۰ نفر

ریزش آرام آرام مشترکان اینترنت ثابت کشور

۱۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۰۹
کد خبر: 318758
ریزش آرام آرام مشترکان اینترنت ثابت کشور

در حالی وضعیت بازار مشترکان اینترنت ثابت روز به روز، رکودی‌تر می‌شود که رقابت همچنان در بخش موبایل داغ است و آمارها نشان می‌دهد مردم علاقه بیشتری به استفاده از اینترنت موبایل دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، با گسترش و نفوذ روزافزون تکنولوژی‌های ارتباطی در بدنه جامعه، اغلب کاربران دستگاه‌های دیجیتال با مفاهیمی نظیر پهن‌باند، ارتباطات ثابت و سیار و موضوعاتی نظیر اینترنت 3G و 4G آشنایی حداقلی پیدا کرده‌اند.
آمارها می‌گوید که تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند در کشور در سه ماهه دوم سال جاری با کاهش نسبت به سه ماهه ابتدای سال مواجه شده است.
جدیدترین گزارش تحلیلی از وضعیت بازار ارتباطی کشور نشان می‌دهد تا پایان شهریور ماه سال جاری مجموعا 71 میلیون و 249 هزار و 601 مشترک اینترنت پهن‌باند در کشور داشتیم که از این تعداد، 10 میلیون و 35 هزار و 272 مشترک مربوط به «اینترنت پهن‌باند ثابت» و 61 میلیون و 214 هزار و 329 مشترک مربوط به بخش «اینترنت پهن‌باند سیار» است.
جالب است که مقایسه این آمار با فصل بهار نشان می‌دهد که تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند در پایان تابستان یک میلیون و 692 هزار و 276 کاهش یافته و این افت مربوط به ریزش مشترکان اینترنت پهن‌باند ثابت بوده است.
حال با گذشت سه ماه از نتایج وضعیت ارتباطات تا پایان خرداد ماه، شاهد هستیم که گزارش‌های جدید می‌گوید ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند ثابت از 15.70 به 12.23 درصد تا پایان شهریور ماه رسیده است.
اما مشترکان بخش اینترنت پهن‌باند سیار، همچنان با رشد مواجه بوده و شاخص ضریب نفوذ این بخش از 73.16 درصد در پایان خرداد سال جاری به 74.58 درصد رسیده است.
هم‌اکنون (طبق آخرین آمار رسمی منتهی به شهریور) تعداد مشترکان اینترنت «ثابت» و «سیار» به ترتیب 10,035,272 و 61,214,329 است.
نقطه عطف توسعه پهن‌باند سیار در کشور را باید مصادف با شکسته شدن انحصار خدمات نسل سوم ارتباطی در سال 93 دانست؛ اما نگاهی به نمودار تغییر حالت ضریب نفوذ پهن‌باند در کشور که به شرح زیر است، به وضوح تأثیر تصمیمات سیاست‌گذاران در عرصه ارتباطات کشور طی چند سال اخیر را نشان می‌دهد.
اما طبیعتا همانطور که در نمودار مشخص است، این وضعیت مطلوب نیست زیرا فضای رقابت بین اپراتورهای سیار و ثابت در حوزه اینترنت پهن‌باند به مرور غیررقابتی می‌شود و این به مسئله و نگرانی برای فعالان حوزه ثابت تبدیل شده است.