۰ نفر

نوسان ارزی چه تأثیری روی حوزه نرم افزاری گذاشته است؟

۲۳ مهر ۱۳۹۷، ۶:۵۱
کد خبر: 307667
نوسان ارزی چه تأثیری روی حوزه نرم افزاری گذاشته است؟

قیمت دلار کماکان در بازار دارای نوسان است و هنوز قیمت ثابتی پیدا نکرده. برخی معتقد هستند که در بین صنایع فاوا، صنعت نرم افزار از تأثیرات منفی نوسان ارز در امان مانده است اما فعالان این عرصه این موضوع را قبول ندارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، آنها  اعلام کردند این تصور اشتباهی است که نوسان ارزی روی صنعت نرم افزار و اپلیکیشن تأثیرات منفی نگذاشته است، چرا که صنعت نرم افزاری تنها نوشتن برنامه نیست، بلکه با حوزه‌های دیگر مانند سخت افزار، بازار بین‌المللی و... مرتبط است و افزایش قیمت دلار بر آن بی‌تأثیر نبوده به طوری که حتی برخی از شرکت‌های کوچک و بزرگ در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

کاهش سرمایه گذار و مرگ استارتاپ ها

مجید حصارکی کارشناس حوزه نرم افزار سازمانی معتقد است نوسان ارزی برای برخی شرکت‌های نرم افزاری فرصت و برای برخی دیگر تهدید ایجاد کرده است. حصارکی گفت: برای شرکت‌هایی که در زمینه صادرات محصولات نرم افزاری فعالیت می‌کنند فرصت خوبی پیش آمده و سود آنها چندین برابر شده است اما شرکت‌هایی که در بخش واردات نرم افزاری فعالیت می‌کنند با چالش‌های زیادی در خصوص فروش محصولات خود مواجه شده‌اند بخصوص شرکت‌های کوچک که در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

حصارکی کاهش سرمایه‌گذاری در بخش استارتاپ‌های نرم افزاری در شرایط کنونی را از دیگر مشکلات عنوان کرد و افزود: از آنجایی که شرایط دارای ثبات نیست و سرمایه‌گذاران نیز به‌دنبال برنامه‌ای برای سودآوری هستند به همین دلیل حاضر نیستند سرمایه‌گذاری کنند چرا که می‌ترسند استارتاپ حوزه نرم افزاری نتواند به سودآوری برسد. این روزها استارتاپ‌ها به‌دلیل نبود سرمایه‌گذار در حال نابودی هستند.

این کارشناس حوزه نرم افزار سازمانی به تأثیر منفی نوسان ارزی روی تبلیغ و بازاریابی نیز اشاره کرد و گفت: نه تنها بازاریابی‌های آفلاین پرهزینه هستند، بلکه دیگر تبلیغات آنلاین نیز مقرون به صرفه نیست چون با نرخ روز ارز محاسبه می‌شود و شرکت‌ها مجبور هستند برای تبلیغات محصول خود چند برابر مبلغ پیش‌بینی شده را به ریال بپردازند. البته باید گفت وقتی شرکتی نتواند برای محصول خود تبلیغات کرده و بازار‌یابی کند در ادامه کار با شکست مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه جذب و نگهداری نیروی انسانی نیز از نوسان ارزی بی‌تأثیر نمانده است، گفت: نخبه‌های این حوزه با شرایط کنونی نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند و به‌دنبال مهاجرت هستند از این‌رو در صورتی که استارتاپی هم بخواهد به هر طریق به کار خود ادامه دهد با مشکل نیروی خبره مواجه شده است.

حصارکی افزود: نوسان ارزی روی زیرساخت ارائه خدمات نیز تأثیر منفی گذاشته است. نه تنها تمام شرکت‌های نرم افزاری اعم از استارتاپ و... به زیرساخت (مانند سرور، سخت افزار و...)برای ارائه خدمات خود نیاز دارند، بلکه باید لیسانس‌های نرم افزارها را نیز خریداری کنند به همین دلیل دچار مشکل شده‌اند.

کاهش سود برای بقا

شاهین طبری یکی از فعالان صنعت نرم افزار نیز با بیان اینکه بازار نرم افزاری بیشتر در داخل کشور است پس شرکت‌های داخلی حوزه نرم افزار با ریال کار می‌کنند، گفت: با این حال نوسان ارزی موجب شده خرید ابزارهای لازم در این صنعت (مانند رایانه و...)، هزینه‌های جاری (مانند اجاره و...) یا خرید سرویس‌های ضروری آنلاین گران شود به این ترتیب سود شرکت‌هایی که در داخل کشور خدمات ارائه می‌دهند کاهش یافته است.

طبری با بیان اینکه نوسان ارزی بیشترین تأثیر منفی را روی بخش فروش نرم افزار گذاشته است، گفت: قدرت خرید شرکت و سازمان‌هایی که مشتریان نرم افزارها هستند، پایین آمده است به همین دلیل در شرایط کنونی با اینکه مدت ها است فروشندگان قیمت‌های نرم افزارهای خود را افزایش نداده‌اند، حاضر نیستند خرید کنند. شرکت‌های کوچک و بزرگ حوزه فروش هم مجبورند محصولات خود را با قیمت پایین‌تر به مشتریان عرضه کنند تا با تمام مشکلات به فعالیت خود ادامه دهند.

این فعال بازار، مشکل مهم را از دست دادن نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: نیروی انسانی که از خارج به کشورآمده و ماهی 4 هزار دلار می‌گیرد چون ارزش پول پایین آمده در شرایط کنونی کار در خارج از کشور را مقرون به صرفه‌تر می‌بیند از سوی دیگر شرکت‌ها نیز نمی‌توانند حقوق آنها را افزایش دهند به همین خاطر شرکت‌ها در حال از دست دادن نیروی متخصص خود هستند.

وی در ادامه گفت: در شرایط کنونی صادرات می‌تواند راه حل خوبی باشد اما این روزها صحبت از اقتصاد بر مبنای صادرات بیشتر شعار بوده و خیلی شکل عملی به خود نگرفته است.

کمک برای ورود به صادرات

عماد رحمانی یکی از فعالان حوزه نرم افزار در بازی‌سازی نیز گفت: صنعت گیم نیز از تأثیرات نوسان ارزی بی‌نصیب نمانده است چرا که ابزارهایی که برای تولید یک بازی نیاز است بسیار گران شده به طوری که اگر زمانی برای خرید ابزارها و مواد مورد نیاز، 3 هزار دلار برابر با 7 میلیون تومان پرداخت می‌کردیم اکنون این رقم به 30 میلیون تومان رسیده و دیگر برای بازی ساز مقرون به صرفه نیست.

رحمانی افزود: با افزایش نرخ ارز و نبود ثبات در بازار امکان شرکت در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های خارجی معتبر مانند آلمان و فرانسه و... وجود ندارد چون هزینه سفر به این کشورها بسیار افزایش یافته است و برای شرکت‌های خصوصی مقرون به صرفه نیست که چنین هزینه‌های سنگینی را متحمل شوند.

این فعال عرصه اپلیکیشن موبایلی با بیان اینکه در بهترین حالت هزینه تولید بازی‌های ایرانی به ندرت به بالای 500 میلیون تومان می‌رسد و قیمت محصولات نیز افزایش نیافته است، گفت: به این ترتیب چطور یک بازی ساز و توسعه دهنده اپلیکیشن می‌تواند هزینه‌های سفر و دیگر کارها مانند دوبله که خود 15 میلیون تومان هزینه در بر دارد را بپردازد. البته باید به این هزینه‌ها، هزینه‌های بسته‌های تبلیغ 20 هزار یورویی (360 میلیون تومان) و... را نیز افزود. پرداخت این هزینه‌ها برای شرکت‌های بازی ساز یا توسعه دهنده‌های اپلیکیشن یک شوخی است.

رحمانی راهکار برون رفت از این شرایط را کمک دولت برای ورود به حوزه صادرات عنوان کرد و افزود: بالا رفتن قیمت ارز یک حسن دارد و آن نیز صادرات است که می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد بنابراین اگر دولت به شرط مشارکت در سود، به استودیوهای خوب معتبر کمک کند تا بتوانند بازی‌های خوبی را تولید و وارد بازارهای جهانی کنند می‌تواند به ارزآوری و درآمد زایی کمک کند. به عبارتی پروژه‌ای که در داخل کشور تولید می‌شود و با هزینه دلاری وارد بازار جهانی می‌شود به این ترتیب می‌تواند ارزآوری خوبی برای دولت در پی داشته باشد.