۰ نفر

آغوش باز بازارهای منطقه برای تجارت با ایران

۲۶ مرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۱۸
کد خبر: 140744
آغوش باز بازارهای منطقه برای تجارت با ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در مذاکره های مختلف با کشورها و شرکت های بزرگ شرایط کشور مناسب است و بازارهای صادراتی خاورمیانه و خارج از منطقه به روی کالاهای ایرانی باز شده که باید از این فرصت بیشترین بهره را ببریم.

محمود واعظی سه شنبه شب در جلسه شورای اداری استان اردبیل تشریح کرد: روسیه بازار بزرگی دارد و فضای مناسبی برای حضور ایران در این بازار بزرگ باز شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی با اشاره به مذاکره با کشورهای اوراسیا جهت کاهش تعرفه صادرات ایران در دو مرحله بیان کرد: در مرحله نخست تعرفه از 25 تا30 درصد به پنج تا 6 درصد و سپس با برقراری تجارت آزاد، تعرفه ها به صفر خواهد رسید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: مذاکره ها ازهشت ماه پیش آغاز شده و در سفر هیات های نمایندگی و رییس جمهوری پیگیری و پیش بینی می شود طی 6 ماه آینده مرحله نخست مذاکره ها به پایان رسیده و وارد مرحله بعد شویم که تحقق این مهم می تواند فضای مناسبی برای بازرگانان و به ویژه مرزنشینان فراهم کند.

او همچنین با اشاره به حضور بازرگانان اردبیلی در مذاکره های ایران و همسایه های شمالی مانند روسیه و آذربایجان و ترکیه افزود: استان اردبیل به دلیل همجواری با جمهوری آذربایجان باید در کانون توجه قرار بگیرد و پروژه راه آهن اردبیل- میانه که می تواند در این زمینه تحول آفرین باشد، پیگیری خواهد شد.

واعظی در ادامه به موضوع تعطیلی گمرک اصلاندوز اشاره و تشریح کرد: با توجه به اعلام تعطیلی این گمرک، فردی به طور جدی به موضوع ورود نکرد و طرح لغو فعالیت آن در جلسه هیات دولت مطرح شد.

وی با اشاره به تلاش دولت برای سرمایه گذاری و تقویت مناطق مرزی جهت تقویت جایگاه ایران در بین کشورهای همسایه و حضور در بازار آن کشورها عنوان کرد: کار صورت گرفته در دولت اشتباه بود و به عنوان وزیر مسوول کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان پیگیر اصلاح مصوبه پیشین خواهم شد چرا که سیاست ایران توسعه درگاه های مرزی است.

**کاهش مشکلات مردم در سه سال گذشته

به گزارش ایرنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه بیان کرد: اقدام های دولت تدبیر و امید در راستای هدف گذاری های نظام برای حل مشکلات مردم منجر به کاهش مشکلات طی سه سال گذشته شده است.

او اضافه کرد: دولت در سال آخر خدمت همچنان تلاش دارد مشکلات معیشتی و مسایل اقتصادی از جمله بیکاری را با فعال کردن کسب و کارها، به خصوص در قالب حمایت از بخش خصوصی مانند سه سال گذشته برطرف کند.

واعظی گفت: آمار از رشد 4.4 درصد اقتصاد طی سال جاری نشان دارد که خبر مثبتی است گرچه نمود این امر در سفره مردم نیازمند زمان می باشد.

وی افزود: دولت یازدهم در شرایطی سخت با تورم حدود 40 درصدی و نوسان بهای ارز و طلا کار خود را آغاز کرد که بر زندگی و فعالیت های اقتصادی اثرگذار و گرفتاری هایی برای بخش خصوصی ایجاد کرده بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: هدایت های مقام معظم رهبری، همدلی قوا و همراهی مردم طی سه سال گذشته از عمر دولت یازدهم منجر به کاهش بسیاری از مشکلات شد که در گذشته به عنوان دغدغه مردم و بخش خصوصی مطرح بود، گرچه هنوز مشکلات بسیاری در پیش داریم.

او عنوان کرد: از جمله رفع معضل اشتغال جوانان کار بزگی است که باید در این راستا همه مجموعه ها همراهی داشته باشند چرا که تنها راه تحقق آن کاهش تصدی گری دولت و حمایت از بخش خصوصی در جهت رونق کسب و کار است.

واعظی اضافه کرد: حذف قوانین و مجوزهای زاید در راستای ابلاغ رهبرمعظم انقلاب مبنی بر خود اتکایی، تقویت تولید داخلی، اصمینان به مردم و واگذاری اجرا به بخش خصوصی و تمرکز دولت بر حمایت از سرمایه گذاری، سیاستگذاری و نظارت دنبال شده است.

وی تصریح کرد : هم اکنون فضای کشور مناسب است و ایران به لنگرگاه امنی در خاورمیانه تبدیل شده که امنیت کنونی مرهون همبستگی بین نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی در سایه هدایت های مقام معظم رهبری می باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: هیچ کشوری بدون امنیت نمی تواند به جذب سرمایه های داخلی و خارجی فکر کند و به رغم تلاش 37 ساله دشمنان برای انزوای جمهوری اسلامی از تحریم های اقتصادی گرفته تا تهدید به حمله نظامی، ایران امروز در منطقه نقش ثبات آفرین ایفا می کند.

واعظی بیان کرد: غرب از نفوذ پیام انقلاب و نظام در بین افکار عمومی و به خصوص جوانان هراس داشته و به مقابله با همه حرکت ها از صدور انقلاب گرفته تا بیداری اسلامی برخاستند اما همه توطئه ها شکست خورده است.

او عنوان کرد: با وجود اینکه در منطقه ای زندگی می کنیم که کشورهای همسایه و مسلمان از عراق گرفته تا افغانستان، سوریه و یمن با مشکل نا امنی روبرو هستند، اما شرایط خارجی کشور مناسب ارزیابی می شود و باید قدردان نعمت امنیت باشیم.

***فضای مجازی به فرصت تبدیل شده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پیشتر این نگرانی وجود داشت که دشمن از طریق فضای مجازی به صورت یک سویه فرهنگ را نشانه رفته اما امروز شاهد تبلیغ و ترویج اندیشه، آموزه ها و تفکرات تمدن ایرانی- اسلامی در فضای مجازی هستیم.

وی افزود: غربی ها پیشتر به دلیل توانایی تبلیغاتی خود مخاطبان را تحت تاثیر قرار می دادند اما با تغییر شرایط، هر شخص دارای اندیشه می تواند با استفاده از ظرفیت فضای مجازی مخاطبانی را با خود همراه کند.

واعظی بیان کرد: نظام، رهبری و اندیشه های اسلامی شیعی امروز جایگاه مناسبی در جهان دارد و از قدرت نرم مطرح در ادبیات سیاسی برخوردار می باشد اما باید توجه داشت که فضای مجازی فرصتی است که در صورت غفلت، می تواند به تهدید تبدیل شود.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات برای یک سفر یک روزه امروز به اردبیل سفر کرده بود ، وی ظهر امروز در جمع مردم شهرستان نمین نیز سخنرانی کرد.