۰ نفر

در سومین یلدای استارتاپ‌ها چه‌گذشت؟

۲۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۰
کد خبر: 323233
در سومین یلدای استارتاپ‌ها چه‌گذشت؟

سومین یلدای کارافرینان استارتاپ‌ها با حضور حدود 1800نفر از مدیران و علاقه‌مندان شب گذشته با حضور وزیر ارتباطات و معاون علمی و فناوری رییس جمهور برگزار شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور اظهار کرد: اکوسیستم استارتاپی فعلی متشکل از افرادی است که بخشی از آن‌ها از خارج از کشور آمدند و با اعتماد به ما برد بزرگی داشتند و شرکت‌های بزرگی را تاسیس کردند.

وی تاکید کرد: در ایران یک دولت چاق با یک اقتصاد نفتی و قوانینی که عمدتا ضد تولید است به علاوه مشکلات بورورکراسی وجود داشت که این مسائل داخل قابل اصلاح نیست.

سورنا ستاری با اشاره به اینکه اکوسیستمی که ایجاد شده یکی از خاص ترین‌ها در دنیا است، افزود: در اروپا شاید فقط بتوان یک یا دو کشور را نام برد که چنین چیزی داشته باشند و مهم این است که ما این مسئله را در کشورمان بومی کردیم.

یلدای استارتاپ

وی در خصوص قوانین ناظر بر استارتاپ‌ها گفت: در دنیا اینگونه است که استارتاپ ها به سرعت رشد می‌کنند و بعد از آن قوانین نوشته می‌شود و به این معنی نیست که باید جلوی آن‌ها را گرفت بلکه باید قوانین جدید طراحی کرد.

ستاری با تاکید بر لزوم ایده‌پردازی‌های جدید، ادامه داد: مشکل این است که همه افراد به دنبال یک ایده می‌روند، ما ۱۰۰شرکت تاکسیرانی لازم نداریم بلکه باید به دنبال ایده‌های جدیدی رفت.

او اضافه کرد:در یکسال گذشته دیگر همه حضور شما را قبول کردند و ماهی نیست که رییس شورای شهر یا شهرداری به سراغ من نیاید و نگوید که می‌خواهم شهرم را استارتاپی کنیم.

یلدای استارتاپ

ستاری از امضای تفاهم‌نامه‌های جدی شهردار تهران خبرداد و افزود:‌ علاوه بر آن ما ابتدای امسال با شرکت‌های بیمه‌ای مشکل زیادی داشتیم ولی امروز رییس کل بیمه مرکزی می‌گوید که می‌خواهیم صنعت بیمه را استارتاپی کنیم.

سورنا ستاری با تاکید بر اینکه باید از سرمایه‌گذاری دولتی فاصله گرفت، خاطرنشان کرد: در سرمایه گذاری به سراغ دولت نروید و از ما فاصله بگیرید، خود را آلوده سیستم دولتی نکنید؛ برای استارتاپ‌های نوپا گرفتن وام ایده خوبی نیست بلکه باید به دنبال جذب سرمایه‌گذار باشید.

 او در پایان خاطرنشان کرد: دعواهای خود را به خارج از اکوسیستم نبرید، زیرا سیستم بیرون از دعوای بین شما استقبال می‌کند زیرا متعلق به اکوسیستم دیگری است و زمان زیادی می‌برد تا با شما کنار بیایند.

در ادامه همایش پنل‌هایی با حضور مدیران اسنپ، دیجی‌کالا و برخی دیگر از استارتاپ‌های شناخته شده برگزار شد.

در بخش دوم همایش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنرانی کوتاهی برای اکوسیستم استارتاپی، دوری از انحصار، اقتصاد رانتی و فیلترینگ را آرزو کرد.

پس از آن پنل‌های گفت‌‎وگو محور دیگری با مدیرعامل پیام‌رسان سروش برگزار شد که در طول آن وی از مشکلات پیش روی این پیام‌رسان تا به امروز صحبت کرد و به برخی شایعات مبنی بر دریافت ‌وام‌های نجومی و مصارف آن هم پرداخت.

در پایان هم به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها و مشکلات و چالش‌های مالی در پایان هم به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها و مشکلات و چالش‌های مالی پیش روی آن‎ها اشاره شد و این رویداد استارتاپی پس از 8 ساعت به پایان رسید.