۰ نفر

ورود به بازار سرمایه، نقطه عطفی برای توسعه استارتاپ‌ها

۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۳۳
کد خبر: 247893
ورود به بازار سرمایه، نقطه عطفی برای توسعه استارتاپ‌ها

ورود کسب وکارهای نوپا به بورس و عرضه بخشی از سهام آنها به مردم ، می تواند کمک شایانی به توسعه این کسب وکارهای نوین کند و از سوی دیگر مردم و بخش خصوصی نیز از پیشرفت آنها سهم داشته باشند.

پیدا کردن سرمایه گذار ، یکی از مشکلات اصلی برای استارتاپ های کوچک و نوپا به شمار می آید که اکثر فعالان این عرصه با آن دست و پنجه نرم میکنند و اگر این کسب وکارها بتوانند بخشی از سهام خود را در بازار سرمایه عرضه کنند، از پشتوانه خوبی برخوردار خواهند شد و میتوانند بر بسیاری از مشکلات مالی فائق آیند .

از سوی دیگر با ورود استارتاپ ها به بازار بورس ، شاهد شفاف سازی در بحث حسابرسی ها خواهیم بود و از این طریق می توان از سواستفاده های مالی در این بخش جلوگیری کرد.

بدون شک عرضه سهام استارتاپ ها در بورس چندان سریع اتفاق نخواهد افتاد ، چون برای حضور در بازار سرمایه به یکسری مقدماتی نیاز است تا ورود استارتاپها به بورس را محیا کند. اما استقبال وزیر اقتصاد از حضور استارتاپ ها در بورس که چندی پیش مطرح شد ، جای خوشحالی دارد و امیدواریم این اتفاق هرچه زودتر بیفتد و ما هم مانند بسیاری از کشورها شاهد ورود استارتاپهای کوچک و بزرگ در بورس کشورمان باشیم.

البته هنوز استارتاپ ها آماده حضور در بورس نیستند ولی می توان این امید را داشت که در دو سال آینده چند استارتاپ بزرگ کشور مثل دیجی کالا و کافه بازار بتوانند بخشی از سهام خود را از طریق بورس عرضه کنند .

براساس گزارشات صورت گرفته ، تا سال 1400 استارتاپ ها حدود 3 درصد از اقتصاد کشور را در دست خواهند گرفت و البته با توجه به اینکه ایرانیها طی چند سال اخیر به خوبی با فناوری خو گرفتهاند و از استارتاپ ها استقبال کرده اند ، میتوان این انتظار را داشت که این پیش بینی فراتر از این ارقام رود . از سوی دیگر اگر وعده های مسئولان عملی شود و استارتاپ ها بتوانند به بازار سرمایه راه پیدا کنند ،بدون شک سهم استارتاپ ها بسیار بیشتر از پیشبینی ها خواه بود و میتوانیم شاهد افزایش تحرکات آنها  در اقتصاد باشیم .

البته از انصاف که نگذریم طی یکی دو سال اخیر حمایت های نسبتا خوبی از استارتاپ ها شده است و معاونت علمی ریاست جمهوری با دانش بنیان کردن استارتاپ ها توانسته قدم خوبی در این زمینه بر دارد که با ادامه این روند میتوانیم شاهد حمایتهای بیشتری از استارتاپها باشیم.

از سوی دیگر، دولت میتواند با مساعد کردن فضا برای حضور سرمایه گذاران خارجی نیز بیش از پیش به استارتاپ ها کمک کند تا روند توسعه خود را با قدرت و سرعت بیشتری ادامه دهند.

قرار است دولت 500 میلیارد تومان برای توسعه کسبوکارهای نوپا هزینه کند که بنا به گفته وزیر ارتباطات بخشی از آن به صور وام در اختیار متقاضیان و استارتاپهای نوپا قرار خواهد گرفت این خبر خوبی برای فعالان این حوزه است و میتواند کمک زیادی به استارتاپهای  نوظهور کند ؛اما اگر تسهیلات به طور غیر مستقیم به دست استارتاپ ها برسد ،بسیار مفیدتر واقع خواهد شد.به عنوان مثال تسهیلاتی که اخیرا برای بیمه تکمیلی فعالان استارتاپی صورت گرفته بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و اگر سایر هزینه ها هم به همین شکل در اختیار استارتاپ ها قرار گیرد ، بیشتر از کمک های مالی مستقیم اثر گذار خواهد بود.  

از مشکلات مالی و تامین سرمایه برای توسعه استارتاپها که بگذریم ، مشکلات زیرساختی و محدودیت های راهها ارتباطی یکی از بزرگترین  دغدغه های استارتاپ های جوان و نو ظهور به حساب می آید. به عنوان مثال ما با فیلتر شدن تلگرام شاهد کاهش 40 درصدی فعالیت استارتاپ « ایوند» بودیم و این موضوع کاهش درآمد را به همراه داشت. متاسفانه بروز چنین مشکلاتی در کشور ما از ماهها قبل پیشبینی میشد و هنوز هم فعالان استارتاپی نمیدانند که تلگرام تا کی در ایران به فعالیت خود ادامه خواهد داد و این یکی از مشکلات فعالین این عرصه است.

یک انتقاداتی که طی چند هفته اخیر به کسب وکارهای اینترنتی هجوم آورده این است که چرا به جای تلگرام از پیام رسان های داخلی استفاده نمیشود؟ که در پاسخ به آن باید گفته که کسب وکارها مجبورند برای معرفی خدمات خود از تلگرام استفاده کنند ، چون پیامرسان های بومی چندان مورد استقبال مردم نیستند ، درحالیکه تلگرام درایران محبوبیت بسیاری دارد و استارتاپها و کسبوکارهای اینترنتی لاجرم از این پیامرسان خارجی استفاده میکنند و راهی به جز آن ندارند.به عبارت دیگر استارتاپ ها تابعه انتخاب مردم هستند و نمیتوان آنها را مجبور کرد تا از یک پیامرسان داخلی برای ارایه خدمات استفاده کنند و اگر روزی مردم از یک پیامرسان داخلی استقبال کنند ، استارتاپ ها و کسبوکارهای اینترنتی نیز خدمات خود را بر بستر آن پیامرسان به دست مشتریان خود میرسانند.

اگر بخواهیم بازار استارتاپهای ایران را با دیگر کشورها مقایسه کنیم ، باید گفت که ایران همچنان از بسیاری از کشورهای همتراز خود در این بخش عقب تر است ؛ اما نکته امیدوارکنندهای که وجود دارد ، سرعت رشد استارتاپهای ایرانی است که اگر با همین روال پیش رود ، به زودی از کشورهای منطقه مانند ترکیه سبقت خواهیم گرفت و حتی با کشورهای اروپایی نیز به رقابت خواهیم پرداخت.

*نماینده جهانی استارتاپ در ایران