۰ نفر

ابهام در تعیین‌تکلیف گوشی‌های توقیفی

۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۸
کد خبر: 320271
ابهام در تعیین‌تکلیف گوشی‌های توقیفی

واردات گوشی تلفن همراه صفر است، ‌و به جرات می‌توان گفت بیشتر گوشی‌هایی که در بازار موجود است از مبادی غیر رسمی وارد کشور شده‌اند، ‌این در حالی است که قوانین در نظر گرفته شده برای ورود گوشی مسافری نیز نتوانسته مانع ورود گوشی‌های مسافری به کشور شود، ‌چرا که در خبرها خواندیم یک هزار گوشی مسافری فقط با یک پاسپورت وارد شده است، ‌در نتیجه اینگونه قوانین و برخورد‌ها نمی‌تواند نوش دارویی برای بازار آشفته گوشی تلفن همراه باشد .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، از سویی دیگر هنوز گوشی‌های مانده در گمرک و توقیفی تعیین تکلیف نشده است، ‌گوشی‌هایی که به نظر می‌رسد حتی ترخیص آنها هم دردی را دوا نمی‌کند چرا که ابهام‌هایی در خصوص این گوشی‌ها وجود دارد .به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این گوشی‌ها با دلار 4200 تومانی وارد شده‌اند و واردکنندگان آنها ارز دولتی دریافت کرده‌اند، اما با جهش قیمت دلار و توقیف گوشی‌های مانده در گمرک و افزایش قیمت گوشی تلفن همراه در بازار که بعضا افزایش 3 تا 4 برابری است سرنوشت این گوشی‌ها نامشخص است و به نظر می‌رسد هنوز دولت و مسوولان نتوانسته‌اند تصمیمی درست برای این گوشی‌ها بگیرند، ‌هرچند که وزیر ارتباطات خواستار دستور ویژه رییس‌جمهور برای ترخیص این گوشی‌ها شده است اما گویا هنوز راه‌حل مشخصی برای ورود این گوشی‌ها به بازار ارایه نشده است.

مهمد مهدی میرمهدی رییس اتحادیه صنف فناوران در این خصوص گفت: قیمت‌ها در بازار تلفن همراه و حتی بازار کامپیوتر نه تنها با کاهشی مواجه نشده است بلکه به دلیل نبود برخی کالاها بعضا کالایی که در اختیار یک فروشنده است با رقم قابل توجهی معامله می‌شود .

وی افزود: ‌گوشی‌های توقیفی مانده در گمرک هم هنوز تعیین تکلیف نشده است و مشخص نیست با چه راه‌حلی باید روانه بازار شود، ‌چراکه قیمت این گوشی‌ها مشخص است اما چون با ارز دولتی از سوی وارد‌کننده رسمی وارد شده است و در حال حاضر دلار بالا رفته است معلوم نیست که باید با چه رقمی از گمرک ترخیص شود‌؟! ابهام دوم در خصوص سرمایه واردکنندگان است، ‌چرا که در هر صورت برای واردات این گوشی‌ها وارد‌کننده هزینه کرده است و چند ماهی است که سرمایه آنها در گمرک مانده است، ‌دولت چگونه می‌خواهد این گوشی‌ها را روانه بازار کند که هم وارد‌کننده سرمایه و سود خود را به دست بیاورد و هم قیمت معقولی باشد تا مصرف‌کنندگان خریداری کنند .

وی افزود: ابهام‌ گوشی‌های توقیف شده به قدری زیاد است که هنوز نتوانسته‌اند برای آن تصمیم بگیرند، ‌این ابهامات باید برطرف شود، ‌در غیر اینصورت ورود گوشی‌های توقیفی هم به صورت کوتاه‌مدت نمی‌تواند مسکنی بر بازار باشد . چرا که برخی سود جویان و دلالان با راهکارهایی می‌توانند این گوشی‌ها را با قیمت دولتی خریداری کنند و با قیمت بالا روانه بازار کنند، در صورت این اتفاق بازهم شاهد افزایش و جهش قیمت‌ها در بازار گوشی تلفن همراه خواهیم بود .

وی در ادامه به امضا طلایی اشاره کرد و گفت: ‌هستند افرادی که با یک امضا طلایی قانون را به راحتی دور می‌زنند و از مبادی غیر رسمی گوشی وارد می‌کنند، و این امضا طلایی و امضاهای طلایی است که اقتصاد کشور را دچار مشکل کرده است .

وی با اشاره به اینکه هیچگونه واردات تلفن همراه به صورت رسمی صورت نمی‌گیرد و تمامی گوشی‌ها از مبادی غیر رسمی وارد می‌شود گفت: با افزایش قیمت دلار و برخوردهایی که با واردکنندگان رسمی صورت گرفته است، ‌و بخشنامه و دستورالعمل‌های مختلف برای ورود غیرقانونی تلفن همراه، ‌نه تنها هیچ گوشی از مبادی رسمی وارد نمی‌شود، ‌بلکه تمامی گوشی‌ها از مبادی غیر رسمی و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود .

وی گفت: ‌طی چند ماه اخیر واردات گوشی تلفن همراه از مبادی غیر رسمی به طرز چشمگیری افزایش پیداکرده است و قاچاقچیان هستند که در این بازار از آب گل آلود به بهترین شکل استفاده می‌کنند .

وی در خصوص اظهارنظر وزیر ارتباطات در خصوص کاهش قیمت گوشی گفت: اینکه بگوییم گوشی 30 تا 40 درصد ارزان می‌شود و فقط وعده آن را بدهیم نمی‌تواند بر بازار اثر بگذارد و باعث کاهش قیمت شود، ‌بلکه وزیر ارتباطات باید عنوان کند چه راهکار و دستورالعملی را به بازار تزریق کرده یا می‌کند که گوشی ارزان شود، ‌صرف اینکه وعده بدهیم و دست آخر هیچ اتفاقی نیفتد صرفا خوشایند نیست .

بر اساس این گزارش تعیین‌تکلیف گوشی‌های مانده در گمرک زمانی پیچیده‌تر می‌شود که مشخص نیست آیا مدیران بازداشت شده باید این گوشی‌ها را ترخیص کند یا دولت ؟! از سویی دیگر بسیاری از شرکت‌ها که نمایندگی رسمی واردات گوشی تلفن همراه دارند در حال ورشکستگی و خروج از کشور هستند .

مدیر روابط عمومی یکی از شرکت‌های رسمی وارد‌کننده تلفن همراه در این خصوص گفت: این شرکت که نمایندگی رسمی ورود چند برند را به کشور دارد، چندماهی است که دیگر فعالیت نمی‌کند و در حال ورشکستگی است .

وی در ادامه از تعدیل نیروهای کار این شرکت طی چند مرحله خبر داد و گفت: ‌در حال حاضر شرکتی که فعالیت گسترده‌ای در بازار داشت با 15 کارمند در حال فعالیت است که به نظر می‌رسد به زودی باید شاهد تعطیلی شرکت باشیم .

وی در خصوص اینکه کالاهای وارداتی شرکت که در گمرک مانده است و اجازه ترخیص داده نمی‌شود یا چه قیمت ترخیص می‌شود؟ و چه زمانی برای ترخیص این کالاها باید اقدام کنید، ‌گفت: ‌هنوز هیچ خبری مبنی بر ترخیص کالا و قیمتی که باید ترخیص شود به شرکت اعلام نشده است، و اصلا مشخص نیست که این کالا به شرکت داده می‌شود یا خیر؟

در هر صورت به نظر می‌رسد هنوز مسوولان و دولت مردان نتوانسته‌اند راه‌حلی را پیاده کنند تا گوشی‌های مانده در گمرک ترخیص شود و در این بین به گفته مسوولان قاچاق روند رو به رشدی گرفته است ودستورالعمل‌ها و قوانین ارایه شده برای کنترل قاچاق نیز نتوانسته است مثمرثمر واقع شود .