۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

فیلتر تلگرام خدمات پیام‌رسان‌های داخلی را مختل کرد/ سناریوی فیس بوک و توئیتر تکرار می‌شود؟

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۳۴
کد خبر: 268332
فیلتر تلگرام خدمات پیام‌رسان‌های داخلی را مختل کرد/ سناریوی فیس بوک و توئیتر تکرار می‌شود؟

سرانجام پس از ماه‌ها کش مکش، دستور فیلتر شدن تلگرام از سوی دادستانی ابلاغ شد و اپراتور‌ها موظف به مسدودسازی محبوب ترین پیام رسان در بین ایرانی‌ها شدند.

اقتصادآنلاین - محمد ممتازپور؛ البته تا لحظه نگارش این گزارش دسترسی به تلگرام تنها از طریق اپراتورهای تلفن همراه محدود شده است و کاربران بیشتر اپراتورهای ارایه دهنده اینترنت، همچنان بدون محدودیت به سرورهای تلگرام متصل می‌شوند.

چند سال پیش نیز با رواج شبکه‌های اجتماعی، این محدودسازی‌ها اعمال و طرح فیلترینگ برای فیس بوک و توئیتر اجرایی شد و مسئولان وقت تصمیم گرفتند تا با طراحی شبکه‌های اجتماعی بومی، مردم را به سوی استفاده از محتوای داخلی سوق دهند که البته این اتفاق رخ نداد و بر اساس آمارهای منتشر شده، ایرانی‌های همچنان از فعال‌ترین شهروندان این دو شبکه اجتماعی بودند و حتی خود مسئولین نیز رفته رفته به استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی ‌ترغیب شدند و پروژه شبکه‌های اجتماعی داخلی با شکست سختی مواجه شد.

موتورهای جستجوی داخلی نیز از دیگر پروژه‌های بومی سازی در حوزه فناوری اطلاعات است که طی چند سال اخیر کلید خورده و با استقبال سرد مردم روبرو بوده است.

اما به نظر می‌رسد این سناریو اینبار برای پیام‌رسان‌ها خارجی در شرف تکرار است که از سوی نهادهای مختلف با صرف هزینه‌های گزاف در حال اجرایی شدن است.

چند ماه پیش دولت براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی  مکلف شد تا سقف 5 میلیارد تومان به توسعه دهندگان پیام‌رسان‌های بومی وام اعطا کند که به گفته رسول سرائیان معاون وزیر ارتباطات این وام تا به حال به دست مدیران سه پیام‌رسان داخلی رسیده است.

از رقم هنگفت این وام بدون بهره که بگذریم، باید دید چقدر احتمال موفقیت این پیام‌سان‌ها وجود دارد و آیا مردم با اعمال محدودیت‌های اخیر حاضر به استفاده از نسخه‌های بومی هستند؟

محمدرضا تیرساز کارشناس رسانه‌های نوین در پاسخ به این سوال به اقتصادآنلاین گفت: از ماه‌ها پیش تبلیغات و تشویقات زیادی برای جلب نظر مردم به پیام رسان‌های بومی در نظر گرفته شد و هفت پیام رسان داخلی در صداوسیما و رسانه‌های جمعی به خوبی میدان پیدا کردند تا خود را به عنوان یکی پیام‌رسان همه فن حریف و امن به جامعه بشناسانند.

وی افزود : البته فعالیت برخی از این پیام رسان‌ها به سال‌های گذشته بر می‌گردد که نتوانسته بودند چندان موفق عمل کنند و حالا باید دید با تمهیدات صورت گرفته از سوی نهاد‌های مختلف می‌توانند کاربران بیشتری را به سوی خود بکشانند یا خیر ؟

به گفته تیرساز عدم اعتماد مردم به حفظ اطلاعات و رعایت حریم شخصی از بزرگترین موانع جذب کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های داخلی است و به همین علت تا به حال بیشتر پروژه‌های بومی در فضای مجازی با شکست مواجه شده‌اند.

این کارشناس رسانه‌های اجتماعی اظهار کرد: تجربه نشان داده که با سماجت نهاد‌های حکومتی به استفاده از نرم افزار، پایگاه و یا شبکه‌های اجتماعی داخلی راه به جایی نمی‌برد و تنها هزینه‌هایی است که از بودجه و بیت المال صرف می‌شود.

هادی مقامی فر کارشناس فناوری اطلاعات نیز با انتقاد از فیلتر تلگرام به اقتصادآنلاین گفت: متاسفانه هنوز پیام رسان‌های داخلی آمادگی ارایه خدمات به تعداد بالای کاربران را ندارند و طی دو روز گذشته که تلگرام با اختلال مواجه بود این ضعف به خوبی قابل لمس بود.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر پیام رسان‌هایی که ماه‌ها روی آن‌ها تبلیغ شد تا بلکه بتوانند نظر کاربران را جلب کنند با مشکلات زیرساختی مواجه هستند و نمی‌توانند از تعداد بالای کاربر به درستی  میزبانی کنند.

بدون شک با مسدودسازی تلگرام شاهد استفاده از روش‌های دور زدن فیلترینگ خواهیم بود که برخی از آن‌ها مشکلات امنیتی را برای اطلاعات کاربران به همراه دارند.