۰ نفر

آیا تبلت سامسونگ توانسته با آیپد رقابت کند؟

۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۲۷
کد خبر: 314087
آیا تبلت سامسونگ توانسته با آیپد رقابت کند؟

اولین تبلت‌های سامسونگ در سال 2010 وارد بازار شدند. در طی این 8 سال، کمپانی سامسونگ همواره در لیست پرفروش‌ترین برندهای تبلت، جایگاه دوم را بعد از اپل داشته است.

 در سه ماه دوم سال 2011، خرید و فروش تبلت سامسونگ، تنها 7.3 درصد از بازار جهانی تبلت سهم داشت در حالی در همان زمان، سهم اپل 61.5 درصد بود.

با به کارگیری خلاقیت و فناوری‌های جدید در کنار قیمت‌های مناسب سهم تبلت‌های سامسونگ از بازار بیشتر و بیشتر شد. اما هم‌زمان کمپانی‌های دیگر هم شروع به تولید تبلت کردند و هم سهم اپل از بازار فروش تبلت کم‌تر شد و هم رقابت برای سامسونگ سخت‌تر. در سه ماهه اول سال 2014، با در دست داشتن 21.6 درصد از بازار جهانی تبلت، برای خود رکوردی رقم زد که تا به امروز بی‌سابقه بوده است. در آن زمان اختلاف آمار خرید و فروش تبلت سامسونگ و اپل حدود 11 درصد بود.

 این دو کمپانی نزدیک‌ترین رقابت را در سه ماهه سوم سال 2015 تجربه کردند. اپل با 19.6 درصد و سامسونگ یا 16 درصد، جایگاه اول و دوم پرفروش‌ترین برندهای تبلت در دنیا را به خود اختصاص دادند. در آخرین آمار و ارقام منتشر شده در نیمه دوم سال 2018، سهم اپل و سامسونگ به ترتیب 34.9 و 15.1 بوده است. جالب اینجا است بدانید بر طبق این آمار هواوی و لنوو با 10.3 درصد و 6 درصد به رتبه سوم و چهارم برترین برندهای تبلت رسیده‌اند.

از زمان ورود تبلت‌ها بازار، همواره این سوال مطرح بوده‌ است که «تبلت سامسونگ بهتر است یا آیپد؟» در واقع رونق بازار خرید و فروش تبلت سامسونگ مهم‌ترین رقیب آیپدهای زیبای اپل بوده‌ است. اگرچه اپل سال‌هاست در جایگاه برترین برند تبلت قرار گرفته با این حال نمی‌توان مشخص کرد که کدام برند حرف اول را می‌زند و کیفیتی بالاتر دارد.

کاربری در پاسخ به یک نظرسنجی اینترنتی نوشته است: «اپل انحصارطلبه، کار باهاش سخته، دستگاهت متعلق به تو نیست، به آیتیونز وصله، قانونمنده و هر کاری با دستگاهت داری باید در آیتیونز سینک بشه. در حالت کلی اپل مال آمریکاست. من سابقه کار با هردو رو دارم .اندروید روونه و قابلیت نصب برنامه و ریختن آهنگ و فیلم و اتصال فلش و ... در اختیار خودته و به قول خارجی‌ها یورزفرندلی‌تره، البته کلاس اپل و تنوع بازی و نرم‌افزار ش معرکه است. البته اگه توهین نباشه ایرانی‌ها برای کلاسش دوستش دارند.» در واقع بررسی مدل‌های مشخصی از محصولات دو کمپانی است که می‌تواند قیاسی دقیق برای انتخاب تبلت برتر فراهم کند. در این راستا به مقایسه iPad Pro 10.5 و Samsung Galaxy Tab S3 خواهیم پرداخت. Tab S3 در ماه مارس و iPad Pro در ژوئن 2017 به بازار عرضه شدند. این دو دستگاه دارای شباهت‌های زیادی هستند اما اگر جزئیات را بررسی کنیم تفاوت‌هایی هم به چشم می‌خورد.

ابعاد و طراحی

به لحاظ وزن و ابعاد اختلافی ناچیز حدودا 40 گرم دارند. طراحی هر دو به یک اندازه جذاب و شیک است البته Tab S3 به خاطر وجود دو صفحه شیشه‌ای در بدنه بسیار آسیب‌پذیرتر است. هر دو و البته Tab S3 مقداری بیشتر، در دست سر می‌خورند و برای استفاده باید در درون محافظ قرار بگیرند.

نمایشگر

نمایشگرهای اپل دارای کیفیتی برجسته و مختص نیازهای گرافیست‌ها هستند. نمایشگر 10.5 اینچی iPad Pro دارای رزولوشن  1668 x  2224پیکسل است. اما Tab S3 هم نمایشگر 9.6 اینچی Super AMOLED با رزولوشن 1536 x 2048 دارد که کیفیت تصویر و رنگی مشابه ارائه می‌دهد.

عملکرد

مجهز به A10X Fusion chipset، آیپد پرو از برخی از لپ‌تاپ‌ها و حتی کامپیوترهای موجود در بازار هم عملکردی قوی دارد. بنابراین سنگین‌ترین بازی‌ها و نرم‌افزارها هم به راحتی به اجرا می‌کند. تب 3 هم با پردازنده Snapdragon 820 و رم 4 گیگابایتی به همان اندازه قدرتمند است و واقعا دلیل چندانی برای ارجح بودن آیپد پرو باقی نمی‌گذارد.

جمع‌بندی

اگر به دنبال تبلت برای کاربری‌های روزمره هستید که هیچ فرقی نمی‌کند کدام‌یک از این دو دستگاه را انتخاب کنید. برای استفاده‌های تخصصی‌تر هم هر دو تبلت عملکردی قوی و راضی‌کننده دارند. فقط با آیپد پرو عکس‌های با کیفیت‌تری می‌توانید بگیرید. این در حالی است که قیمت خرید و فروش تبلت سامسونگ Galaxy Tab S3 و iPad Pro 10.5 به ترتیب 7.5 و 14 میلیون تومان اعلام شده است. که با توجه به کیفیت و عملکرد نسبتا مشابه دو دستگاه، اختلاف قیمتی بسیار زیاد است.