۰ نفر

خواسته 6وزیر و 2نماینده برای رفع فیلتر توئیتر به نتیجه نرسید

۲۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۴
کد خبر: 321619
خواسته 6وزیر و 2نماینده برای رفع فیلتر توئیتر به نتیجه نرسید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: درخواست قانونی 6 وزیر و 2 نماینده مجلس همچنان فاقد اقدام مانده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، «محمد جواد آذری جهرمی » روز چهارشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: جمع دوستان در توئیتر جمع است و هر روز جمع‌تر می‌شود، درخواست قانونی 6 وزیر و دو نماینده همچنان فاقد اقدام باقی مانده است.

این پیام توئیتری وزیر در واکنش به ورود بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت به شبکه اجتماعی توئیتر بود که دیروز انجام شد.

موضوع رفع فیلتر توئیتر از ابتدای امسال بارها مطرح شده است؛ سی و یک اردیبهشت ماه امسال بود که 6 وزیر و 2 نماینده مجلس عضو کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، با ارسال نامه ای برای دادستان کل کشور خواستار طرح موضوع رفع فیلتر توئیتر در این کارگروه شدند.

بر پایه اطلاعیه ای که پایگاه اطلاع رسانی دولت همان روز منتشر کرد، «با توجه به افزایش تقاضای عمومی و جامعه رسانه‌ای کشور برای رفع فیلتر توئیتر و فعالیت جوانان و رسانه‌ها در این فضا، امروز نامه‌ای با تایید و امضاء هشت تن از اعضای کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (شش تن از اعضاء دولت و دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی) برای دادستان کل کشور مبنی بر طرح این موضوع در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و رفع فیلتر توئیتر ارسال شده است.»

در این نامه با اشاره به دلایل منطقی و مستند برای رفع فیلتر توئیتر، این فضا را فضایی برای نقش آفرینی موثرتر برای فعالان رسانه‌ای کشور و جوانان مطرح کرده است؛ چرا که استفاده از فضای رسانه‌ای بین‌المللی تاثیر بسیار قویتری در جامعه جهانی خواهد داشت.

این نامه به تایید و امضای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش، وزیر اطلاعات، وزیر دادگستری، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار (رئیس کمیته مخابرات مجلس) و محمد کاظمی نماینده مردم ملایر در مجلس رسیده است.

اعضای کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه 12 تن هستند و در صورت طرح این موضوع در این کمیته، با نظر مساعد امضاکنندگان این نامه، توئیتر رفع فیلتر خواهد شد.

اما اول خرداد ماه امسال «محمدجعفر منتظری» دادستان کل کشور به این نامه واکنش نشان داد و در حاشیه بیستمین جشن گلریزان انجمن حمایت زندانیان مرکز در جمع خبرنگاران درباره نامه تعدادی از وزرا مبنی بر رفع فیلتر توئیتر گفت: دیروز با دو نامه که توسط تعدادی وزیران امضا شده بود در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مواجه شدیم که یک نامه در طرح کمیته برای رفع فیلتر از پیام رسان توییتر و نامه دوم هم رفع فیلتر از دو سامانه دیگر بود.

دادستان کل کشور گفت: این دو پیام رسانی که در نامه دوم بود قبلا در کمیته تعیین مصادیق مطرح و با رای کمیته مسدود شده بود اما مسدود شدن توئیتر با دستور قضایی بود.

وی اضافه کرد: برای همین، توئیتر قابل طرح در کارگروه مصادیق نخواهد بود و لذا مطرح نخواهد شد و ربطی به کارگروه ندارد؛ تا وقتی توییتر مانند گذشته است دستور قضایی به قوت خود باقی است.

سوم خرداد ماه هم محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: کارگارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در سال 88 توئیتر را فیلتر و آن را به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ کرد.

وی ادامه داد: در واقع براساس تصمیم و مصوبه این کارگروه، توئیتر فیلتر شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: «بازپرس شهرستان مشهد در سال 1396 ضمن ارسال گزارشی، یک دستور قضایی به دادستان تهران ارسال و اعلام می کند در برخی از مواقع توئیتر در دسترس است و به دلیل اینکه این شبکه اجتماعی مسایل مجرمانه دارد، درخواست می کند توئیتر مسدود شود.»

آذری جهرمی با تائید سخنان دادستان مبنی بر صدور دستور قضایی برای فیلتر توئیتر، خاطرنشان ساخت: «بازپرس مشهد یکی از حوزه های صلاحیتش، محلی است و اظهارنظر و حکم قضایی می تواند در حیطه شهر مشهد بوده باشد.»

وی افزود: «همچنان اعتقاد داریم مصوبه کارگروه برای فیلتر توئیتر بوده و درخواست داریم این موضوع در جلسه کارگروه مطرح شود زیرا جوانب آن پیشتر دیده شده است؛ به هرحال این موضوع مزایا و معایبی دارد که باید در خود کارگروه رسیدگی شود.»

معاون دادستان کل کشورسیزدهم تیرماه گفت: موضوع رفع فیلتر توییتر قابل طرح در جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیست و این درخواست در همان تاریخ بایگانی شده است.

عبدالصمد خرم آبادی بیست و سوم مردادماه در کانال شخصی خود در پیام رسان سروش نوشت: به دنبال مصاحبه‌های مکرر وزیر ارتباطات در خصوص احتمال طرح موضوع رفع فیلتر توئیتر در جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، خبرنگاران سوالاتی را مطرح کرده اند که پاسخ این سوالات ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد: کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مرجع نقض دستورات و احکام قضایی نیست. بنابراین موضوع رفع فیلتر توئیتر در جلسه این کارگروه مطرح نخواهد شد و توئیتر رفع فیلتر نمی‌شود.

خرم آبادی اضافه کرد: درخواست وزیر ارتباطات دائر بر طرح موضوع رفع فیلتر توئیتر در جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درخواستی خلاف مبانی حقوقی است.

معاون دادستان کل کشور افزود: اگر کسی فکر می‌کند که طرح مکرر این درخواست در رسانه‌ها، منع قانونی آن را مرتفع می‌کند؛ این فکر اشتباه است.

با این وجود ورود به توئیتر توسط مقام های مختلف کشور همچنان ادامه دارد به گونه ای که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان همان روز بیست و سوم مرداد ماه صفحه خود در این شبکه اجتماعی را آغاز کرد.

اکنون جای این سئوال مطرح است چرا مقام های مربوط در این زمینه به یک رویه مشخص دست نمی یابند و در حالی که این شبکه برای عموم مردم فیلتر است چرا آنها وارد می شوند.