چقدر می‌توان به کاهش قاچاق از مناطق آزاد خوش‌بین بود؟

۲۸ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۴۲
کد خبر: 140991
چقدر می‌توان به کاهش قاچاق از مناطق آزاد خوش‌بین بود؟

یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به این سوال پاسخ می‌دهد که چقدر می‌توان به کاهش قاچاق از مناطق آزاد به سرزمین اصلی خوش‌بین بود؟

یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به این سوال پاسخ می‌دهد که چقدر می‌توان به کاهش قاچاق از مناطق آزاد به سرزمین اصلی خوش‌بین بود؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، محسن بهرامی ارض اقدس در این مورد می‌گوید: هدفی که برای ایجاد مناطق آزاد در نظر گرفته شده، این است که وضعیت مالیاتی، تامین اجتماعی و قانون کار بهتر در آنها رعایت شود؛ پس به نظر می‌رسد که همین تسهیلات نیز باید در سرزمین اصلی نیز اعمال شود، تعرفه‌ها باید تعدیل شود و ضوابط تجاری را کم کنیم تا مسیر واردات به کشور کوتاه شده و خواب سرمایه نیز در پروسه واردات کم شود و مجوزهای غیرضروری را کاهش دهیم.

وی در ادامه گفت‌وگویش با تجارت‌فردا اضافه می‌کند: اگر این تسهیلات فراهم شود، دلیلی ندارد که این تعداد مناطق آزاد داشته باشیم و ضوابط مرزنشینی، پیله‌وری، ملوانی و کالای همراه مسافر داشته باشیم. اینها خود مامنی برای قاچاق هستند و می‌توانند قانون را دور بزنند. به هر حال، همه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ما دارای حریم مشخصی هستند و ورود و خروج به این مناطق هم به لحاظ افراد و هم به لحاظ کالا، تابع مقررات خاص مناطق آزاد است. ورود کالا به این مناطق از امتیازات ویژه‌ای برخوردار است ولی همین کالاهایی که در مناطق آزاد پردازش می‌شود یا می‌خواهد عیناً به سرزمین اصلی منتقل شود، تابع قوانین عادی کشور می‌شود و مثل این است که از گمرک مستقیم به سرزمین اصلی وارد شده است، گمرک نیز کنترل‌های لازم را در این موضوع انجام خواهد داد و این‌طور نیست که کالاها بدون ضابطه از مناطق آزاد به سرزمین اصلی وارد شود. البته بخشی از ارزش‌افزوده ناشی از پردازش و تولید کالا در این مناطق نیز وجود دارد و کالاهایی که بعد از پردازش از مناطق آزاد وارد سرزمین اصلی می‌شوند، به نسبت استفاده از این تسهیلات در مناطق آزاد، از معافیت نیز برخوردار هستند؛ ولی عین همان کالا را به راحتی نمی‌توانند به سرزمین اصلی آورند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح می‌کند:واقعیت این است که کشور ما چند هزار کیلومتر مرز خاکی و چندین هزار کیلومتر مرز آبی دارد و قاچاقی که امروز از آن یاد می‌شود، از سایر نقاط مرزی کشور ما که بسیار مناطق گسترده‌ای هستند، به دور از چشم مسوولان مستقر در مناطق آزاد وارد کشور می‌شوند. مسوولان مربوطه در مناطق آزاد مستقر هستند ولی متاسفانه در بسیاری از نقاط مرزی ما و خارج از مناطق آزاد که کمتر کنترل‌های دقیق صورت می‌گیرد، مستقر هستند و سوءاستفاده‌ها از آن مناطق صورت می‌گیرد. خوشبختانه با تمهیداتی که دولت اتخاذ کرده و با هماهنگی‌هایی که در اجرای فرمان مقام معظم رهبری برای مبارزه با قاچاق صورت گرفته، مشاهده می‌شود که از یک سو به دلیل پایبند بودن دولت به قوانین و مقررات و از سوی دیگر الزاماتی که ناشی از کاهش درآمدهای ارزی، ناخواسته تحمیل شده است، و اینکه دولت دیگر از درآمدهای صد‌میلیاردی دولت برخوردار نیست که با دست‌ودل بازی ارز را پایین نگه دارد و حتی آنقدر ارز بفروشد که نیاز قاچاقچی‌ها را به ارز تامین کند، می‌بینیم که کنترل‌ها دقیق صورت می‌گیرد و دولت به خوبی مبارزه می‌کند و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم فعال است و به همین دلیل آمارها نشان می‌دهد حجم قاچاق کالا به کشور و از کشور به سایر کشورهای همسایه، نسبت به دولت دهم به کمتر از نصف رسیده است.