۰ نفر

دهلی نو به «واتساپ» هشدار داد

۲ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۰۱
کد خبر: 295113
دهلی نو به «واتساپ» هشدار داد

وزیر فناوری اطلاعات هند از شرکت واتساپ خواست برای آنچه که «نقش مخرب این شبکه در بروز خشونت های اجتماعی» نامید، کنترل و دقت داشته باشد و بر اساس قوانین این کشور فعالیت کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، منابع خبری محلی نوشتند: این درخواست طی ملاقات «راوی شانکار پراساد » با «کریس دانیلز» رییس واتساپ در دهلی نو مطرح شد. سفر رئیس شرکت واتساپ به هند و دیدار او با مقامات هندی چند هفته پس از درخواست دولت هند از این شرکت جهت مقابله با انتشار شایعات و اخبار جعلی که منجر به کشته شدن چندین نفر در هند شده است، اتفاق می افتد.
وزیر فناوری اطلاعات هند گفت: ما از واتساپ درخواست کرده ایم که یک شرکت محلی در هند ایجاد کند ، یک مقام رسیدگی به شکایات معرفی نماید و بر روی راه حل تکنیکی جهت ردیابی منشا پیام های جعلی تحقیق کند.
مقامات هندی اعلام کردند در دیدار وزیر فناوری اطلاعات هند با کریس دانیلز هند چندین درخواست از جمله پیروی از قوانین هند، انجام اقدامات آگاهی دهنده برای کنترل اخبار جعلی و غیره را مطرح کرده که شرکت واتس آپ با این درخواست ها موافقت کرده است.
در ماه جاری هند از اوپراتور های مخابراتی خود درخواست کرد تا راه های مسدود کردن رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک و واتساپ در صورت سو استفاده از این رسانه ها را بررسی کنند.
هند با 200 میلیون کاربر، بزرگ ترین بازار شرکت واتساپ در جهان است اما اخبار و تصاویر جعلی که در گروه های مختلف اجتماعی این رسانه منتشر می شود به یک نگرانی جدید برای شرکت فیسبوک که مالکیت واتساپ و همچنین اینستاگرام را در اختیار دارد، تبدیل شده است. شرکت فیس بوک پیش از این با انتقاد های گسترده به دلیل نقض حریم خصوصی افراد مواجه شده بود.
دولت هند همچین به شرکت های بزرگ اینترنتی اخطار داده است تا رفتاری مسولیت پذیرانه داشته باشند و به کاربران خود این امکان را بدهند تا محتوای نگران کننده را به راحتی گزارش دهند.
در یک سال گذشته انتشار اخبار دروغ در خصوص کودک ربایی در رسانه واتساپ به کشته شدن 30 نفر در هند منجر شده است.
در جدیدترین مورد در ماه گذشته پنج نفر در ایالت ماهاراشترا به اتهام کودک ربایی توسط افراد محلی به قتل رسیدند. اخبار نسبت داده شده به این افراد ابتدا در رسانه واتس آپ منتشر شده بود.
واتساپ پیش از این اعلام کرده بود که در حال آموزش کاربران خود برای شناسایی اخبار دروغ و همچنین تغییر خدمات ارائه شده است. به عنوان مثال این شرکت هم اکنون ویژگی را منتشر کرده که در گروه های اجتماعی تنها مدیران می توانند پیامی را منتشر و یا آن را انتقال دهند.
دولت های سراسر جهان در پی اتهامات مطرح شده در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال 2016 و افزایش سخنان نفرت انگیز از نظر قانونی به دنبال کنترل اخبار جعلی هستند. چنین واکنش هایی موجب انتشار نگرانی هایی مبنی بر محدود شدن آزادی بیان شده است. اما گسترش اخبار جعلی، که یک تهدید جهانی به حساب می آید ، به ویژه در هند آسیب های بیشتری وارد کرده است زیرا میلیون ها کاربر جدید و بی تجربه اینترنت و تلفن های هوشمند روزانه میلیارد ها پیام را از طریق واتساپ در این کشور ارسال می کنند.
در سال 2016 بیش از 16.32 درصد از جمعیت هند به رسانه های اجتماعی دسترسی داشته اند. 'یوتیوب'، 'فیسبوک' و 'واتساپ' محبوب ترین رسانه های اجتماعی در هند محسوب می شوند.
از هر چهار نفر در هند یک نفر دارای یک گوشی هوشمند است. در کشوری که دارای جمعیتی معادل 1.3 میلیارد نفر است، این آمار یعنی 300 میلیون نفر در هند دارای گوشی هوشمند هستند. هند بزرگ ترین بازار خدماتی شرکت 'واتساپ در جهان است.