۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد:

تلگرام خود را امن‌تر کنید/ رتبه نخست ایرانی‌ها در استفاده از تلگرام

۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۵۳
کد خبر: 248493
تلگرام خود را امن‌تر کنید/ رتبه نخست ایرانی‌ها در استفاده از تلگرام

نزدیک به سه سال است که تلگرام محبوبیت زیادی در بین ایرانی‌ها پیدا کرده است و آمارها نشان می‌دهد که کاربران ایرانی رتبه نخست استفاده از این پیام‌رسان را در بین سایر کشورها به خود اختصاص داده‌اند.

اقتصاد آنلاین - انوش ممتازپور؛ فعالیت تلگرام در ایران طی این مدت با ناهمواری‌های زیادی روبرو بود و این پیام رسان همیشه به طرق مختلف به فیلتر شدن تهدید می‌شد اما هنوز فعالیت آن همچنان پابرجا مانده و کاربران می توانند با کیفیت مناسب از آن استفاده کنند.البته در برخی موارد تهدید ها به ثمر نشست و در حال حاضر ایرانی‌ها تنها شهروندانی هستند که به خدمات مکالمه صوتی این پیام‌رسان دسترسی ندارند که گفته می‌شود این محدودیت با دستور مقامات قضایی انجام شده است.

از حواشی فعالیت تلگرام که بگذریم ، باید به اهمیت امنیت و کاربرد آن نسبت به سایر همنوعانش اشاره کنیم. براساس گزارشات، تلگرام یکی از امن‌ترین سرویس‌های پیام‌رسان دنیا است که تا به امروز هیچ هکری نتوانسته به الگوریتم رمزنگاری آن نفوذ کند و اطلاعات کاربران را سرقت کند. اما برای حفظ امنیت تلگرام ، کاربران نیز باید موارد امنیتی را مد نظر قرار دهند و به توصیه‌های کارشناسان امنیت اطلاعات و مسئولان تلگرام عمل کنند .

استفاده از رمز دو مرحله ای ، یکی از مواردی است که همه کاربران برای حفظ امنیت خود باید آن را رعایت کنند تا احتمال هک شدن ، به حداقل برسد.

برای این کار در تلگرام باید مراحل زیر را به ترتیب عمل کنید:

علامت سه خط موجود در گوشه سمت چپ و بالای صفحه را لمس کنید تا منوی اصلی تلگرام باز شود.

به قسمت تنظیمات Settings)) بروید و گزینه  Privacy & Security را انتخاب و سپس  Two-Step Verification را لمس کنید.

گزینه Set Additional Password را انتخاب کنید. رمز عبور جدید خود را وارد کنید و تیک موجود در گوشه سمت راست و بالای صفحه را فعال کنید.

بار دیگر پسورد وارد شده را تکرار و آیکون تیک گوشه سمت راست و بالای صفحه را لمس نمایید.

در مرحله بعد برای پسورد خود یک هینت (Hint) یا راهنما تعیین کنید. البته این مرحله اختیاری است و می‌توانید با خالی گذاشتن آن  و لمس آیکون تیک موجود در گوشه سمت راست و بالای صفحه از تکمیل این بخش صرف نظر کنید.

آدرس ایمیل خود را وارد کنید. این آدرس ایمیل باید همواره در دسترس شما باشد، چرا که نقش ایمیل ریکاوری را ایفاء می‌کند و اگر رمز عبور را فراموش کنید ، رمز عبور جدید به آیمل شما ارسال خواهد شد. این بخش نیز اختیاری است و می‌توانید با خالی گذاشتن آن به مرحله بعدی بروید اما توصیه می‌شود که حتما یک ایمیل فعال را برای ریکاوری رمز عبور به تلگرام ارایه دهید.

پس از وارد کردن آدرس ایمیل، آیکون تیک موجود در گوشه سمت راست و بالای صفحه را لمس و در پنجره بازشده، گزینه OK را انتخاب کنید.

حال باید به آدرس ایمیل ریکاوری که تعیین کردید مراجعه نمایید و وارد ایمیلی شوید که از سوی تلگرام برایتان ارسال شده است.

بر روی لینک فعال سازی ایمیل کلیک کنید و کمی منتظر بمانید تا صفحه‌ای با پیغام Success! Two-Step Verification in now enabled نمایان شود.

به این صورت قابلیت تایید دو مرحله ای تلگرام برای اکانت شما فعال شده است و از این به بعد می‌توانید با خیالی آسوده تر از تلگرام لذت ببرید.

فراموشی رمز عبور

اگر رمز دو مرحله ای  را  فراموش کردید و باید برای بازیابی کد فعال سازی تلگرام به ایمیلی که از قبل وارد کردید رجوع کنید که با انتخاب گزینه Forgot Password ،تلگرام ایمیلی برای شما ارسال می‌کند که می‌توانید بازیابی رمز دوم تلگرام را انجام دهید. ولی اگر ایمیلی از قبل وارد نکردید باید به مرحله بعد بروید. با انتخاب Having Trouble Accessing your E-mail و سپس ok وارد مرحله بعد شوید . دراین مرحله باید Reset Your Account را بزنید تا حساب شما ریست شود. قبل از اینکه این گزینه را انتخاب کنید بد نیست بدانید که با ریست کردن می‌توانید وارد حساب تلگرام شوید ولی تمامی چت ها، گروه‌هاو دیگر اطلاعات پاک ی‌شود و قابل بازیابی هم نیست. پس پیشنهاد می‌شود اگر هیچ راهی برای وارد شدن به حساب تلگرام ندارید ، از این گزینه استفاده کنید .

حساب‌ شما روی چه دستگاه‌هایی باز مانده‌اند؟

یکی از امکانات خوبی که تلگرام در اختیار کاربران خود قرار داده است ، امکان مشاهده آدرس‌های IP است که تلگرام روی آن‌ها باز شده است و اگر کاربر نخواهد حسابش روی دستگاهی فعال باشد ، می‌تواند به راحتی آن را از راه دور مسدود کند .

برای مشاهده دستگاه‌هایی که حسابتان روی آن فعال شده به قسمت تنظیمات Settings)) وارد شوید و گزینه privacy and security  را انتخاب کنید. بعد از آن در بخش security  گزینه active sessions را لمس کنید تا لیست دستگاه‌هایی که حسابتان روی آن فعال مانده را به شما نشان داده شود.

حالا اگر نمی‌خواهید حسابتان روی همه یا بعضی از آن‌ها فعال باشد ، کافی است آن‌ها راانتخاب کنید و بقیه کارها را به تلگرام بسپارید تا در کسری از ثانیه آن‌ها را مسدود کند .